Op welke technologieën moeten verzekeraars inzetten in 2021?

Het zijn unieke tijden – en zoals Robert Frost het mooi verwoorde: ‘De beste uitweg is er recht doorheen’. Ondanks alles blijven verzekeraars vandaag nog steeds inzetten op technologische vooruitgang en doen ze hun best om de markt bij te houden. Er werden al heel wat acties ondernomen en de sector implementeert belangrijke trends. Zal 2021 significante veranderingen brengen? Of wordt 2020 het jaar van de stroomversnelling en moeten we deze evolutie nu gewoon consequent verder zetten? Aleksandra Wolowska, consultant in verzekeringen bij Comarch, zet hier een aantal trends op een rij.
Delen:

De volgende trends vinden wij de moeite om op te volgen of te implementeren.

Big data analytics − data, data en nog eens data

Big data zijn niet nieuw voor de verzekeringssector, maar de omvang van de data die kan worden verzameld en de manier waarop het gebruikt kan worden is dat wel. Zo kunnen verzekeraars datasets zoals koopgedrag en kredietrapporten gebruiken bij bepaalde procedures. Met de juiste datasets kan een verzekeraar gepersonaliseerde producten en aanzienlijk betere bescherming bieden met minimale schadequotes. Slim gebruik van data is de grootste uitdaging voor verzekeringsmaatschappijen – en zal dat nog lang blijven. Een van de grootste drijvende krachten achter deze data-explosie is de steeds grotere beschikbaarheid van IoT-technologie.

Internet of Things (IoT) − nog meer data

IoT-systemen verzamelen gigantische hoeveelheden verspreide data. Volgens het IDC-verslag ‘Data Age 2025: The Digitization of the World, From Edge to Core’, zullen IoT-apparaten in 2025 maar liefst 175 zettabyte of een biljoen gigabyte aan data genereren. Ter vergelijking: in 2018 was dat nog 33 ZB. Tegen 2025 zullen er 50 miljard slimme apparaten bestaan. Binnen de verzekeringssector wordt IoT-technologie vandaag al gebruikt bij brandverzekeringen. In een volgende fase zou IoT maximaal moet worden ingezet voor ziekte- en levensverzekeringen. IoT kan namelijk het proces van claimtoewijzing, fraudedetectie en verliesbeperking ondersteunen. De technologie kan ook ingezet worden om hybride verzekeringsmodellen of zogenaamde slimme verzekeringen aan te bieden.

Slimme verzekeringen − personalisatie en automatisatie

Het gedrag van verzekeringsnemers tracken wordt meteen heel wat minder problematisch als het de klant ook voordelen oplevert. Door massaal data te verzamelen kunnen verzekeringsmaatschappijen verzekeringen creëren die perfect afgestemd zijn op de levensstijl en behoeften van de klant. En personalisatie is financieel interessant voor zowel de verzekeraars als de klanten. En daar kunnen technologieën zoals AI analytische modellen of procesautomatisatie en robotisering een interessante tool voor zijn. Een andere uitdaging voor de sector is de verhouding tussen kosten en verliezen. Hiervoor kunnen deze technologieën op grote schaal worden ontwikkeld voor underwriting.

Virtuele assistenten en agencies − nog meer automatisatie

Virtuele assistenten zijn een van de snelst groeiende technologieën – ook in de verzekeringssector. Verzekeraars durven dit soort automatisatie steeds meer in te zetten. Een volgende stap in 2021 kan zijn om meer te investeren in volledig virtuele agencies, waar de klant, agent en werknemer elkaar online ontmoeten én online samenwerken.

Digitale omnichannel platformen − mobiel en op afstand

Als u uw verzekeringsbeheerplatform nog niet hebt vervangen of aangepast, is 2021 misschien wel hét jaar. Het is vandaag essentieel om zowel verkoop als service op verschillende kanalen te ondersteunen. Een tweede aspect om mee rekening te houden is mobiliteit. Volgens StatCounter worden zo’n 40% van de applicaties in Europa gebruikt via mobiele apparaten, in Azië is dat al 60%. En dat percentage zal alleen maar stijgen. Op een modern platform heeft een klant ook toegang tot informatie via mobiele applicaties. Het probleem binnen de verzekeringssector is dat vele platformen bepaalde features missen, zoals elektronische ondertekening. Daarom wordt een klant vanop een digitaal platform heel vaak doorverwezen naar andere kanalen, zoals websites of callcenters. Onthoud dus voor 2021 alvast dat meer budget voor mobiele ondersteuning erg nuttig kan zijn voor uw bedrijf.

Cyberveiligheid

Nu verzekeraars migreren naar digitale platformen is cyberveiligheid een van de belangrijkste technologieën die continue verder worden ontwikkeld. Traditionele tools zoals firewalls en antivirussoftware zijn niet opgewassen tegen professionele aanvallen van hackers. Volgens onderzoek van EY vreest 71% van de verzekeraars dat hun bedrijf een gesofisticeerde, geplande aanval niet zou kunnen spotten.

Blockchain

Schending van de cyberspace is slechts een van de problemen waar de verzekeringssector tegen moet opboksen. Aan dat lijstje kunnen nog inefficiëntie (gebruik van papierendocumentatie), schade door fraude en menselijke fouten worden toegevoegd. Blockchain kan een goed antwoord bieden op die problemen. Dankzij blockchain kunnen verzekeraars het aantal papieren formulieren verminderen en zo aanzienlijk tijd winnen bij het afhandelen van transacties. Blockchaindata is trouwens ook gedecentraliseerd − en de decentralisatie van informatie en het gebruik van geavanceerde blockchain-cryptografietechnologie verbeteren duidelijk de veiligheid van transacties.

Cloud computing – on demand-platformen in de cloud

Wordt cloud computing een van de populairste technologische trends van 2021? Zeker weten − dankzij cloudsystemen hebben verzekeraars namelijk altijd en overal controle over hun bedrijf. IDC-analisten zeggen dat er in 2020 meer gegevens in de cloud werden opgeslagen dan op consumenten-apparaten, en dat er in 2021 meer gegevens in de cloud zullen worden opgeslagen dan in traditionele datacenters. Het is dus duidelijk dat de cloud de moeite waard is om in te investeren. Maar ’Festina lente’ of ‘haast u langzaam’ blijft het devies − behalve bij crisissituaties natuurlijk, wanneer onze flexibiliteit cruciaal wordt. Dankzij cloud computing kunnen verzekeraars nieuwe technologieën veel efficiënter implementeren, en zo ook sneller verzekeringsdiensten en -producten leveren. En dat brengt ons mooi bij onze eerste slogan − data, data en nog eens data. Als verzekeraars hun datasets efficiënt willen gebruiken, hebben ze de flexibiliteit en kracht van cloud computing nodig.

Er zijn nog heel wat innovaties op til. Volgens veel analisten kan de huidige economische ontwrichting van het globale ecosysteem tot twee jaar duren. Ondertussen zal het digitaliseringsproces alleen maar versnellen. IDC schat dat tegen 2022 twee derde van het wereldwijde BBP afkomstig zal zijn van digitale producten en diensten, en dat de IT-uitgaven tussen 2020 en 2023 zullen oplopen tot 6,8 biljoen dollar. Zoals de huidige en opkomende trends laten zien, moet er gefocust worden op datasets. Op basis daarvan kunnen we steeds complexere digitale ecosystemen bouwen. Om de verkoop te stimuleren, gepersonaliseerde aanbiedingen te creëren en de risico’s te beperken, moet de verzekeringssector het gebruik van deze technologieën snel in de vingers krijgen.

Toekomst?

En hoe gaat het verder? Augmented reality, edge computing, gecombineerde technologie en quantumcomputers zijn spannende technologieën die in de toekomst een doorbraak kunnen betekenen voor de sector. We volgen de zaak op de voet.

Het is nooit te vroeg om te plannen en het is nooit te laat om te veranderen. Laten we dapper zijn en dappere beslissingen nemen. Gebruik 2021 en nieuwe technologieën als drijvende kracht. Want, zoals Andreas Pflüger al zei, ‘We kunnen de windrichting niet veranderen, maar wel de stand van de zeilen’.

Dit artikel is gesponsord door Comarch.