Zomerserie (19) - Joost Hembrecht (Quion): 'Na het uitbreken van corona is het aanvraagniveau voor hypotheken geëxplodeerd'

Het voorjaar van 2020 was in vele opzichten memorabel. Voor we in het najaar echt aan het nieuwe normaal beginnen, geeft de zomer even tijd voor reflectie. Wat heeft de branche geleerd van de coronacrisis? Breekt thuiswerken definitief door als alternatief voor de kantoortuin? In de zomerserie laten we op Amweb tot eind augustus smaakmakers uit de branche aan het woord. In deze aflevering Joost Hembrecht, commercieel directeur van hypotheekservicer Quion, onderdeel van de Blauwtrust Groep.

Wordt het dit jaar staycation of een vlucht over de (provincie)grens en met wie?
“Wij zouden deze zomer met vrienden naar Zuid-Frankrijk gaan. Met de onzekerheid over hoe het coronavirus zich zou ontwikkelen, hebben we die vakantie in april al afgeblazen. Om er toch even tussenuit te zijn, hebben we een paar weken geleden alsnog besloten om één week aan de Belgische kust te boeken. Toen de kinderen nog kleiner waren, was dit jarenlang onze vaste stek. Een plek met warme herinneringen. We kijken er als gezin erg naar uit even aan zee uit te waaien en terug te gaan naar waar we al zo vaak waren.”

Is er een werkissue dat je tijdens de vakantie niet los kunt laten?
“Het lukt mij meestal goed om de paar weken per jaar die we op vakantie gaan het werk los te laten. Binnen de directie en mijn eigen management team zijn de vakantieweken goed verdeeld. Dit jaar is dat op één punt iets anders dan normaal. Na het uitbreken van corona is het aanvraagniveau gedurende bijna vier maanden geëxplodeerd. Door samen te werken met geldverstrekkers, serviceproviders en intermediairs is het gelukt om vanuit deze uitzonderlijke situatie net voor de vakantieperiode terug te keren op ons reguliere serviceniveau. Tijdens deze vakantie volg ik de instroom van nieuwe aanvragen nauwlettend. Die is voor de periode in het jaar namelijk nog steeds fors te noemen.”

We zijn in staat geweest in no-time de knop om te zetten en met bijna zeshonderd medewerkers vanuit huis onze dienstverlening voort te zetten”

Wat is de belangrijkste les die Quion heeft geleerd van de corona-uitbraak?
“We zijn met Quion in staat geweest om in no-time de knop om te zetten en met bijna zeshonderd medewerkers vanuit huis onze dienstverlening voort te zetten. We werken met veel verschillende organisaties samen. Als je volledig op afstand gaat werken, lukt dat volgens mij alleen met goede communicatie en werkelijk inzicht in en begrip voor elkaars belangen. Op onderdelen heeft daar de afgelopen maanden echt wel eens spanning op gezeten. Niets is minder menselijk dan de wereld bekijken door jouw eigen bril, zeker in een crisissituatie. Zo vlak voor de vakantie ben ik er trots op hoe we juist de samenwerking hebben opgezocht. Niet wijzen naar een ander, maar uitgaan van eigen kracht, krachten bundelen én alle energie steken in het samen oplossen van eventuele knelpunten.”

Waar ga jij eind 2020 op proosten tijdens de al dan niet digitale kerstborrel van Quion?
“Op een goede gezondheid en een normaal 2021. Ik hoop echt dat er snel een vaccin komt om dit verschrikkelijke virus te bestrijden. En dat ons leven daarmee weer normaliseert. Dat er weer ruimte komt voor een hand of een schouderklop. Hoe goed we deze periode ook zijn doorgekomen, ik gun iedereen weer een normaal sociaal leven. Ik mis het persoonlijke contact met collega’s en klanten.”

Wanneer heb je voor het laatst iets geclaimd op je reis- en/of annuleringsverzekering en waar ging dat om?
“Ik ben denk ik een van de best verzekerde Nederlanders. Al een jaar of 25. Ook voor wat betreft de reisverzekering. Inclusief een verzekering voor golfclubs en een hole-in-one. Dat geeft rust, maar ik heb nog nooit iets geclaimd. Dat zegt iets over mijn vakanties en over mijn golfspel, denk ik.”

Komt na de vakantie iedereen weer terug op kantoor of blijft Quion thuiswerken?
“Ons kantoor is al geruime tijd ingericht op basis van de 1,5 meter-maatregel met bijvoorbeeld looproutes, desinfectiespray op iedere etage en minder actieve werkplekken. We werken nu nog alleen op kantoor wanneer dit strikt noodzakelijk is. Een enquête onder onze collega’s geeft aan dat een zeer groot deel ook na september met regelmaat vanuit huis wil blijven werken. Een ander deel werkt toch liever op kantoor. Wij gaan er vanuit dat we ons ook na 1 september aan de 1,5 meter moeten houden. Dat betekent dat we voorlopig niet volledig teruggaan naar kantoor. Wel beginnen we met het uitbreiden van diverse faciliteiten, zoals het heropenen van het bedrijfsrestaurant met een coronaproof assortiment. Ook geven we collega’s binnenkort meer vrijheid om afwisselend op kantoor te werken. Hierbij hanteren we wel een maximumaantal personen in het pand.”

Annet van den Berg

Annet van den Berg

(Eind)redacteur AM