Keuringseisen diefstalbeveiliging e-bikes bijna rond, registraties per 2024

Keuringseisen diefstalbeveiliging e-bikes bijna rond, registraties per 2024

De keuringseisen van het Kiwa voor volgsystemen om gestolen e-bikes op te sporen, zijn naar verwachting begin november gereed. Na goedkeuring door deelnemende verzekeraars kunnen de trace-and-tracksystemen al begin volgend jaar in werking treden.

Dat bevestigt het certificeringsbureau Kiwa, dat onder meer motorvoertuigen keurt aan de hand van voorschriften van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid. Het Kiwa kreeg van de verzekeraars en andere belanghebbende partijen de opdracht om voor de volgsystemen keuringseisen op te stellen.

Brede alliantie tegen diefstal

Het initiatief voor een gecertificeerde beveiliging van kostbare en diefstalgevoelige e-bikes door track-and-tracesystemen is breed gedragen. Het balletje begon te rollen bij de leveranciers van de volgsystemen zelf, zegt Henk van Vliet, Certification Manager bij Kiwa SCM. De leveranciers namen contact op met Unigarant, waarop overleg volgde met andere verzekeraars die mogelijk deel wilden nemen. Deelnemende verzekeraars zijn inmiddels ASR, Kingpolis (Alpina Group), Enra, Univé, en Unigarant. Zo ook leveranciers van de track-and-tracesystemen, fietsfabrikanten, particuliere alarmcentrales en opsporingsdiensten.

Gezelschap van deskundigen buigt zich over keuringseisen

Om zo snel en efficiënt mogelijk tot keuringseisen voor volgsystemen te komen, hebben deze samenwerkende partijen een 'college van deskundigen' benoemd dat namens alle belanghebbenden beslist over de inhoud en kwaliteit van het keuringsvoorschrift dat het Kiwa in de maak heeft. Een tweede commissie buigt zich hierbij over de technische details. Het Kiwa heeft het keuringsvoorschrift voor het certificeren van track-and-tracesystemen voor e-bikes nagenoeg gereed. Van Vliet: “We zijn inmiddels zover dat we het college van deskundigen het keuringsvoorschrift voor kunnen leggen. We hopen binnen drie weken deze deskundigen bij elkaar te hebben. En dan het liefst helemaal aan het begin van het jaar beginnen met de eerste registraties.”

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de verzekeraars kunnen zien of het oké is om een fiets van 5000 euro te verzekeren”

Verzekeren veiliger via database

Het volgsysteem dat het Kiwa voor ogen heeft, bestaat uit een centrale database waarin de fiets gekoppeld wordt aan een track-and-tracesysteem. Verzekeraars kunnen de database raadplegen en nagaan of deze beveiliging van een e-bike gecertificeerd is, voordat zij hem verzekeren. Het inloggen en gebruiken van de database vertoont technisch veel gelijkenis met het al bestaande beveiligingssysteem voor personenauto’s en vrachtwagens door het Kiwa. Van Vliet: “Uiteindelijk is het de bedoeling dat de verzekeraars kunnen zien of het oké is om een fiets van 5000 euro te verzekeren.“

Eerst testen, dan registreren

Zodra de keuringsvoorschriften vaststaan, kan het Kiwa beginnen met het testen van de track-and-tracesystemen die daaraan zullen moeten voldoen. Van Vliet: “Deze praktijktest betekent dat we onder meer een aantal fietsen in Nederland gaan verstoppen die opsporingsdiensten binnen een bepaalde tijd moeten vinden.”

Na de testfase is het de bedoeling dat de verzekeraars die deelnemen in het beveiligingsproject, het door Kiwa gecertificeerde track-and-tracesysteem verplicht stellen bij fietsen vanaf 2000 tot 5000 euro. Het Kiwa schrijft momenteel fietsfabrikanten en leveranciers aan met de oproep hun systemen te laten keuren. Het Kiwa wil zo snel mogelijk met de registraties beginnen.

Jan-Willem Oomen

Jan-Willem Oomen

redacteur AM

Verbond: Eigenaar e-bike moet meer doen tegen diefstal

Verbond: Eigenaar e-bike moet meer doen tegen diefstal

Fietseigenaren zouden zelf veel meer moeten doen om te voorkomen dat hun e-bikes worden gestolen, stellen het Verbond van Verzekeraars en de politie. "Aan de preventiekant moet meer gedaan worden, het aantal diefstallen is nu veel te groot", zegt een woordvoerder van de verzekeraars.

Onderzoek: verzekeringsmarkt e-bikes groeit met ruim 200 miljoen euro

Onderzoek: verzekeringsmarkt e-bikes groeit met ruim 200 miljoen euro

Nederlanders hebben in 2022 in totaal 550 miljoen euro uitgegeven aan het verzekeren aan hun elektrische fiets. In 2021 ging dat nog om 313 miljoen euro. Dit blijkt uit de derde editie van de E-bike Monitor van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders. Deze stijging komt door de groei van het aantal e-bikes en hogere maandelijkse kosten voor de verzekering.

Veiligheidsmonitor ziet aantal fiets- en e-bikediefstallen flink stijgen

Veiligheidsmonitor ziet aantal fiets- en e-bikediefstallen flink stijgen

In ons land zijn vorig jaar 553.116 personen slachtoffer geworden van fiets- en e-bikediefstaldiefstal. In 2019 waren dit er nog 387.127. Dit melden S.A.F.E. en Bureau Beke op basis van deze Veiligheidsmonitor. Corona wordt genoemd als een belangrijke oorzaak: meer mensen gingen fietsen, waardoor de diefstalmogelijkheden stegen.

Elektrische stadsfietsen helft van de tijd niet verzekerd

Elektrische stadsfietsen helft van de tijd niet verzekerd

De helft van de elektrische stadsfietsen in Nederland is onverzekerd. De andere helft, wat neerkomt op zo'n 1,9 miljoen verzekerde elektrische stadsfietsen, is in de meeste gevallen bij de ANWB verzekerd. Dit blijkt uit de E-bike Monitor, een onderzoek van Multiscope onder 6.400 Nederlanders.