Een goede reputatie begint met goed samenwerken

In de MT500 editie 2022 staat Nationale-Nederlanden op de eerste plek in de categorie ‘Bedrijf met de beste reputatie van Nederland in de sector Verzekeringen’. Het onderzoek is uitgevoerd door Amsterdam Centre for Business Innovation van de Amsterdam Business School (Universiteit van Amsterdam). De beoordeling vindt plaats op vijf aspecten: klantgerichtheid, productleiderschap, kwaliteit van de
Delen:
Maurice Koopman: “Wij willen wij de adviseur ondersteunen in zijn rol als adviseur voor het mkb”.

In de MT500 editie 2022 staat Nationale-Nederlanden op de eerste plek in de categorie ‘Bedrijf met de beste reputatie van Nederland in de sector Verzekeringen’. Het onderzoek is uitgevoerd door Amsterdam Centre for Business Innovation van de Amsterdam Business School (Universiteit van Amsterdam). De beoordeling vindt plaats op vijf aspecten: klantgerichtheid, productleiderschap, kwaliteit van de uitvoering, goed werkgeverschap en duurzaamheid.

Maurice Koopman, CEO van Nationale-Nederlanden Schade & Inkomen, is trots op deze erkenning. “Dat managers, beslissers en leidinggevenden vanuit onze sector Nationale-Nederlanden (NN) dit jaar de eerste plek geven, zie ik als bevestiging dat NN en adviseurs de juiste focus hebben. Samen zijn we lokaal duidelijk zichtbaar voor het mkb, helpen we hen waar mogelijk en bereiken we meer.”

Goed werkgeverschap

Eén van de onderzochte criteria in het onderzoek is ‘goed werkgeverschap’. “Dat begint natuurlijk binnen je eigen organisatie”, zegt Koopman. “Het spreekt voor zich dat je een goed salaris betaalt, maar daarnaast gaat het ook en misschien wel vooral om hoeveel ruimte je individuele medewerkers biedt, hoe we omgaan met werkdruk, de mogelijkheid om hybride te werken. Daarnaast is het ook tijd om elkaar weer in de ogen te kunnen kijken. Het team en de teamspirit zijn belangrijk. Ook aan de preventiekant willen we er zijn voor onze collega’s. Denk aan sporten, maar ook aan de simpele vraag ‘Hoe gaat het met je?’. Het zijn misschien juist wel die ‘softe’ componenten die belangrijk zijn voor het werkplezier”, meent Koopman.

Daarnaast is voor de medewerkers belangrijk welke rol NN in de maatschappij inneemt en vervult. “Mensen willen werken bij een bedrijf dat zijn maatschappelijke rol pakt. Jongeren, maar zeker ook ouderen vinden dat steeds belangrijker. Zo mocht ik een tijdje geleden voor de klas staan met jongeren waar ik over risico’s sprak. Als leraar ben ik misschien niet geschikt, maar het was verrassend met welke vragen ze kwamen. Zo kwamen er vragen over of geld echt moet ‘rollen’ en blijken kinderen de geldzorgen van hun ouders vaak op te pikken.”

Adviseur in zijn rol faciliteren

“Wat je intern doet, wil je ook extern uitdragen”, zegt Koopman. “Zo willen wij de adviseur ondersteunen in zijn rol als adviseur voor het mkb. Dat doen wij niet alleen met producten, maar vooral ook met diensten en kennis en het wegnemen van zoveel mogelijk administratieve ballast. Een goed voorbeeld daarvan is de mkb verzuim-ontzorgverzekering waarmee we de werkgever en adviseur zoveel mogelijk ontzorgen. Zodat de adviseur zijn werk kan doen, adviseren. We delen veel branchekennis, bieden allerlei diensten aan bijvoorbeeld voor preventie.”

Het intermediair is echt leidend in de zakelijke markt

“Uiteraard hebben wij veel kennis over pensioen, de bijbehorende pensioenvoorzieningen, ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid. Juist HR- of Finance-bestuurders in de grootzakelijke en mid-corporate markt worden hiermee op hun wenken bediend en zien meer handelingsperspectief om actie op te ondernemen. Voor adviseurs zetten wij alle informatie en ontwikkelingen over bijvoorbeeld het nieuwe pensioenstelsel, ziekteverzuim of arbeidsongeschiktheid in onze portalen zodat het direct beschikbaar is. Daarnaast bieden we inzichten gebaseerd op data en analyses waarmee adviseurs hun klanten specifieker kunnen helpen, zoals het nieuwe trendrapport over verzuim en arbeidsongeschiktheid. Wij willen het voor onze adviseurs zo makkelijk mogelijk maken om hun werk goed te kunnen doen. Ik ben de eerste om te zeggen dat er nog wel wat verbeterd kan worden, maar de blik is nu weer naar voren gericht en we zien dat de waardering van adviseurs stijgende is.”

Welzijn en klimaat

Twee speerpunten van NN zijn het klimaat en het welzijn van mensen. “Ook als schadeverzekeraar met onze producten en diensten en als pensioenverzekeraar met onze lange termijn beleggingen spelen we een hele belangrijke rol als het gaat om klimaat. Niet voor niets hebben wij de Net Zero Alliance 2050 ondertekend, waarbij we ons committeren aan een netto nul uitstoot van onze portefeuille in 2050. Voor het verduurzamen van onze portefeuille hebben we absoluut de hulp van adviseurs nodig. Zo zijn we nu bezig met een pilot waarbij we werkgevers helpen hun wagenpark elektrisch te maken. We maken een analyse op ondernemersniveau waarbij we onder andere kijken wat er nu aan wagens rijdt, waar de ondernemer heen wil en wat voor bedrijf hij heeft. Een ander voorbeeld van verduurzaming zijn bijvoorbeeld slimme sensoren. Bijvoorbeeld in de horeca en agrarische sector is dit van groot nut om een overspil aan elektriciteit te ontdekken en er wat aan te doen. De ondernemer bespaart niet alleen kosten omdat het verbruik vermindert, maar hij gaat ook minder risicopremie betalen”, legt Koopman uit.

Mensen vitaal en veerkrachtig houden

Voorkomen van verzuim is key voor de verzekeraar. “Het stijgend verzuim in Nederland is zorgwekkend. Tel daar de krapte op de arbeidsmarkt bij op en werkgevers staan voor flink wat uitdagingen. Goed werkgeverschap en het verbeteren van de gezondheid van werknemers zijn daarom belangrijker dan ooit. Het is cruciaal dat mensen lekker in hun vel zitten en daardoor goed kunnen functioneren. Het is dus heel belangrijk om uitval voor te zijn en die spiraal te doorbreken”, zegt Koopman.

De ogen van Koopman glinsteren als hij het heeft over ondernemers'- dat zal wel komen omdat ik zelf ook ondernemer ben geweest

“Voor onze inkomensverzekeringen is het inschatten van arbeidsrisico’s belangrijk. Voor Pensioen geldt hetzelfde. Het is van belang dat bedrijven met de toenemende vergrijzing blijven doordraaien. Jongeren moeten op tijd bedrijven instromen om oudere medewerkers te ondersteunen en uiteindelijk vervangen. Ondernemers hebben er niet altijd de tijd voor om dit goed te regelen. NN Pensioen helpt hierbij door adviseurs tooling aan te bieden. Met deze Human Capital Planner kan een goede transitie plaatsvinden van oud naar jong zonder dat de kennis uit het bedrijf verdwijnt. Met concrete oplossingen zoals een generatiepactregeling of dienstverlening als de ‘Doorwerkgever’ helpen we werkgevers met hun continuïteit.”

Fijne doelgroep

De ogen van Koopman glinsteren als hij het heeft over ondernemers. “Dat zal wel komen omdat ik zelf ook ondernemer ben geweest. Het is gewoon een fijne doelgroep om mee te schakelen en het intermediair is daar heel goed gepositioneerd. Het intermediair is echt leidend in de zakelijke markt en zij weten als geen ander wat er speelt. We doen het echt samen.”

Dit is een partnerbijdrage van NN Group – Lees meer in hun partnerdossier.