Hoe kwam je op het idee om een online verzekeraar voor het mkb te beginnen?
“Vanuit de gebruikerskant. Vijf jaar geleden zijn we Bloomon, een online bestelwebsite voor bloemen, gestart. Ik was medeoprichter, maar had ook de rol van CFO. Ik had verzekeringen in mijn portefeuille. Wat ik daarbij merkte is dat ik online geen zakelijke verzekeringen kon afsluiten, terwijl ik wel de behoefte had om dat zelf te doen. Ik had behoefte aan een online overzicht en zag kansen om met technologie en data veel waarde in die markt toe te voegen.”
Met als voorbeeld Lemonade?
“Ja inderdaad, maar dat is de consumentenmarkt. Je ziet dat veel online verzekeraars zich richten op consumenten. Wat dat betreft spiegel ik me meer aan Next Insurance in de Verenigde Staten. Zij richten zich ook op het mkb.”
Kan het intermediair dat het mkb bedient nu zijn biezen pakken?
“Nee hoor. Wij mikken op een markt van freelancers tot en met bedrijven met 10 tot 20 medewerkers die het gewoonweg goed geregeld willen hebben. Denk aan fotografen, yogastudio’s, zorg en dergelijke. Daar waar het zonde is om een adviseur langs te sturen. Vooral in de zakelijke dienstverlening zien we kansen. Met eenvoudige producten met dito taalgebruik. Voor echt complexe situaties zou ik nog steeds een adviseur inschakelen. Wij zijn dan ook execution only voor vijf zakelijke verzekeringen: arbeidsongeschiktheid, bedrijfsaansprakelijkheid, beroepsaansprakelijkheid, inventaris en computers en elektronica. Dat is waar je je bedrijf mee begint. We verwachten daar snel een deel van de markt mee te pakken, maar ik sluit niet uit dat we op termijn ook samen gaan werken met het intermediair voor een hybride vorm van online en maatwerk.”
Wat doet iemand uit de bloemen in de verzekeringsmarkt?
“Ik snap dat je dat zegt, maar ik bekijk het vooral als digitaal ondernemer. Ook in deze markt is een digitale shift gaande waarin mijn aandeelhouders en ik kansen zien. Ik heb zelf van oorsprong een finance achtergrond, maar heb ook de wft-examens gedaan voor basis particulier, schade en zakelijk. Dat ging vanwege corona online. Daarnaast hebben we met veel intermediairs over ons plan gesproken. Wat ze zeiden? In het ene geval wijzen ze erop dat een mkb-klant echt advies van hen wil, in het andere geval vinden ze dat er best veel kansen zijn. ‘Schud de markt maar op’, hoor ik dan.”
Wat doen jullie exact anders?
“We schatten het risico en de prijs van het sluiten van een verzekering in op basis van 128 beoordelingscriteria. Welke dat zijn? Ik kan ze uit concurrentieoverweging niet allemaal verklappen, maar kan wel een tipje van de sluier oplichten. Het klikgedrag op de website kan al een indicatie zijn. Bijvoorbeeld als iemand van het invullen van tien medewerkers, ineens overgaat naar negen en vervolgens naar acht. Dan gaat er een belletje rinkelen. Op een traditioneel verzekeringsformulier heb je maar twee à drie elementen die bepalend zijn voor een risico. Wij kennen er 128 om tot een goed, rendabel risico te komen die we met een algoritme kunnen beoordelen. Je kunt dat aantal medewerkers bijvoorbeeld al automatisch checken bij de Kamer van Koophandel.”
Waar moet je over een jaar staan?
“Dat hebben we niet concreet gemaakt. Ook onze aandeelhouders hebben geen punt op de horizon gezet, maar het is wel duidelijk dat we een enorme potentie zien voor een zakelijke verzekeraar die technologie en data combineert tot één coherent product. Ik denk dat we een flink deel van de markt kunnen pakken.”
Kun je je zorgplicht wel pakken bij die vijf genoemde verzekeringen?
“Ja, ik denk het wel. Bij ons kiest de verzekerde bewust voor execution only en we starten met de eenvoudigere producten. Execution only-dienstverlening leent zich niet voor de gehele mkb-markt, er zullen altijd segmenten zijn die beter geholpen zijn met advies op maat.”

Jullie werken samen met TAF, Nationale Nederlanden en Bunq. Hoe moeten we die samenwerking zien?
“De schadeafhandeling van onze producten gebeurt door Nationale Nederlanden en TAF. Bij schadeverzekeringen rekenen we in ons verdienmodel een transparante provisie, bij AOV een vaste vergoeding. We sluiten wat dat betreft aan bij de standaarden van de markt. Met Bunq hebben we er ook een distributiekanaal bij. Klanten kunnen via hun app eenvoudig en snel online hun verzekeringen bij ons regelen.”
Vaak gaat het verzekeren van mkb’ers ook over de persoonlijke situatie. Hoe nemen jullie die situatie mee in de zakelijke verzekering?
"Behalve een AOV biedt Insify geen verzekeringen die je als privé-persoon nodig hebt. Daarnaast geeft Insify geen advies, dus ondernemers die dat belangrijk vinden, zijn beter geholpen met een adviseur."