Feit of fabel: botsing door uitwijken betekent claim Waarborgfonds Motorverkeer

Feit of fabel: botsing door uitwijken betekent claim Waarborgfonds Motorverkeer

Stel, uw klant moet zelf met zijn auto op een kruising uitwijken voor een bestelauto die het rode verkeerslicht negeert. Door die manoeuvre raakt hij een passerende scooter. De bestuurder van die bestelauto en het kenteken daarvan blijven onbekend. Is het dan een feit dat er een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer kan worden ingediend? Jelle Smits, senior specialist van De Vereende geeft antwoord.

Een meerderheid - 59 procent - van de nieuwsbrieflezers van de Vereende dacht dat het een feit is. Om te beoordelen of er inderdaad een claim kan worden ingediend, duiken wij deze keer dan (weer) in de regelgeving over het Waarborgfonds, die we met name terugvinden in hoofdstuk vier van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (Wam).

In artikel 25 Wam vinden wij de gevallen wanneer een recht op schadevergoeding bij het fonds geldend kan worden gemaakt en onder ‘a’:

... wanneer niet kan worden vastgesteld wie de aansprakelijke persoon is, tenzij aannemelijk is, dat de benadeelde niet tot die vaststelling heeft gedaan, wat redelijkerwijs van hem kon worden verwacht.

Feit of Fabel

In deze Feit of Fabel is er kennelijk sprake van een onbekend motorrijtuig bestuurd door een onbekende aansprakelijke persoon. Nergens staat dat de onbekende direct gebotst zou moeten hebben met de benadeelde. In basis is de uitslag daarom bevestigend en kan er een claim worden ingediend.

Kanttekening

Een kanttekening: dan is verder natuurlijk wel van belang of het nodige is gedaan om de dader op te sporen. Een van de voorwaarden om dit aan te tonen is het doen van een tijdige politieaangifte.

Tot slot: in de praktijk is ook bewijs van de toedracht als zodanig nodig, waarbij de lezing van de bestuurder van de uitwijkende auto zelf onvoldoende is. Er zal dus ook minimaal 1 getuige moeten zijn die het verhaal van die bestuurder kan bevestigen. Dat zou een medepassagier of passant, maar ook de bestuurder van de scooter kunnen zijn.

Interactieve video met beslisboom

Een handig middel om voor uw klant te beoordelen of er een claim kan worden ingediend is de interactieve video. Deze digitale beslisboom geeft voor bijna elke situatie aan of er wel of geen claim kan worden ingediend.

Dit is een partnerartikel van De Vereende / Bekijk hier meer artikelen …

Lees bijvoorbeeld ook van deze partner:

Nazorg next level

Nazorg next level

"Ik klap mijn laptop dicht. Het was een intensieve dag die gepaard ging met vele emoties en ik voel mij voldaan. Ik zal het niet ontkennen: een goed gevoel. Dit is waarom ik mijn werk zo mooi vind." Advocaat Coen de Koning van Slot Letselschade vertelt waarom een uitvaartverzekering zo belangrijk is en hoe hij als letselschadespecialist samen met Monuta mensen nóg beter kan helpen.

Niet voldaan aan een polisclausule, toch dekking omdat causaal verband ontbreekt?

Niet voldaan aan een polisclausule, toch dekking omdat causaal verband ontbreekt?

Het komt helaas nog al eens voor dat na een schade blijkt dat niet is voldaan aan een polisclausule en de schade daarom niet is gedekt. Maar als dit niets te maken heeft met de schade zoals die zich heeft voorgedaan, voelt dat soms onredelijk. Tegelijkertijd geldt: afspraak is afspraak.

Overstroming primaire keringen: verzekeren of regelen?

Overstroming primaire keringen: verzekeren of regelen?

De Vereende is er om oplossingen te bedenken voor maatschappelijke issues in de schadeverzekeringsbranche. Overstromingsrisico is zo'n issue. Sinds een aantal jaren is schade als het gevolg van een secundaire waterkering (dijk of dam) via veel verzekeraars voor particulieren verzekerd. Schade door primaire waterkeringen - zoals Noordzee, grote rivieren en IJsselmeer - nog niet. En daar is nu nieuws over.

Waarborgfonds: aantal letselschades en totale schadebedrag in 2023 fors gestegen

Waarborgfonds: aantal letselschades en totale schadebedrag in 2023 fors gestegen

In 2023 lag het aantal letselschades twaalf procent hoger in vergelijking met 2022. Met in totaal 79,3 miljoen euro lag het betaalde schadebedrag vanuit het Waarborgfonds Motorverkeer ook nog eens 11,2 miljoen euro dan het jaar ervoor.