Effect op premie door inzet voorspelbare schadelastmodellen

Effect op premie door inzet voorspelbare schadelastmodellen
Hogere schadelast door nieuwe autotechnologie

Nederlandse autoverzekeraars baseren hun premieberekeningen op gegevens over bestuurders en op vrij statische voertuiginformatie. Nu de technologie rondom het fabriceren van voertuigen zo snel verandert, is dat laatste risicovol. Waarom? Een interview met Fred Slikker.

Auto's die de komende jaren op de markt komen, zijn qua schadelast en repareerbaarheid niet meer te vergelijken met de auto’s in het huidige wagenpark. Materialen, technologieën, veiligheidssystemen en zeker ook elektrificatie, maken schadeherstel exponentieel duurder. In deze markt is het zaak om vooruit te kijken en te anticiperen op die nieuwe wereld.

RACR-testen levert veel op

In landen om ons heen wordt al volop gewerkt en gerekend met data van nieuwe automodellen. Fred Slikker, managing director bij Solera Nederland: "Solera werkt nauw samen met partners als het Thatcham Research Centre in de UK en Cesvimap in Spanje. De testen die ze daar doen zijn zowel gericht op veiligheid (Euro NCAP) als repareerbaarheid (RCAR).

Als we kijken naar auto’s van 2017 of later dan zie je de schadelast al sterk toenemen”

Het RCAR-testen levert heel veel informatie op over de repareerbaarheid van schades en de kosten van schadeclaims. Door hun schaalgrootte zijn ze al veel verder dan wij in Nederland met het vergaren en interpreteren van deze data van nieuwe automodellen. Het is onze missie om die kennis naar Nederland te halen, zodat we ook in ons land beter kunnen anticiperen op ontwikkeling van de schadelast."

Slikker voegt daaraan toe: "Als we kijken naar auto’s met een bouwjaar van 2017 of later dan zie je de schadelast de laatste jaren al sterk toenemen. Met de komst van een nieuwe generatie auto’s zal deze trend alleen maar verder doorzetten. Een Volkswagen Golf anno 2020 is een heel andere auto dan een Volkswagen Golf uit 2016. Verzekeraars, fleetowners en leasemaatschappijenmoeten moeten zich voorbereiden op die ontwikkeling. Het uitbreiden van beschikbare databronnen met gegevens over repareerbaarheid van nieuwe modellen kan hun hierbij ondersteunen."

Risicoclassificatie

Slikker vervolgt: "In Nederland gebruiken we wel reparatievoorschriften van een partij als Thatcham en van de autofabrikanten, maar we gebruiken technische voertuiggegevens en crashtestdata nog te weinig als risico bepalende factoren. Samen met Thatcham en Cesvimap werkt Solera aan een risk rating voor elke auto die op de markt komt."

Fred Slikker

"Het model kent een schaal van 1 tot 120+. Hoe hoger de rating, hoe hoger het risico. In Engeland hebben alle verzekeraars toegang tot die data en zij passen die actief toe in hun premiemodellen. Net als Engeland is Nederland een hele competitieve markt waar resultaten onder druk staan. Wij zouden in Nederland een vergelijkbare aanpak moeten bekijken en voor premieberekening meer rekening moeten houden met de te verwachten herstelkosten. En niet op basis van wat het kostenniveau gisteren was."

Met onze internationale risk rating voor nieuwe en bestaande automodellen zijn wij in staat onze klanten te helpen met het verrijken van hun rekenmodellen. Daarmee ontstaat een meer geavanceerd systeem om toekomstige kosten te voorspellen en impact op lopende portefeuilles te managen.

Dit artikel is gesponsord door Solera.