artikel

Online platform voor verzending van klantcommunicatie

Branche 375

Veel partijen in de verzekeringsbranche werken inmiddels met het cloudplatform van Postex voor de verzending van uitgaande correspondentie en het bieden van betaalgemak. Commercieel directeur Hans de Wit geeft antwoord op vijf vragen in aanloop naar de am:dag 2018.

Online platform voor verzending van klantcommunicatie

Wat is jullie propositie voor de verzekeringsbranche?

“Wij bieden een gecertificeerd cloudplatform om documenten en berichten te sturen naar zowel de verzekeringnemer als de adviseur. Door middel van dit platform bieden we, naast digitale en fysieke communicatie, ook inzicht in de actuele communicatievoorkeur van de ontvanger. Met ons platform hebben verzekeringsbedrijven grip op de klantcommunicatie en is inzichtelijk of een digitaal bericht geopend wordt. Bovendien biedt deze informatie aangesloten partijen inzicht in het benutten van het optimale communicatiekanaal. We bieden ook online betaalgemak (zoals iDEAL), waardoor betalingen sneller en efficiënter afgehandeld worden.”

Wat is jullie boodschap en hoe sluit deze aan op het thema am:bition?

“Onze boodschap  is dat zowel eindklanten als verzekeringsbedrijven gebaat zijn bij laagdrempelige, slimme communicatie via het kanaal dat het beste aansluit bij de ontvanger. Ons aanbod sluit dus prima aan bij het thema, namelijk helder communiceren, met ambitie voor een optimale digitale klantervaring via een toekomstvast communicatieplatform. Bovendien levert het forse kostenbesparingen op voor bedrijven, doordat het verzendproces volledig geautomatiseerd is, inclusief vervolgacties. Wij leveren berichten veilig af en communiceren in de huisstijl van het verzekeringsbedrijf (of de adviseur).”

“Verder verwachten onze klanten van ons betrouwbare processen en beheersmaatregelen, ook op het gebied van AVG / compliance. Dit hebben we dan ook laten beoordelen door een externe auditor (Mazars Nederland) en daarvoor hebben we inmiddels een ISAE0034 type II verklaring ontvangen. Hierbij zijn opzet, bestaan en werking van de beheersmaatregelen zijn getoetst.”

Welke ontwikkelingen zie je op het gebied van digitalisering in relatie tot klantcommunicatie?

Hans de Wit

“Doordat marges en premies onder druk staan binnen de verzekeringssector zijn bedrijven zoekende naar ‘schaalgrootte en efficiency’. We constateren dat de eindklant zelf ‘in control’ wil zijn. Daar past zelfwerkzaamheid bij, ook op het gebied van klantcommunicatie. Uiteraard blijft de persoonlijke en vriendelijke benadering, ook in de klantreis qua communicatie, heel belangrijk. Wij spelen hier qua ontwikkeling bijvoorbeeld op in met de digitale groene kaart (ewallet).”

“Daarnaast doen we veel in co-creatie met onze klanten en partners Zo hebben we recent onze genomineerde intermediairmodule én de ‘polisvoorwaarden bibliotheek’ gelanceerd. Twee bewezen innovaties waar we veel positieve reacties op krijgen! We blijven continu relevante functies toevoegen aan ons platform, zoals bijvoorbeeld Tikkie. Doordat we automatische vervolgacties kunnen programmeren (trend: ‘machine learning’) kunnen we veel efficiency realiseren en de kwaliteit van klantdata valideren en optimaliseren.”

Hoe verklaar je jullie snelle groei binnen de verzekeringsbranche?

“Daar zijn meerdere factoren voor aan te wijzen. Wij hanteren een transparant en laagdrempelig businessmodel, grotendeels gebaseerd op ‘betalen naar verbruik’. Daarnaast hebben we fors geïnvesteerd in een uitgebreid netwerk van partners en ambassadeurs. Doordat we daarnaast beschikken over de juiste koppelingen met backoffice systemen (zoals bijvoorbeeld de integratie met ANVA) is ons platform eenvoudig te implementeren. Een laag instapmodel en korte implementatietijd zorgt ervoor dat verzekeringsbedrijven in relatief korte tijd een grote impact kunnen maken met digitalisering en betaalgedrag.”

“Ook zien we, vooral bij grotere organisaties, de trend om IT-innovatie in te kopen en niet meer alles zelf te ontwikkelen. Het principe: ‘time-to-market’ speelt hierbij een rol. Digitale klantcommunicatie is een domein op zich aan het worden, zoals we dat in het verleden ook hebben zien gebeuren rondom CRM. Mooi om te zien dat klanten hun positieve ervaringen met ons cloudplatform willen delen in de vorm van interviews, referentiegesprekken en binnen de diverse samenwerkingsverbanden.”

Waarom adviseer je bezoekers langs te komen bij jullie stand?

Op onze stand kunnen we laten zien wat het onze klanten al heeft opgeleverd. We brengen de bezoekers graag in contact met een van onze ambassadeurs binnen de branche. En natuurlijk maken  ze kennis met ons team en kunnen we meteen een afspraak inplannen voor een demo van ons communicatieplatform.”

Dit artikel is gesponsord door Postex.

Meer over de am:dag 2018…

 

Reageer op dit artikel