De Hypotheekshop constateert dat het aanvraagproces van de aanbieders normaalgesproken goed op orde is. Maar met een totaal aantal hypotheekaanvragen zoals in week 14 (20.000) was het volgens de adviesketen een kwestie van tijd voordat de afdelingen zouden vastlopen. Het meeste werk voor de verstrekker zit niet in het uitbrengen van een rentevoorstel, maar in het controleren van de stukken. In de regel vier tot acht weken na het voorstel.
Achterstanden aanbieders zorgen voor stress
Veel dossiers kennen inmiddels een moeizaam verloop. Niet in de laatste plaats omdat geldverstrekkers vanwege de coronacrisis meer willen weten over de inkomenssituatie van de aanvragers. Dat zorgt volgens de Hypotheekshop voor veel stress bij kopers en verkopers. Ontbindende voorwaarden moeten niet zelden meerdere keren worden verlengd, afdelingen zijn slecht bereikbaar en spoedverzoeken worden nauwelijks gehonoreerd.
Bewust laat communiceren over werkachterstand
Wat de Hypotheekshop betreft zouden de aanbieders de adviseurs beter van dienst kunnen zijn door niet tot het laatste moment te wachten met de communicatie over de oplopende verwerkingstermijn. Consumenten kunnen dan een bewuste keuze maken. Dat het verzoek waarschijnlijk ijdele hoop is, klinkt door in het weekbericht: “commerciële belangen zullen dergelijke voorspellingen in de praktijk in de weg staan”, schrijft de keten.
Acceptatie op brondata
Een realistischer scenario om dergelijke toestanden in de toekomst te voorkomen, is structurele acceptatie op basis van brondata. “Recent hebben Florius en ING op dat gebied grote stappen gezet. Voorbeelden die navolging verdienen”, aldus de Hypotheekshop.