'Bijzonder dat sommige serviceproviders weg omhoog niet weten te vinden'

'Bijzonder dat sommige serviceproviders weg omhoog niet weten te vinden'
Jurjen Oosterbaan

Uit het jaarlijkse DFO Serviceprovider Onderzoek blijkt dat een aantal serviceproviders opnieuw slechter beoordeeld wordt dan het jaar ervoor. Andere partijen zetten juist stapjes vooruit.

Op basis van 2.023 waarnemingen kon Bureau DFO uiteindelijk over 31 serviceproviders (waarvan 19 uniek) betrouwbare uitspraken doen omtrent de mate van waardering vanuit advieskantoren.

Sommige slechter, soms stapjes beter

Met name het onderwerp ‘ondersteuning’ vraagt Bureau DFO uitgebreid uit. Of het nu gaat over ondersteuning bij klant-acquisitie of -behoud, procesondersteuning of meer generieke ondersteuning van het advieskantoor vanuit de serviceprovider.

Weg naar boven niet gevonden

Op basis van de meer dan tweeduizend beoordelingen concluderen Bureau DFO en haar directeur Jurjen Oosterbaan dat het bepaalde serviceproviders niet lukt om stappen in de goede richting te zetten: zij worden opnieuw slechter beoordeeld. In sommige gevallen al jaren achter elkaar. “Ik vind het bijzonder te zien dat het bij die ondernemingen kennelijk niet lukt de weg naar boven weer te vinden.”

Hoewel er volgens Oosterbaan ook voorbeelden vallen aan te wijzen van partijen die wél het goede voorbeeld geven. ”Tegelijkertijd zijn er ook ondernemingen waar je elk jaar een iets hogere waardering per dienstverleningsaspect ziet. Onze ervaring is dat dit geen 'toeval' is, maar een bewust beleid om aan de verbetering van die aspecten structureel aandacht te besteden.”

Consolidatie en schaalvergroting

Bureau DFO constateert sowieso veel ontwikkelingen – in hun woorden 'bewegingen'- bij serviceproviders. Met name consolidatie en daarmee samengaande schaalvergroting springen er wat Oosterbaan betreft tussenuit. Bureau DFO ziet paralellen met ontwikkelingen binnen de wereld van de adviessoftware. Oosterbaan: “Ook daar heeft een ontwikkeling plaatsgevonden van consolidatie en schaalvergroting.”

Oosterbaan lijkt daarmee te verwijzen naar onder meer Blinqx (voorheen Dias), dat de afgelopen jaren fors is gegroeid. Kijkend naar serviceproviders is de laatste tijd met name Risk actief, maar dan vooral in de breedte; een trend die Bureau DFO ook signaleert. Eerder dit jaar nam Romeo Flexfront over van BCMGlobal.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.