Hoe innovatief is dit? Er zijn toch wel meer tools om je documenten te uploaden?
"Nieuw aan dit initiatief is dat de tool werkt voor alle geldverstrekkers in Nederland. Krijg je een hypotheek van de Rabobank, dan kun je je stukken misschien uploaden via de Rabobank. Maar zit je ergens anders, dan is die mogelijkheid er misschien niet. In plaats van ieder z'n eigen route, is dit één uniek platform. Welk advies je ook krijgt."
Het adviestraject kan terug van weken naar uren. Is een adviseur niet in grote mate afhankelijk van zijn klant en de geldverstrekker voor de doorlooptijd?
"Ik kan natuurlijk niet voorkomen dat een klant zijn stukken niet aanlevert. Doet hij er twee weken over, dan blijft het twee weken. Maar mijn ervaring is dat klanten ‘z.s.m.’ willen. De vertraging die zit in het doorsturen van documenten tussen adviseur, tussenschakels en geldverstrekkers ben je met Splickr kwijt. Vertraging bij de bank is met brondata ook niet meer nodig. Met je inkomensgegevens van het UWV of je pensioeninformatie van Mijnpensioenoverzicht hoeft een bank ook niet meer uitvoerig documenten te controleren."
Als je een hypotheektraject in enkele uren afrondt, blijft er dan nog voldoende declareerbare tijd over?
"Of je het nu leuk vindt of niet, de techniek hou je niet tegen. Door klanten de mogelijkheid te geven met Splickr documenten te uploaden, behoud je als adviseur zelf de regie. In de tijd die overblijft, kun je dieper advies geven. De overheid wil heel graag dat de duurzaamheidsfactor wordt meegenomen in het advies. Zijn er mogelijkheden om bij aankoop energiebesparende maatregelen te treffen en hoe financier je die? Dat schiet er nu wel eens bij in door tijdgebrek."
Volgens Dijkhof werken inmiddels 60 tot 70 adviseurs met Splickr. Voor het einde van de zomer moeten daar nog 25 tot 30 adviseurs van HypotheekCompany bij komen. De tool is ook beschikbaar voor adviseurs buiten HypotheekCompany.