Fors hogere schadelast zorgt voor negatief resultaat Waarborgfonds Motorverkeer
Bij het Waarborgfonds Motorverkeer (De Vereende) zorgde een fors gestegen schadelast voor een fikse min als we kijken naar de jaarcijfers over 2024.
Bij het Waarborgfonds Motorverkeer (De Vereende) zorgde een fors gestegen schadelast voor een fikse min als we kijken naar de jaarcijfers over 2024.
Na een aantal coronajaren waarin het aantal schademeldingen lager was, is het aantal schademeldingen weer toegenomen. Dat schrijft het Waarborgfonds Motorverkeer naar aanleiding van de publicatie van zijn jaarverslag.
Om mogelijke fraudegevallen sneller te kunnen signaleren en onderzoeken, zocht het Waarborgfonds Motorverkeer, de Vereende naar een inventieve manier om de medewerkers te ondersteunen. Technologiebedrijf Councyl ontwikkelde voor de Vereende, en daarmee het Waarborgfonds, zelflerende software, gebaseerd op 'expert-data'. De software helpt bij het nemen van beslissingen.
Wilt u een claim indienen bij het Waarborgfonds Motorverkeer, maar weet u niet wat hiervoor nodig is? Hieronder leest u hoe u succesvol een claim kunt indienen. Lees hier waaraan uw claim moet voldoen om in aanmerking te komen voor een vergoeding door het Waarborgfonds Motorverkeer.
Het Waarborgfonds moet de personalia van een automobilist doorhalen in de frauderegisters. Ook moet het de onderzoekskosten van bijna 800 euro terugbetalen aan de man. Schade-experts konden het niet eens worden over de schade-oorzaak, waarmee fraude niet is bewezen. Echter kan de man fluiten naar een schadevergoeding, omdat hij zelf geen bewijs kan leveren dat een ander voertuig de schade heeft veroorzaakt. Dat is een voorwaarde om voor vergoeding in aanmerking te komen.
Er waren eind april 45.460 geregistreerde vluchtelingen uit de Oekraïne in Nederland, volgens de administratie van de overheid. Hoeveel daarvan met eigen vervoer zijn gekomen en hoeveel daarvan onverzekerd zijn is niet bekend, maar gezien de actualiteit is het een interessante vraag om te beantwoorden.
Stel, uw klant moet zelf met zijn auto op een kruising uitwijken voor een bestelauto die het rode verkeerslicht negeert. Door die manoeuvre raakt hij een passerende scooter. De bestuurder van die bestelauto en het kenteken daarvan blijven onbekend. Is het dan een feit dat er een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer kan worden ingediend? Jelle Smits, senior specialist van De Vereende geeft antwoord.
Het verhaalsrecht van het Waarborgfonds Motorverkeer (WBF) is geregeld in artikel 27 van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM). Wat moet u weten? Een artikel van Jan Joris Mostart.
Ondanks het steeds strakkere financiële toezicht op verzekeraars - zoals onder andere vastgelegd in de EU-regels onder 'Solvency 2' - kan een faillissement van een (auto) verzekeraar nooit helemaal worden uitgesloten. Zo'n uitzonderlijke situatie heeft zich in ons land al eens eerder voorgedaan: in 2010 werd de Nederlandse internetverzekeraar INEAS door de rechter failliet verklaard. Deze verzekeraar hield zich bezig met de verkoop van online autoverzekeringen en bijproducten. Wat waren de gevolgen?
De Dordtse verzekeraar National Academic en het Waarborgfonds werden het niet eens wie er aansprakelijk was voor het letsel van een onschuldige bestelbuschauffeur. Hun bumperklevende verzekerde of de links inhalende Volvo die na de aanrijding spoorloos verdween. Dat het Waarborgfonds de materiële schade van de bumperklever vergoedde, geldt volgens de rechtbank in Amsterdam in ieder geval niet als erkenning van aansprakelijkheid.