Wat zijn de doelen van Lemonade in Nederland?
“Lemonade wil de Nederlandse consument een snelle, betaalbare en eerlijke verzekering aanbieden die tevens sociale impact maakt. In Amerika worden we op verschillende fora als nummer één beoordeeld op basis van een probleemloze digitale ervaring, de supersnelle uitbetaling van claims, onze klantenservice en het eerlijke businessmodel. Ook in Nederland willen we mensen een geweldige verzekeringservaring bieden. Daarom hebben we onze polis, de Polis 2.0, speciaal afgestemd op de Nederlandse consument met bijvoorbeeld een optie voor dekking tegen fietsendiefstal.
Met zijn tech-georiënteerde en diverse samenleving vormt Nederland een perfecte afzetmarkt voor Lemonade”
Normaal wordt een verzekering geassocieerd met gedoe, veel papierwerk en onenigheid over uitbetalen. Geen van het voorgaande komt terug in beschrijvingen over Lemonade. In tweets over Lemonade-ervaringen zien we juist herhaaldelijk woorden als ‘instant’, ‘fun’ en ‘a social good’ terug. Dat is wat we ook in Nederland willen waarmaken.”
Waarom is de drukke Nederlandse verzekeringsmarkt interessant voor Lemonade?
“We hebben voor Nederland gekozen omdat we van Nederlandse consumenten herhaaldelijk de vraag kregen wanneer we eindelijk in Nederland zouden lanceren. Met zijn tech-georiënteerde en diverse samenleving vormt Nederland een perfecte afzetmarkt voor Lemonade. Bovendien is het Europese hoofdkantoor van Lemonade gevestigd in Amsterdam en staan we al onder het toezicht van De Nederlandsche Bank.
Alhoewel er al veel aanbieders op de markt zijn, is Lemonade uniek in die zin dat we een techbedrijf zijn dat verzekeringen aanbiedt, en niet andersom. Deze mindset stelt ons in staat om ons razendsnel aan te passen, iets wat traditionele verzekeraars niet altijd lukt.”
Hoe gaat Lemonade zich positioneren?
“Als globaal-georiënteerd bedrijf geloven we in een universele basis van al onze producten. Ondanks aanpassingen naar de specifieke wensen van de Nederlandse klant, geldt hetzelfde voor een Lemonade klant in Amsterdam als in New York: we bieden een makkelijke, supersnelle en leuke verzekeringservaring die ook nog eens bijdraagt aan het goede doel. En als de enige B-Corp gecertificeerde verzekeraar in de Benelux, streven we bovendien naar using business as a force for good.”
Lemonade wordt vaak genoemd als mogelijke disruptor voor de verzekeringsindustrie. Zien jullie dat zelf ook zo?
“We houden bij Lemonade niet zo van de term ‘disruptor’, maar we zijn wel van mening dat de verzekeringswereld toe is aan verandering. Er heerst een structureel wantrouwen jegens verzekeraars en ze behoren tot de minst geliefde soort bedrijven. De reden hiervoor is simpel: elke euro besteed aan een claim, is een euro minder winst voor de verzekeraar. Met andere woorden, de belangen van de verzekeraar staan haaks op die van de klant.
We houden bij Lemonade niet zo van de term ‘disruptor’, maar we zijn wel van mening dat de verzekeringswereld toe is aan verandering”
Lemonade zit anders in elkaar. Ons verzekeringsmodel – gebaseerd op kunstmatige intelligentie en gedragspsychologie – minimaliseert het belangenconflict door een vast deel – een flat fee - van de premie te reserveren voor operationele kosten en winst en de rest in te zetten voor de betaling van claims. Wat daarvan overblijft gaat naar een door de klant gekozen goed doel. Zo vechten we nooit met de klant om hetzelfde kwartje én geven we terug aan de maatschappij.
Daarnaast worden tussenpersonen en papierwerk bij ons vervangen door AI-techniek en dat scheelt tijd, gedoe en kosten. De combinatie van kunstmatige intelligentie en gedragspsychologie is oersterk: nu er geen belangenconflict is met de verzekeraar, vermindert het aantal valse claims. Dit maakt controles en omslachtig papierwerk overbodig, zodat AI-gestuurde bots het afsluiten van verzekeringen en het afhandelen van claims kunnen overnemen. Het resultaat is een soepeler, sneller en betrouwbaarder proces."
Gaat Lemonade alleen rechtstreeks verkopen of worden er ook andere kanalen ingezet?
“Vooralsnog biedt Lemonade enkel direct verzekeringen aan via de website en de Lemonade-app.”