nieuws

NVGA am: Innovatieprijs (4): Postex strijdt tegen ‘gigahoeveelheden’ papieren post

Branche 1122

NVGA am: Innovatieprijs (4): Postex strijdt tegen ‘gigahoeveelheden’ papieren post

Vier bedrijven maken op 18 april kans om de NVGA am: Innovatieprijs te winnen. In aanloop naar de grande finale op het NVGA-congres stellen we ze voor. Vandaag: Postex dat met een cloudplatform de poststromen van de adviseur wil digitaliseren. Belangrijke e-mails die ongelezen retour komen, worden in het systeem automatisch opgevolgd door een sms of een belletje van de adviseur.

“Er worden nog gigahoeveelheden per post gecommuniceerd. Dat is kostbaar”, vertelt commercieel directeur Hans de Wit van Postex. Met de intermediairmodule wil hij die post digitaliseren. Klanten zijn er al lang aan gewend, zegt hij, die bestellen hun boodschappen online en kopen hun schoenen in een webshop. Verzekeraars nog niet. Die sturen volgens De Wit nog dozen vol kopiepost naar de adviseur. Die controleert de polissen, voegt een adviesnota toe en verstuurt het geheel in een eigen envelop naar de klant.

Digitaal meelezen

Dat kan allemaal ook digitaal, zegt De Wit. In eerste instantie richtte zijn bedrijf zich op de verzekeraar, maar na gesprekken met volmachtkantoren ontstond de intermediairmodule. Omdat tussenpersonen graag inzage hebben in wat de verzekeraar naar de polishouder stuurt, kan de adviseur digitaal alle post meelezen. Vervolgens kan hij aangeven wat eventueel aangepast moet worden.

“Alles wat digitaal verstuurd wordt, gebeurt via het adres van de adviseur met het logo en de lay-out van de adviseur”, zegt De Wit. “En met de iDeal van de adviseur. Zo optimaliseren we het betaalgemak. Dat is een prominent onderdeel van de transitie van papier naar digitaal. Als het via papier lukt om klanten te verleiden tot betalen, dan kun je ze ook verleiden dat digitaal te doen. Dat is niet alleen goedkoper, je hebt ook sneller je geld.”

Aanmaning

Van alle digitale klantcommunicatie maakt Postex bovendien gebruikersprofielen die waardevolle informatie opleveren voor de tussenpersoon. De Wit: “We kunnen uiteraard zien of e-mail geopend en gelezen wordt. Cijfers van hard bounce en soft bounce zijn ook belangrijke informatie voor de adviseur. Je kunt wel een aanmaning naar de klant sturen, maar de kans is groot dat die niet wordt betaald. Wij programmeren een vervolgactie voor. Als een mail vier of vijf keer terugkomt omdat een mailbox vol zit, komt een klant automatisch op een bellijst. Of hij krijgt een sms.”

De Wit benadrukt dat de module geen extra communicatie opwerpt voor de adviseur. “Hij krijgt juist meer inzicht in of zijn communicatie ook gelezen wordt.” De volgende stap is volgens de commercieel directeur om met het systeem ook meer verkoopmogelijkheden te bieden. “De adviseur wil niet alleen iets uitsturen, hij wil ook de polisdichtheid vergroten.” De contactmomenten wil De Wit aangrijpen om te vragen of klanten behoefte hebben aan advies en of ze nog andere verzekeringen nodig hebben.

Buitenland

Een andere ambitie van Postex, dat zich behalve op de verzekeringsmarkt ook op woningcorporaties richt, ligt over de grens. “We willen de module internationaal in de markt zetten. Dat is onze droom. Eerst gaan we in onze home town, in Nederland, bewijzen dat het werkt.”

Behalve Postex zijn Bugs Business, C-Profile en Openclaims genomineerd voor de NVGA am: Innovatieprijs.

Reageer op dit artikel