Waarborgfonds Motorverkeer: schademeldingen toegenomen

Waarborgfonds Motorverkeer: schademeldingen toegenomen

Na een aantal coronajaren waarin het aantal schademeldingen lager was, is het aantal schademeldingen weer toegenomen. Dat schrijft het Waarborgfonds Motorverkeer naar aanleiding van de publicatie van zijn jaarverslag.

Slachtoffers door doorrijders en of onverzekerde of gestolen motorvoertuigen kunnen, wanneer zij aan bepaalde voorwaarden voldoen, hun schade melden bij het Waarborgfonds. In het boekjaar 2022 werden 43.888 claims bij het Waarborgfonds ingediend (2021: 41.032). Dit aantal is nog steeds lager dan het aantal voor de coronapandemie. In totaal keerde het Waarborgfonds in 2022 68,1 miljoen euro uit (2021: 61,1 miljoen). De inkomstenkant blijft door de jaren heen redelijk stabiel en wordt opgebracht door de verplichte motorrijtuigenverzekering met een bijdrage per voertuig. Het aantal motorvoertuigen steeg de afgelopen jaren licht naar 12,8 miljoen motorrijtuigen (2021: 12,4 miljoen) die in 2022 gemiddeld 6,65 euro via hun verplichte motorrijtuigenverzekering hebben afgedragen (2021: 6,70 euro).

Toewijzingspercentage blijft min of meer constant

Het gemiddelde toewijzingspercentage bij materiële schaden met 82,4 procent is al jaren min of meer constant (2021: 81,8 procent). Het percentage verschilt sterk per claimcategorie. Het Waarborgfonds zegt het aantal afgewezen claims te verminderen en teleurgestelde claimanten te willen voorkomen. Directievoorzitter Ingrid Visscher: "Dit doen we door middels het vernieuwde schadeportaal al bij de schademeldingen van particuliere claimanten duidelijk te maken of deze melding kans van slagen heeft of niet. In het portaal kun je in zes stappen een claim indienen. Allereerst stellen we een aantal controlevragen om te zien of de claim wellicht in aanmerking komt voor een vergoeding door het Waarborgfonds. Om het zo eenvoudig mogelijk te maken is er gekozen voor toegankelijk B1-taalgebruik en zijn er uitgebreide digitale helpfuncties in tekst en video om een claim compleet aan te leveren. Dat scheelt veel werk. Maar nog belangrijker is dat het voorkomt dat klanten op basis van een verkeerd verwachtingspatroon op een vergoeding rekenen."

Klanttevredenheid en doorlooptijden

Klanten bij wie de claim wordt toegewezen beoordelen ons in 2022 met 8,6 heel positief (2021: 8,5). Visscher: "Doordat nu bij het indienen van de schademelding al meteen duidelijk wordt of deze kans van slagen heeft, verwachten we een lager aantal onterechte claims. En juist de klanten bij wie de claim wordt afgewezen zijn minder positief en geven een lager klanttevredenheidscijfer. Door in het vernieuwde portaal duidelijk te maken aan een klant wat de voorwaarden zijn proberen we de teleurstelling van een afwijzing te voorkomen."

Ronald Bruins

Ronald Bruins

is redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.