Op een druilerige woensdag tussen Kerstmis en Oud & Nieuw is het op het hoofdkantoor van HypotheekCompany, dicht bij het centrum van Enschede, toch behoorlijk druk. Dat doet Dijkhof deugd.
Niet alleen in dat opzicht ziet de wereld van vandaag er compleet anders uit dan pak ‘m beet een jaar geleden. “2022 was echt een jaar met twee gezichten”, zegt Dijkhof. “De eerste helft van het jaar wisten we van de drukte niet waar we het zoeken moesten. Zoveel dossiers, zoveel hypotheekaanvragen. Als je dan naar de situatie nu kijkt, is dat wel een wereld van verschil ja.”
Drukte betekende stilstand
Het was heel veel business en weinig as usual. We konden niet kijken waar we naartoe wilden. Nu merk ik dat daar wel weer tijd en ruimte voor ontstaat”
Dijkhof merkt dat deze verandering nog niet direct voor veel onrust zorgt binnen HypotheekCompany. “Sterker nog, de mensen vinden het wel lekker nu, even die rust. De afgelopen jaren waren eigenlijk te gek, in de drukke zin. We zijn de afgelopen twee jaar alleen maar bezig geweest van deadline naar deadline te rennen voor onze klanten. Gek genoeg zou je kunnen zeggen dat het bedrijf eigenlijk twee jaar stil heeft gestaan. Terwijl het drukker dan ooit was.”
Het ontbrak aan tijd om verder vooruit te kijken. “Het was heel veel business en weinig as usual. We konden niet kijken waar we naartoe wilden. Nu merk ik dat daar wel weer tijd en ruimte voor ontstaat. Dat we creatief kunnen nadenken en dat daarmee de lol ook weer terugkeert. Als ondernemer was die flinke omzet natuurlijk lekker, maar we betaalden er ook wel een prijs voor.” In termen van tijd en energie, welteverstaan.
Compleet vastgelopen woningmarkt
Het terugkerende ondernemerschap binnen de organisatie zal de aankomende periode hard nodig zijn, erkent Dijkhof. Hij ziet namelijk geen reden om te verwachten dat de huizen- en hypothekenmarkt snel weer op gang komen. “Nieuwbouw is moeilijk om te realiseren, met alle stikstofproblemen en tekorten aan mensen en middelen. De oversluitmarkt van weleer hebben we ook wel gehad, met de hogere rentes. En ook het kopen van een nieuwe woning wordt steeds lastiger, met leennormen die totaal niet meer aansluiten op de huizenprijzen.”
En ook als de huizenprijzen dalen, zal het effect naar alle waarschijnlijkheid minimaal zijn. “De vraag is zoveel groter dan het aanbod, dat een grote prijscorrectie hoogstwaarschijnlijk achterblijft. Er zal echt wel tien of vijftien procent vanaf gaan, maar dan worden die huizen plots weer bereikbaar voor heel veel meer mensen. Wat de prijs weer opdrijft. Dus ik zie niet zo 1-2-3 een oplossing.”
Verbreding naar bedrijfshypotheken
De particuliere woningmarkt lijkt dus voor langere tijd op te drogen. Wat betekent dit voor HypotheekCompany? “We zijn al een tijdje aan het kijken naar markten die een andere conjunctuur kennen. Daarom lanceren we binnenkort bedrijfshypotheek.nl, zoals we onze hypotheekadvies-organisatie ook richting mantelzorgers willen verbreden.”
Onder meer profiterend van de steeds verder terugtrekkende beweging die banken maken. “Op de particuliere markt zie je dat het intermediair al meer die brede rol van regionale adviseur oppakt, en in het zakelijke segment zie je de beweging ook steeds meer. Niet zo gek: mkb-ondernemers kloppen ook bij het intermediair aan voor hun verzekeringen. Waarom dan niet ook de hypotheek erbij pakken? Het is een ongelofelijk logische stap die assurantiekantoren zullen gaan zetten de aankomende jaren. Wij staan al in de startblokken.”
Verkeerde timing voor actief klantbeheer
Een verdienmodel waar Dijkhof op dit moment minder heil in ziet, is actief klantbeheer. Termen waar de sector zijn mond al jaren vol van heeft, maar waar het tegelijkertijd mee worstelt. “En dat gaan niet makkelijker worden, ben ik bang. Als klanten honderden euro’s meer aan energie moeten betalen en eigenlijk alles veel duurder wordt, denk ik dat financieel advies niet bovenaan de prioriteitenlijst staat.”
Ik zie de pluspunten van consolidatie wel in, maar ben bang dat de geest na verloop van tijd uit de fles gaat”
Terwijl adviseurs er eindelijk de tijd voor hebben. En budgetadvisering in economisch mindere tijden natuurlijk nooit weg is. “Maar daar huist een gekke tegenstijdigheid in. Je hebt de tijd om klanten te helpen om te budgetteren, maar met de krapper wordende budgetten zou dan het eerste advies zijn om het adviesgesprek eraf te halen”, zegt Dijkhof lachend. “Op het vlak van actief klantbeheer ligt er voor ons als sector een uitdaging om hieraan passend invulling te geven.”
Geen overnames gepland
Met duizenden kleinere advieskantoren valt er nog het nodige te consolideren in de branche. En dat gebeurt dan ook geregeld, met de overname van Heemzaethe door You Sure als een van de laatste noemenswaardige wapenfeiten.
Vragend naar de ambities van HypotheekCompany op dat vlak, houdt Dijkhof de boot af. “Die discussie speelt continu. Ik zie de pluspunten van consolidatie wel in, maar ben bang dat de geest na verloop van tijd uit de fles gaat.”
Meer is niet altijd beter in zijn ogen. “Eerlijk gezegd vind ik het ook wel goed zoals het nu is. Natuurlijk, ik sluit geen individuele overnames uit. Maar liever breng ik regionale vestigingen die willen stoppen of juist willen uitbreiden met elkaar in contact. Om binnen die driehoek te kijken wat we op het vlak van aan- en verkoop voor elkaar kunnen betekenen.”