Bespreek jij uitvaartkosten als de klant er zelf niet over begint?

Bespreek jij uitvaartkosten als de klant er zelf niet over begint?

In de uitvaartbranche mag praten over de dood dan heel normaal zijn, voor heel veel mensen blijft het moeilijk. Over het einde denken we gewoonweg liever niet na. Terwijl de huidige coronacrisis ons bij uitstek confronteert met onze sterfelijkheid. Moeten we er in deze tijd niet juíst over praten, zou je denken… ? Lees de blog van Ruud van der Wal.

De RIVM-lijsten die we dagelijks lezen in de krant van het aantal overledenen. Beelden van overvolle IC’s. De dood lijkt dichterbij dan ooit. Toch lukt het velen niet om het over dit onderwerp te hebben. We zijn bijna net zo bang voor praten erover, als voor de dood zelf.

De reden daarvoor lijkt biologisch van aard. Althans, als we onderzoekers van de Universiteit van Utrecht (Dor-Ziderman, 2019) mogen geloven. Bij proefpersonen bleek namelijk dat het gedeelte in het brein dat toekomstvoorspellingen verwerkt, vanzelf uitschakelde op het moment dat ze werden geconfronteerd met hun eigen sterfelijkheid.

Dood ontkennen kan zorgen voor problemen

Evolutionair gezien handig, want het besef dat het leven ‘toch eindig is’ kan het uitvoeren van alledaagse taken in de weg staan. Maar het ontkennen kan ook zorgen voor problemen. Voor de persoon zelf, maar ook voor de nabestaanden. Bijvoorbeeld rond de uitvaart. Zeker als je bedenkt dat twee derde van alle Nederlanders zelf niet voldoende financiële middelen heeft om een uitvaart te betalen.

Het blijkt keer op keer dat financieel adviseurs moeite hebben om het onderwerp aan te snijden”

U kunt uw klant helpen door het wél bespreekbaar te maken. Toegegeven, dit is zeker niet makkelijk. En uit onderzoeken van Ipsos blijkt keer op keer dat financieel adviseurs moeite hebben het onderwerp aan te snijden. Bijna 60 procent neemt de financiering van uitvaartkosten te allen tijde mee in het adviesgesprek. Zo’n 20 procent alleen als de klant geen uitvaartverzekering heeft en nog eens 20 procent alleen als de klant er zelf over begint. Maar hoe moeilijk ook, een volledig advies geven mag een klant toch verwachten van zijn financieel adviseur?

Uitvaartkosten

Nu hoor ik weleens tijdens klantenpanels dat mensen moeilijk kunnen rondkomen en het geld voor de premie van een uitvaartverzekering niet kunnen missen. Maar één ding is zeker: de uitvaart (uitvaartkosten liggen al gauw tussen de 6.500 en 11.000 euro, afhankelijk van de persoonlijke wensen) kan dan zeker niet worden betaald. In het uiterste geval leidt dat zelfs tot een gemeentelijke uitvaart, waarbij de gemeente probeert de kosten op de nabestaanden te verhalen. Met emotioneel leed en financiële zorgen tot gevolg.

Terwijl dat laatste kan worden voorkomen door de financiering van de uitvaart bespreekbaar te maken in een adviesgesprek. Een verzekering voor een klein bedrag in de maand kan vaak al een uitkomst zijn. Het geeft uw klant rust, en nabestaanden houvast. Rust, door het financieel nu al goed te regelen.

Vast onderdeel adviesgesprek

Dus mijn oproep aan u: doe uw klant een plezier en maak de financiering van uitvaartkosten bespreekbaar. Maak het een vast onderdeel van uw adviesgesprek. Oók als uw klant al een uitvaartverzekering heeft (voorkom onderverzekering) of er niet zelf over begint. Vanuit de vertrouwensrelatie is dan zelfs een moeilijk onderwerp als overlijden meer dan passend.

babyboomers
Ruud van der Wal - Monuta

Wilt u reageren op deze blog? E-mail dan naar rvdwal@monuta.nl

Zegt u 'het spijt me' na een gebrekkig advies?

Zegt u 'het spijt me' na een gebrekkig advies?

Goed advies geven en het vervolgens goed regelen. Dat is zo'n beetje de kern van ons beroep. Dat geldt voor u als verzekeringsadviseur en voor mij als kandidaat-notaris. Gelukkig gaat dat meestal goed. Maar soms ook niet. En juist in ons vak is dat meer dan vervelend. Daarbij verwacht de consument foutloze dienstverlening, en dat is logisch. Want fouten op dit gebied kunnen niet alleen behoorlijk kostbaar, maar ook behoorlijk pijnlijk zijn. Een artikel van Martijn van Valburch.

U kiest uw klanten. Niet andersom

U kiest uw klanten. Niet andersom

"Wat kost een testament bij u?" Als je een notaris echt chagrijnig wilt krijgen, dan moet je dat als eerste aan hem vragen. Het is een beetje alsof je een slagerij binnenloopt om te vragen: "Wat kost vlees bij u?" Waarop de slager dan zal antwoorden dat dat ervan afhangt: "Wilt u varkensvlees of biologisch rundvlees? Wilt u een ossenhaas of gehakt? En hoeveel ons wilt u eigenlijk?" Stel je voor dat de klant vervolgens zegt: "Ik weet ook nog niet precies wat voor vlees ik wil, maar kunt u niet gewoon een prijs noemen? Want ik ben slagers aan het vergelijken."

Advies zonder adviseur? Echt (geen) Hema!

Advies zonder adviseur? Echt (geen) Hema!

Verontwaardiging. Dat is misschien nog wel de beste beschrijving van de reactie van (vooral) de 'oude garde' van notarissen toen de Hema - enige jaren terug alweer - testamenten ging verkopen. In vergaderingen van onze beroepsorganisatie, in de vakbladen en in discussiegroepen op internet spuwden ze hun gal: "De bijl aan de wortel van de rechtszekerheid!" Een blog van Martijn van Valburch.