Dat bevestigt het certificeringsbureau Kiwa, dat onder meer motorvoertuigen keurt aan de hand van voorschriften van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid. Het Kiwa kreeg van de verzekeraars en andere belanghebbende partijen de opdracht om voor de volgsystemen keuringseisen op te stellen.
Brede alliantie tegen diefstal
Het initiatief voor een gecertificeerde beveiliging van kostbare en diefstalgevoelige e-bikes door track-and-tracesystemen is breed gedragen. Het balletje begon te rollen bij de leveranciers van de volgsystemen zelf, zegt Henk van Vliet, Certification Manager bij Kiwa SCM. De leveranciers namen contact op met Unigarant, waarop overleg volgde met andere verzekeraars die mogelijk deel wilden nemen. Deelnemende verzekeraars zijn inmiddels ASR, Kingpolis (Alpina Group), Enra, Univé, en Unigarant. Zo ook leveranciers van de track-and-tracesystemen, fietsfabrikanten, particuliere alarmcentrales en opsporingsdiensten.
Gezelschap van deskundigen buigt zich over keuringseisen
Om zo snel en efficiënt mogelijk tot keuringseisen voor volgsystemen te komen, hebben deze samenwerkende partijen een 'college van deskundigen' benoemd dat namens alle belanghebbenden beslist over de inhoud en kwaliteit van het keuringsvoorschrift dat het Kiwa in de maak heeft. Een tweede commissie buigt zich hierbij over de technische details. Het Kiwa heeft het keuringsvoorschrift voor het certificeren van track-and-tracesystemen voor e-bikes nagenoeg gereed. Van Vliet: “We zijn inmiddels zover dat we het college van deskundigen het keuringsvoorschrift voor kunnen leggen. We hopen binnen drie weken deze deskundigen bij elkaar te hebben. En dan het liefst helemaal aan het begin van het jaar beginnen met de eerste registraties.”
Verzekeren veiliger via database
Het volgsysteem dat het Kiwa voor ogen heeft, bestaat uit een centrale database waarin de fiets gekoppeld wordt aan een track-and-tracesysteem. Verzekeraars kunnen de database raadplegen en nagaan of deze beveiliging van een e-bike gecertificeerd is, voordat zij hem verzekeren. Het inloggen en gebruiken van de database vertoont technisch veel gelijkenis met het al bestaande beveiligingssysteem voor personenauto’s en vrachtwagens door het Kiwa. Van Vliet: “Uiteindelijk is het de bedoeling dat de verzekeraars kunnen zien of het oké is om een fiets van 5000 euro te verzekeren.“
Eerst testen, dan registreren
Zodra de keuringsvoorschriften vaststaan, kan het Kiwa beginnen met het testen van de track-and-tracesystemen die daaraan zullen moeten voldoen. Van Vliet: “Deze praktijktest betekent dat we onder meer een aantal fietsen in Nederland gaan verstoppen die opsporingsdiensten binnen een bepaalde tijd moeten vinden.”
Na de testfase is het de bedoeling dat de verzekeraars die deelnemen in het beveiligingsproject, het door Kiwa gecertificeerde track-and-tracesysteem verplicht stellen bij fietsen vanaf 2000 tot 5000 euro. Het Kiwa schrijft momenteel fietsfabrikanten en leveranciers aan met de oproep hun systemen te laten keuren. Het Kiwa wil zo snel mogelijk met de registraties beginnen.