AMpodcast De Assurantieclub - Bert Sonneveld: 'De V&D's van de adviesbranche gaan de consolidatie niet overleven'

AMpodcast De Assurantieclub - Bert Sonneveld: 'De V&D's van de adviesbranche gaan de consolidatie niet overleven'
V.l.n.r. Bart Brenninkmeijer, Bert Sonneveld, Ralp Cadier en Alexandra Meijer

Het zijn de hele kleine of juist de grote kantoren die de consolidatie in het intermediair gaan overleven. Dat stelt Bert Sonneveld, voorzitter van de Federatie voor Assurantieclubs, in de AMpodcast De Assurantieclub. In de vierde aflevering van deze reeks wordt uitgebreid ingegaan op de aanhoudende overnamegolf en de impact hiervan op de klanten en medewerkers van advieskantoren, maar ook op de ondernemers zelf.

In De Assurantieclub gaan AM-redacteur Alexandra Meijer en Bert Sonneveld in gesprek met experts uit de verzekeringsbranche. Voor de vierde aflevering schuiven Bart Brenninkmeijer en Ralph Cadier aan. Brenninkmeijer is business development leader bij Mercer Marsh Benefits en secretaris bij VPV Rotterdam. Cadier is op zijn beurt eigenaar van Assurantiekantoor Consurance Ralph Cadier en is voorzitter van LAC Zuid, de vereniging voor financiële dienstverleners in Limburg.

Zowel Brenninkmeijer als Cadier sluiten zich aan bij Sonneveld als het gaat om de verdwijning van de ‘V&D’s van de adviesbranche’. Verschillende ontwikkelingen wijzen er volgens Brenninkmeijer op dat de consolidatie in het intermediair nog niet voorbij is. Zo ziet hij een kentering waarbij we als consument niet langer meer eigenaar zijn van een product, maar steeds meer een gebruiker. "Hoe interessant wordt een klant op het moment dat hij bijvoorbeeld gaat leasen en geen autoverzekering meer nodig heeft?", vraagt hij zich af.

Ook komt het klantbelang aanbod en in hoeverre dit door de overnamegolf in gevaar wordt gebracht. Brenninkmeijer denkt dat de klant er uiteindelijk in veel gevallen op vooruit gaat. Cadier en Sonneveld zijn iets minder positief en leggen uit waarom. En de medewerkers: volgens Sonneveld zorgt een overname bij zowel de overnemende als de overgenomen partij voor ‘veel intern gedoe’. De voor en nadelen worden afgewogen.

Daarnaast vertelt Cadier over die keer dat hij werd benaderd om zijn kantoor te verkopen. Maar ook: verzekeraars die intermediairs overnemen en samenwerken in gevallen van onverzekerbaarheid. Beluister ook de eerdere podcast hierover:

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Pieter IJdo, mede-eigenaar van Ferzekerd

Hoe bereik je Gen Z? 'Wij zijn de adviseurs op sneakers'

Hoe bereik je als financieel adviseur de jonge generatie? Het is een vraag waar menigeen mee worstelt. Bijna twee derde van de Nederlanders tussen 18 en 24 jaar wil graag persoonlijk advies, blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Motivaction in opdracht van SNS en de Volksbank. Maar hoe ze vervolgens in contact komen met een financieel expert, weet ruim de helft van Gen Z niet. "Je moet het vertrouwen zien te winnen van de jongeren", zegt Pieter IJdo, mede-eigenaar van Ferzekerd.

V.l.n.r. Jacco Kuiper, Anne Bergsma, Gosbert Brandsma, Aukje de Vries, Ludger de Bruijn.

VVD-Kamerlid De Vries bezoekt advieskantoren: aan de slag voor minder regeldruk

VVD-Kamerlid Aukje de Vries bezocht op de Dag van de ondernemer een drietal advieskantoren in Friesland. Doel van dit werkbezoek: luisteren naar waar ondernemers in de praktijk tegenaan lopen. Het gesprek werd gefaciliteerd door Adfiz. Na afloop deelde De Vries schriftelijk haar bevindingen met AM.

Horizon private equity binnen AM Top 100 niet altijd beperkt tot paar jaar

Horizon private equity binnen AM Top 100 niet altijd beperkt tot paar jaar

De AFM maakt zich zorgen over de opmars van private equity in de Nederlandse adviesmarkt. Investeerders hebben namelijk een horizon van "een paar jaar", aldus de toezichthouder, en willen vooral winst zien. Dat zou ten koste gaan van het klantbelang. Hoe zit het met de kortetermijnfocus bij de grootste intermediairbedrijven?

NDB Groep behoudt DNA aangesloten kantoren door bewust niet meer te uniformeren

NDB Groep behoudt DNA aangesloten kantoren door bewust niet meer te uniformeren

NDB Groep staat op nummer 33 van AM Top 100 Intermediair. Al in 2022 vond het bedrijf aansluiting bij GGW Group, een Duitse strateeg. Dat hielp de groei erin te houden en dat terwijl bij de uitbreiding een bijzondere aanpak komt kijken. Algemeen directeur Jan de Boer legt het uit.