nieuws

Kunnen Nederlandse verzekeraars bij auto-import geen buitenlandse kentekens verzekeren?

Schade 4493

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands kenteken niet door een Nederlandse verzekeraar kan worden verzekerd. Dus zou de stelling “Bij auto-import: Nederlandse verzekeraars kunnen geen buitenlandse kentekens verzekeren” het predicaat ‘feit’ verdienen. Maar dan zou dit artikel wel heel kort en saai zijn.

Kunnen Nederlandse verzekeraars bij auto-import geen buitenlandse kentekens verzekeren?

Gelukkig is het antwoord, zoals ‘in principe’ al doet vermoeden, minder stellig. Er zijn namelijk uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer een auto wordt geïmporteerd uit het buitenland. De vijfde WAM-richtlijn bepaalt onder andere dat het mogelijk is dat een auto die in een andere EU-lidstaat wordt gekocht, verzekerd kan worden in het land waar de koper woonachtig is.

Importeren van een auto uit het buitenland

Het komt vaak voor: auto’s die vanuit het buitenland worden geïmporteerd in Nederland. Bijvoorbeeld omdat de auto mee-immigreert met de eigenaar die zich vanuit het buitenland in Nederland vestigt. Omdat een vergelijkbaar tweedehands exemplaar in Nederland duizenden euro’s meer kost. Omdat het een uitvoering betreft die in ons eigen land niet te koop is. Of omdat het een klassieker of een oldtimer betreft.

Bij het importeren van een auto uit het buitenland is het belangrijk dat, wanneer met deze auto gereden wordt over de openbare weg, dit gebeurt ínclusief een geldig (buitenlands export-)kenteken op de auto. En uiteraard moet er sprake zijn van een geldige WAM-verzekering.

Nederlandse verzekeraars kunnen een (korte termijn-)verzekering aanbieden voor het importeren van een auto uit een EU-land/ EVA-land (Europese Vrijhandels Associatie) waarbij die auto dus is voorzien van buitenlandse (export-)kentekenplaten.

Uitzondering bij import uit Duitsland

Een heel populair land om een auto uit te importeren, is Duitsland. Juist daarom is het belangrijk om te weten dat voor een auto die wordt geïmporteerd uit Duitsland een Nederlandse verzekeraar echter géén verzekeringsoplossing kan bieden. Daarom besteed ik hier in dit artikel extra aandacht aan.

Voor een uit Duitsland te importeren auto moet de verzekering ook in Duitsland worden geregeld, samen met de aanschaf van een tijdelijk Duits exportkenteken. De reden hiervoor ligt in het feit dat men in Duitsland geen kentekenregistratie krijgt als men niet eerst een Duitse verzekering heeft. Praktisch gezien wordt zo de 5e WAM-richtlijn omzeild.

Er zijn in Duitsland twee soorten exportkentekenplaten te koop:

Kentekenplaat met een geel balkje

Om in Duitsland te mogen rijden, moet een tijdelijk Duits exportkenteken worden aangevraagd (die met het gele balkje), het zogenaamde Kurzzeitkennzeichen. Met dit tijdelijke Duitse kenteken mag alleen in Duitsland worden gereden en dit kenteken is in Duitsland slechts vijf dagen geldig.

Bij de grens met Nederland moet het tijdelijke Duitse kenteken worden verruild voor een Nederlands ééndagskenteken om hier in Nederland mee naar een keuringsstation van de Dienst Wegverkeer (RDW) te rijden. Dit Nederlandse ééndagskenteken moet van te voren bij de RDW worden aangevraagd. Het is, zoals de naam al doet vermoeden, slechts één dag geldig en met dit kenteken mag alleen op die dag (de dag van de keuring bij de RDW) vanaf de Duitse grens de kortst mogelijke route naar het keuringsstation van de RDW in Nederland worden gereden.

Kentekenplaat met een rood balkje

Een andere mogelijkheid is dat een exportkenteken met een rood balkje wordt aangevraagd in Duitsland:

Een exportkenteken met een rood balkje (in het Duits Ausfuhrkennzeichen of Zollkennzeichen) moet ook in Duitsland worden aangevraagd. Dit kan online bij de Strassenverkehrsamt, dit is de Duitse RDW/ Afdeling verkeer. Verder is een Doppelkarte nodig. Dit is een bewijs dat het motorijtuig verzekerd is. Deze kaart kan online besteld worden, opgehaald worden bij een ADAC- vestiging  (Duitse ANWB) of bij een Schildermacher (kentekenplatenmaker).

Dit Duitse exportkenteken heeft een geldigheidsduur van minimaal 15 en maximaal 360 dagen en is in de hele EU geldig. Hier kan dus vanuit Duitsland mee de grens over gereden worden in Nederland en, afhankelijk van de gekochte dekkingstermijn, tot 360 dagen worden gebruikt.

Aanhouding

De kans is echter wel aanwezig dat de politie in Nederland de auto met een Ausfuhrkennzeichen of Zollkennzeichen staande houdt omdat men, in principe, niet als Nederlander in een motorrijtuig met Duits kenteken in Nederland mag rijden. De reden van aanhouding is dat deze constructie vaak wordt gebruikt om de motorrijtuigbelastingplicht te ontduiken gedurende de periode dat het tijdelijke Duitse kenteken geldig is. Het is dus zaak om de auto zo snel mogelijk ter keuring aan te bieden bij de RDW zodat de auto een Nederlands kenteken kan krijgen dat regulier verzekerd wordt.

Fabel

Het antwoord op de Feit of Fabel of “Bij auto-import: Nederlandse verzekeraars kunnen geen buitenlandse kentekens verzekeren” is dus een fabel. Nederlandse motorrijtuigverzekeraars hebben de mogelijkheid om een verzekering af te geven voor een motorrijtuig dat wordt geïmporteerd uit het buitenland (anders dan uit Duitsland). De Vereende heeft een speciale importverzekering in het assortiment met een minimale duur van 15 dagen en een maximale duur van 30 dagen.

Dit is een partnerbijdrage van de Vereende. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van de Vereende.

De Vereende verzekert de beroepsaansprakelijkheid van financieel adviseurs. Lees meer over de BAVAM-polis op Vereende.nl.

Reageer op dit artikel