Het loopt uit de hand met de diefstal van e-bikes, zegt de woordvoerder van de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.). Inmiddels blijken bijna een miljoen Nederlanders te maken te krijgen met fietsdiefstal, in het bijzonder van e-bikes. De verzekeraars Achmea, ANWB Unigarant, Enra, Kingpolis, ASR en Univé, willen onverzekerbaarheid door het toenemende aantal schadeclaims voorkomen en vandaar een campagne voor preventie.
S.A.F.E. bemerkt dat er nog te weinig aandacht is voor diefstal van e-bikes. Een specifieke aanpak is er ook te weinig. Daarbij zijn de elektrische fietsen steeds geavanceerder geworden en daarmee duurder. “De e-bike staat niet meer in verhouding tot de prijs van een reguliere fiets", zegt Rogier Eenkhoorn van S.A.F.E.. "De registratie, beveiliging, bewustwording bij de consument en de overheid: het moet mee naar datzelfde niveau.”
Fietsers onbewust onverschillig
Belangrijkste oorzaak van de hoge diefstalcijfers ligt bij de eigenaren zelf. Ze blijken nonchalant bij het stallen en op slot zetten, vanuit de gedachte dat ze toch wel verzekerd zijn. Ze zijn vaak onbewust onverschillig. “Hoewel een gemiddelde e-bike 2.600 euro waard is, wordt nog wel eens gedacht ‘het is maar een fiets’. Dit terwijl een elektrische fiets die met een enkel slot vaststaat gemakkelijk wordt gestolen, mede door de opkomst van de powerkey en slijptol op de accu.” Met deze tools kunnen dieven een ringslot binnen een paar seconden losknippen.
Probleem van diefstal e-bikes snel groter geworden
Afgelopen jaar kreeg 6,5 procent van de Nederlanders te maken met fietsdiefstal, ruim 210.000 meer mensen dan in 2021. Dat blijkt uit de Veiligheidsmonitor 2023. De Nationale politie registreerde bijna 87.000 aangiftes, een toename van circa 42 procent in twee jaar tijd. Dit komt vooral door de groeiende populariteit van e-bikes, onder meer als duurzaam alternatief voor de auto. In 2023 was 57 procent van alle nieuw verkochte fietsen elektrisch, goed voor 80 procent van de omzet van alle fietsverkopen in Nederland.
Campagne breed opgezet
De campagne bestaat uit posters bij NS-fietsenstallingen, posts op social media, de website STAAT-E-LEKKER.nl en via de communicatiekanalen van de initiatiefnemers: Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.), het CCV en verzekeraars Achmea, ANWB Unigarant, Enra, Kingpolis, ASR en Univé. Daarnaast wordt de campagne breed gedragen en verspreid door de ‘STAAT-E-LEKKER’-partners, waaronder de Fietsersbond, NS, slotenmakers, fietshandelaren, gemeenten en de politie.