Bespreek jij uitvaartkosten als de klant er zelf niet over begint?

Bespreek jij uitvaartkosten als de klant er zelf niet over begint?

In de uitvaartbranche mag praten over de dood dan heel normaal zijn, voor heel veel mensen blijft het moeilijk. Over het einde denken we gewoonweg liever niet na. Terwijl de huidige coronacrisis ons bij uitstek confronteert met onze sterfelijkheid. Moeten we er in deze tijd niet juíst over praten, zou je denken… ? Lees de blog van Ruud van der Wal.

De RIVM-lijsten die we dagelijks lezen in de krant van het aantal overledenen. Beelden van overvolle IC’s. De dood lijkt dichterbij dan ooit. Toch lukt het velen niet om het over dit onderwerp te hebben. We zijn bijna net zo bang voor praten erover, als voor de dood zelf.

De reden daarvoor lijkt biologisch van aard. Althans, als we onderzoekers van de Universiteit van Utrecht (Dor-Ziderman, 2019) mogen geloven. Bij proefpersonen bleek namelijk dat het gedeelte in het brein dat toekomstvoorspellingen verwerkt, vanzelf uitschakelde op het moment dat ze werden geconfronteerd met hun eigen sterfelijkheid.

Dood ontkennen kan zorgen voor problemen

Evolutionair gezien handig, want het besef dat het leven ‘toch eindig is’ kan het uitvoeren van alledaagse taken in de weg staan. Maar het ontkennen kan ook zorgen voor problemen. Voor de persoon zelf, maar ook voor de nabestaanden. Bijvoorbeeld rond de uitvaart. Zeker als je bedenkt dat twee derde van alle Nederlanders zelf niet voldoende financiële middelen heeft om een uitvaart te betalen.

Het blijkt keer op keer dat financieel adviseurs moeite hebben om het onderwerp aan te snijden”

U kunt uw klant helpen door het wél bespreekbaar te maken. Toegegeven, dit is zeker niet makkelijk. En uit onderzoeken van Ipsos blijkt keer op keer dat financieel adviseurs moeite hebben het onderwerp aan te snijden. Bijna 60 procent neemt de financiering van uitvaartkosten te allen tijde mee in het adviesgesprek. Zo’n 20 procent alleen als de klant geen uitvaartverzekering heeft en nog eens 20 procent alleen als de klant er zelf over begint. Maar hoe moeilijk ook, een volledig advies geven mag een klant toch verwachten van zijn financieel adviseur?

Uitvaartkosten

Nu hoor ik weleens tijdens klantenpanels dat mensen moeilijk kunnen rondkomen en het geld voor de premie van een uitvaartverzekering niet kunnen missen. Maar één ding is zeker: de uitvaart (uitvaartkosten liggen al gauw tussen de 6.500 en 11.000 euro, afhankelijk van de persoonlijke wensen) kan dan zeker niet worden betaald. In het uiterste geval leidt dat zelfs tot een gemeentelijke uitvaart, waarbij de gemeente probeert de kosten op de nabestaanden te verhalen. Met emotioneel leed en financiële zorgen tot gevolg.

Terwijl dat laatste kan worden voorkomen door de financiering van de uitvaart bespreekbaar te maken in een adviesgesprek. Een verzekering voor een klein bedrag in de maand kan vaak al een uitkomst zijn. Het geeft uw klant rust, en nabestaanden houvast. Rust, door het financieel nu al goed te regelen.

Vast onderdeel adviesgesprek

Dus mijn oproep aan u: doe uw klant een plezier en maak de financiering van uitvaartkosten bespreekbaar. Maak het een vast onderdeel van uw adviesgesprek. Oók als uw klant al een uitvaartverzekering heeft (voorkom onderverzekering) of er niet zelf over begint. Vanuit de vertrouwensrelatie is dan zelfs een moeilijk onderwerp als overlijden meer dan passend.

babyboomers
Ruud van der Wal - Monuta

Wilt u reageren op deze blog? E-mail dan naar rvdwal@monuta.nl

Pieter IJdo, mede-eigenaar van Ferzekerd
Intermediair

Hoe bereik je Gen Z? 'Wij zijn de adviseurs op sneakers'

Hoe bereik je als financieel adviseur de jonge generatie? Het is een vraag waar menigeen mee worstelt. Bijna twee derde van de Nederlanders tussen 18 en 24 jaar wil graag persoonlijk advies, blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Motivaction in opdracht van SNS en de Volksbank. Maar hoe ze vervolgens in contact komen met een financieel expert, weet ruim de helft van Gen Z niet. "Je moet het vertrouwen zien te winnen van de jongeren", zegt Pieter IJdo, mede-eigenaar van Ferzekerd.

generatie Z

Voor verzekeringsadvies wendt Gen Z zich eerder tot vrienden dan tot adviseur

Deloitte publiceerde gisteren de Nederlandse resultaten van hun rapport 'How does European Generation Z buy insurance?' Familie en vrienden blijken belangrijke raadgevers als het over verzekeringen gaat. Tot traditionele adviseurs wenden ze zich veel minder.

Adfiz

Advies in cijfers 2024-2025: minder starters, minder overnames, meer hbo-banen

Nieuwkomers in de branche dempten het afgelopen jaar de afname van het aantal advieskantoren door consolidatie. Dat is te lezen in recent gepubliceerde Advies in cijfers 2024-2025 van Adfiz. Ook is voor de eerste keer de krapte op de arbeidsmarkt meegenomen in Advies in cijfers.

pensioen

Lekker boeiuh die uitvoering, het draait om écht pensioenadvies

De transitie op grond van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) is in volle gang. Ruim 70 procent van alle werknemers - zowel actieven, slapers als gepensioneerden - hebben pensioenrechten opgebouwd bij een pensioenfonds en krijgen daar dus mee te maken. Of ze nu willen of niet.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.