Gesponsord

Ruitschadeherstel van complexe auto: verzekerde kan terecht kan bij merkdealer

Ruitschadeherstel van complexe auto: verzekerde kan terecht kan bij merkdealer
Auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met meer dan 100 computers en allerlei sensoren.

Autoruitschade is al vervelend genoeg voor de berijder. Als de ruit vervangen moet worden gaat het toch wel gelijk om een grote reparatie. Zeker omdat auto's steeds complexer worden. Daarom is het fijn dat de verzekerde vanaf nu terecht kan bij zijn eigen merkdealer. Het is belangrijk dat de klant weet dat deze nieuwe keuze bestaat en daar is de adviesrol van de assurantietussenpersoon van groot belang. Maar wat moet je als tussenpersoon daar eigenlijk allemaal voor weten?

De complexe auto

Auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met meer dan 100 computers en allerlei sensoren. Deze systemen zijn nodig om de steeds meer aanwezige veiligheidssystemen aan te sturen en worden ADAS-systemen genoemd, Advanced Driver Assistence Systemen. (Ruit)schadeherstel aan auto’s met dit soort systemen vraagt altijd merk specifieke kennis en kunde.

Hoe werkt dat dan?

Om een beter beeld te krijgen worden een aantal van deze systemen kort toegelicht. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen continuous supportsystemen en noodhulpsystemen.

Continuous supportsystemen waarschuwen de bestuurder onderweg bij (potentieel) gevaarlijke situaties en assisteren de bestuurder voortdurend, ter vergroting van de veiligheid, de duurzaamheid en het comfort. Voorbeelden zijn Adaptive Cruise Control (automatische afstandsbepaling bij rijden met cruise control) en Lane Centering (voertuig in het midden van de rijstrook houden).

De verzekerde kan bij autoruitschade vanaf nu terecht bij zijn eigen merkdealer.
De verzekerde kan bij autoruitschade vanaf nu terecht bij zijn eigen merkdealer.

Noodhulpsystemen grijpen in om de kans op, of de ernst van een ongeval te reduceren, op het moment dat de bestuurder niet afdoende heeft gereageerd of geacteerd. Voorbeeld is Autonomous Emergency Braking (autonoom noodremsysteem), waarbij de auto waarschuwt en ingrijpt bij een dreigende botsing.

Wat is de relatie met ruitschade?

Veel van deze systemen maken gebruik van sensoren en camera’s. Bij een ruitschade, waarbij de voorruit wordt vervangen, vragen deze sensoren vakkundige aandacht vanuit specialisten. De ruit en sensoren moeten niet alleen met de grootste precisie worden gemonteerd, de sensoren moeten ook opnieuw worden afgesteld, wat kalibratie wordt genoemd. Daarmee is zeker dat de sensoren weer op de juiste wijze functioneren en wordt veilig rijden met de auto geborgd. Maar wie is dan die specialist waar de klant heen zou moeten?

Merkdealer: de juiste keuze

De merkdealer is deze specialist. Hij is immers dé specialist in zijn merk: de monteurs bij de merkdealer hebben alle merk specifieke opleidingen gevolgd en werken met het door fabrikant voorgeschreven gereedschap. En uiteraard wordt er gewerkt met merk originele onderdelen. Op deze manier kan de merkdealer garanderen dat de auto na herstel weer net zo veilig is als voorheen.

Alle kennis in huis

De merkdealers zijn het gewend te investeren om volledig bij te blijven bij de normen van de fabrikant, met een extra focus op ruitherstel de afgelopen jaren. Daarnaast investeren de merkdealers extra in de juiste klantcommunicatie, bereikbaarheid en online planningtools. Berijders kunnen op de door hun gewenste wijze en tijd altijd een afspraak maken voor herstel van ruitschade.

Het vertrouwde adres van de eigen merkdealer, en de borging van het complexe ruitschadeherstel, geeft de verzekerde het vertrouwen dat hij de juiste keuze heeft gemaakt”

Daarmee is de merkdealer een hele logische keuze voor de verzekerde bij ruitschadeherstel. Het vertrouwde adres van de eigen merkdealer, gecombineerd met de borging van het complexe ruitschadeherstel geeft de verzekerde het vertrouwen dat hij de juiste keuze heeft gemaakt.

Waarom was deze keuze er niet eerder?

Af en toe kwam een bepaald merk met een glasformule, maar helaas niet succesvol. Verzekeraars en leasemaatschappijen willen nu eenmaal één aanspreekpunt voor alle merken. Het dealerlandschap was voor hen te versnipperd. Maar met de komst van het ruitherstelconcept Dealerglass zijn alle merkdealers verenigd in één glasketen. Op deze manier kunnen alle aangesloten merkdealers gebruik maken van de afspraken die collectief gemaakt worden met verzekeraars en leasemaatschappijen. Kortom, de merkdealer repareert of vervangt de ruit en Dealerglass regelt de rest met de verzekering.

Voor de assurantietussenpersoon geeft dit de kans om ruitschadeherstel via de merkdealer aan te bieden aan zijn verzekerden. Dat is vooral een voordeel voor die groep mensen die het fijn vinden bij hun eigen merkdealer terecht te kunnen en erop vertrouwen dat hun auto na herstel weer zo veilig is als voorheen.

Dit artikel is gesponsord door Dealerglass.

Gesponsord
Gesponsord
Branche

Gesponsord Verzuim, verloning en ontslag? Dit HR-platform regelt het slim

Bij het runnen van een onderneming komen allerlei zaken kijken, waaronder HR-verplichtingen. Ze zijn onvermijdelijk en fouten kunnen kostbaar uitpakken. Risikoloos biedt een totaaloplossing die salarisadministratie, verzuimverzekering en juridische verplichtingen bundelt in één vast maandtarief. Medeoprichter Robert-Jan de Roos lanceerde begin 2023 een gestroomlijnde HR-dienst waarmee mkb'ers zorgeloos kunnen ondernemen.

Gesponsord
Gesponsord
Branche

Gesponsord 'Verzekeraars laten kansen liggen op gepersonaliseerde service'

In de verzekeringsbranche wordt volop ingezet op online mijn-omgevingen om klanten een betere en gestroomlijnde ervaring te bieden, selfservice mogelijk te maken en veelgevraagde informatie aan te bieden. Hierbij speelt het bieden van een gepersonaliseerde ervaring een grote rol. "Toch laten veel organisaties hier kansen liggen, terwijl juist de persoonlijke aanpak sterk bijdraagt aan een hogere klanttevredenheid", zegt Arjan Graveland, manager service en consulting bij Postex.

Gesponsord
Gesponsord
Schade

Gesponsord Ondernemers en arbeidsongeschiktheid: tijdig signaleren voorkomt erger

Als het aankomt op preventieve hulp rondom arbeidsongeschiktheid is er geen one-size-fits-all. Daarbij komt dat ondernemers het vaak lastig vinden om zelf op tijd aan de bel te trekken óf überhaupt niet weten van het bestaan van preventieve hulp vanuit de verzekeraar. "Daarom is juist dat persoonlijke contact ook zo belangrijk, om zo te kunnen signaleren en door te kunnen vragen", zegt Conny Pronk, claimbehandelaar AOV bij Klaverblad.

Paul Hijmans (links): 'Onze missie is waarde en efficiency leveren voor onze klanten, zodat zij zich kunnen focussen op hun klanten en zo nog meer waarde kunnen creëren.'Gesponsord
Gesponsord
Branche

Gesponsord Met Inpact meer focus op klanten dankzij geïntegreerde tech-oplossingen

Oplossingen ontwikkelen waar de techspecialisten van advieskantoren en verzekeraars niet aan toekomen. Dat is de niche van AWI, DDi en Infofolio, die twee jaar geleden fuseerden tot het techbedrijf Inpact. "Onze missie is waarde en efficiency leveren voor onze klanten, zodat zij waarde kunnen creëren richting hun klanten."

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.