Verzekeringssoftware die je niet gebruikt? Leer beter kiezen

Bedrijven spenderen miljoenen aan software die ze niet gebruiken. We helpen u om te kiezen uit het gigantisch aanbod. Een artikel van Julia Burda, insurance marketing productmanager bij Comarch.
Delen:
Types verzekeringssoftware die vandaag op de markt worden aangeboden, kunnen grofweg ingedeeld worden in twee categorieën.

Wereldwijd wordt er veel geld verspild aan softwareoplossingen die nooit gebruikt worden. Het softwarebedrijf 1E deed onderzoek bij 129 ondernemingen in verschillende sectoren. In hun rapport The real cost of unused software vermeldden ze 23% geïnstalleerde, maar ongebruikte softwareaccounts in de EMEA-regio en 37% in Noord-Amerika. In de financiële sector wordt, volgens het rapport, 1 op 3 geïnstalleerde softwareprogramma’s niet gebruikt.

Volgens Statista waren IT-uitgaven in 2019 het op twee na grootste aandeel van de bedrijfsomzet in de financiële sector; 10% van de inkomsten van financiële bedrijven werd namelijk in IT geïnvesteerd.

Wereldwijd wordt er veel geld verspild aan softwareoplossingen die nooit gebruikt worden

In de financiële wereld, en dus ook de verzekeringssector, zijn de investeringen doorgaans groot, worden er veel klanten beïnvloed en zijn er complexe wettelijke voorschriften. Een doorgedreven voorbereiding is dus cruciaal bij dit soort projecten.

De sector slaapt nooit. Er komen voortdurend nieuwe producten en nieuwe leveranciers op de markt. Een onderzoek van Forrester in 2019 toonde aan dat verzekeraars 32% van hun IT-budget inzetten voor digitale transformatie. Met zo’n budgetten is het dus belangrijk om slim te kiezen.

Twee grote producttypes

De types van software die vandaag op de markt worden aangeboden, kunnen grofweg ingedeeld worden in twee categorieën op basis van grootte en complexiteit.

Het grotere type omvat centrale systemen en complexe softwarepakketten, die vooral populair zijn in de financiële sector. Dit type software heeft volgens sommigen zelfs een te groot aanbod aan functies. Dergelijke systemen hebben altijd tal van opties, maar een deel daarvan wordt zeer zelden – of zelfs helemaal niet – gebruikt. Tot nu toe leek dit de enige optie te zijn voor backoffice-activiteiten.

De kleinere, alternatieve optie zijn de applicaties die agile werden ontworpen. Deze applicaties richten zich op het snel leveren van bedrijfswaarden, met enkel  de essentiële functionele scope, zonder extra’s. Dat klinkt ideaal, zeker voor frontoffice. Maar misschien kan het ook ruimer worden toegepast.

Prijziger en uitgebreider

Een centraal systeem of een softwarepakket slaat op verschillende applicaties verzameld binnen één oplossing en aangeboden door één leverancier. Een oplossing die verschillende taken op zich neemt, kan een opluchting zijn voor bedrijven. Het zorgt er niet alleen voor dat u minder wachtwoorden moet onthouden, maar voorkomt ook dat u niet meer weet welke functie u waar vindt.

Deze producten hebben een heel ruim bereik en dekken vele activiteiten, van verkoop tot boekhouding. Dit soort oplossingen zijn in verschillende maten en vormen beschikbaar. Microsoft en Adobe bieden dit bijvoorbeeld aan.

Welke voor- en nadelen hebben ze?

+ Verscheidenheid aan functies
+ Handig voor onbekende toekomstige behoeften
+ Eén aankoopproces
+ Eén oplossing, gemakkelijker op te volgen

– Grotere investering in het begin
– Langdurige implementatie- en consultatiefases
– Minder gespecialiseerd in één functie
– Standaardoplossing voor iedereen
– Veel ongebruikte functies

Minder prijzig, meer op maat

Producten die vanuit een agile perspectief werden ontwikkeld, kunnen worden afgestemd op de specifieke behoeften van de klant. Omdat ze minder ruim zijn qua scope, zal de levering relatief snel verlopen.

Deze oplossingen dekken dan weer niet de volledige waaier aan functies die een bedrijf nodig kan hebben met één product.

Welke voor- en nadelen hebben ze?

+ Snelle levering
+ Aangepast aan de behoeften van de klant
+ Functies ontworpen voor een specifieke sector of proces
+ Geen nutteloze opties
+ Goedkoper dan centrale systemen of softwarepakketten
+ Lagere leercurve dankzij de beperkte functies

– Minder functies
– Moet worden geïntegreerd met andere oplossingen binnen het bedrijf die soms een ander ontwerp (GUI) hebben
– Veel aankoopprocessen

Welke verzekeringssoftware past bij u?

Kiezen uit het grote aanbod aan oplossingen en leveranciers is niet eenvoudig. Het kan interessant zijn om een leverancier te zoeken die zowel een volledige service aanbiedt als gespecialiseerde oplossingen voor verschillende sectoren.

De belangrijkste stap is focussen op de behoeften van de eindgebruiker

Dit soort leveranciers kunnen een bedrijf helpen bij het optimaliseren van hun IT-architectuur en kunnen stap voor stap het volledige IT-ecosysteem uitbreiden met extra systemen uit hun assortiment.

De belangrijkste stap bij het kopen van de juiste software is focussen op de behoeften van de eindgebruiker en dit bespreken met teamleden uit verschillende afdelingen. Zo kan een bedrijf nagaan wat er nu gebruikt wordt, wat overbodig is en wat nog ontbreekt. Een volledige digitale visie voor het bedrijf helpt om dit nieuwe pad uit te stippelen.

Dit artikel is gesponsord door Comarch