'Adviseurs die meebewegen met veranderende wensen van consument hebben de toekomst'

Adviessoftwarepakket Findesk biedt adviseurs de juiste tools om klanten altijd en overal snel, effectief en helder advies te geven. Toch blijft Dennis Hollander, product owner van Findesk bij Topicus, immer op zoek naar verbeterpunten. "Vooral dankzij de input en feedback van adviseurs kunnen wij onze software continu blijven doorontwikkelen en verfijnen."

Findesk is door bureau DFO voor de derde keer op rij uitverkozen tot beste adviessoftwarepakket van het jaar. Een kleine greep uit de pluspunten leert dat Findesk niet alleen gemakkelijk, functioneel, snel en flexibel in gebruik is, maar ook naadloos aansluit op zowel de praktijk als de actualiteit.

Helder en begrijpelijk

Hollander is er vooral trots op dat Findesk de klant altijd op het juiste moment het beste advies biedt. “Hoewel financieel advies voor consumenten vaak complexe materie is, zijn wij er denk ik in geslaagd om de adviseur een dusdanige tool te geven dat hij of zij het financieel advies begrijpelijk kan maken. De uitkomst is een helder adviesrapport. De adviseur kan dit gebruiken in zijn adviesgesprek met de klant en voor de consument is het, mede dankzij de visualisaties, een helder naslagwerk dat inzicht geeft in de financiële consequenties.”

Wat in het huidige (en door corona versnelde) digitaliseringsproces vooral zijn vruchten afwerpt, is de keuze die het bedrijf jaren geleden al maakte om hun product in de cloud te bouwen. Hollander: “Het maakt dus niet uit met welk apparaat, er waar wordt ingelogd. Het enige wat nodig is, is een internetverbinding om altijd te kunnen werken in dezelfde omgeving, met dezelfde snelheid en zonder eerst allerlei programma’s te moeten installeren of servers moet aanschaffen en inrichten.”

Goed luisteren

Hollander denkt dat er een aantal redenen zijn waarom Findesk ook dit jaar weer als beste adviessoftwarepakket uit de bus is gekomen. “Allereerst luisteren we goed naar de  die vervolgens opgenomen worden in onze backlog zodat deze geïmplementeerd kunnen worden.”feedback van onze adviseurs die via onze servicedesk binnenkomt. Dat wordt elke maand gebundeld waarna we op zoek gaan naar concrete verbeterpunten,

“Hoewel we natuurlijk niet alles kunnen doen wat er wordt gevraagd, heeft de input van onze adviseurs een prominente rol in de doorontwikkeling van ons product.”

Systemen gestroomlijnd

Een van de verbeterpunten voorheen betrof het koppelen met andere softwarepakketten en -systemen. “We hebben de afgelopen jaren dan ook flink geïnvesteerd in de koppelingen om de communicatie en data-uitwisseling tussen systemen te stroomlijnen zodat gegevens niet meer dubbel ingevoerd hoeven te worden.”

Daarbij is het ontsluiten van brondata op zichzelf helemaal niet moeilijk, meent Hollander. “Maar om te voorkomen dat alles weer opnieuw moet worden ingetikt is het juist ‘mappen’ van gegevens cruciaal. Op deze manier zorgen we ervoor dat gegevens in de juiste velden binnen Findesk worden geplaatst. Hiermee bespaart de adviseur veel tijd.”

“Door de consument de data thuis te laten invullen, kan een adviseur sneller en beter voorbereid advies geven. Wanneer de ontvangen informatie namelijk wordt aangevuld met de uitkomsten van het klantprofiel, komen de belangrijkste aandachtspunten eerder in beeld. Van daaruit kan dus een veel efficiënter gesprek met elkaar worden gevoerd.”

Meedenken

Daarnaast vraagt het bedrijf adviseurs ook vooral om mee te denken; over hoe iets moet werken of hoe ze graag willen dat het werkt. “We analyseren dingen dus graag samen en toetsen de uitkomst vervolgens uitvoerig bij onze gebruikers.”

Ons product is gemaakt voor én door adviseurs”

“Bovendien hebben we in de samenstelling van onze teams ook mensen in dienst die uit de financiële dienstverlening komen. Die kunnen daar, als sparringpartner bij uitstek, vakkundig en oplossingsgericht met adviseurs over meedenken.”

Beter passend advies

Hollander gelooft er heilig in dat de online samenwerking en interactie tussen adviseur en consument alleen maar belangrijker zal worden. “Wat een consument tegenwoordig wil is geïnformeerd worden, kunnen toetsten of wat hij weet klopt en ontdekken of het eventueel beter kan. Omdat consumenten steeds meer zelf willen doen, de één natuurlijk wat meer dan de ander, kunnen adviseurs dankzij Findesk daar ook steeds beter passend advies op loslaten. Hoe beter wij het financieel adviesproces stroomlijnen, hoe meer ruimte adviseurs hebben om zich als een kameleon te kunnen aanpassen aan het type klant dat ze bedienen en begeleiden.”

Bepalende rol

Hollander is er van overtuigd dat bedrijven, in welke branche dan ook, die niet meegaan in de digitaliseringstrend vroeg of laat overbodig zullen worden. “Datzelfde geldt voor adviseurs die niet meebewegen met de veranderende wensen en behoeftes van de consument. Hun plaats zal binnen no-time zijn ingenomen door adviseurs die zich daar wél bewust van zijn en er een bepalende rol in willen spelen. Adviseurs die zich kunnen inleven in de consument, en daardoor gevoel en beleving kunnen toevoegen aan hun werk, hebben de toekomst.”

Woonplezier, geluk en rust

“Een adviseur verkoopt namelijk geen hypotheek, maar adviseert over woonplezier en -geluk. Hoewel consumenten steeds meer willen en kunnen doen, zoeken ze vooral naar bevestiging en begeleiding in het maken van de juiste keuzes. Niet alleen voor nu, maar ook voor later. Wanneer in het financieel advies bijvoorbeeld ook pensioenimplicaties of de gevolgen van eventueel toekomstig baanverlies helder en inzichtelijk worden meegenomen, dan creëert dat rust. Ook naar de toekomst toe. Dat is waar het bij financieel advies volgens mij allemaal écht om draait.”

Dit artikel is gesponsord door Findesk / Topicus.