Gerard van Rooijen (NN) over innovatie en de deal met Hello Mobility: 'VVCR is geen pleeggezin'

Gerard van Rooijen (NN) over innovatie en de deal met Hello Mobility: 'VVCR is geen pleeggezin'

Nationale-Nederlanden en VVCR Prodrive gaan samen Hello Mobility verder ontwikkelen. De dienst die met rijgedragdata ondernemers helpt kosten te besparen wordt eigendom van VVCR. NN neemt omgekeerd een minderheidsbelang in de verkeersveiligheidsspecialist. Volgens NN-directeur Zakelijk Schade Gerard van Rooijen wordt het instrumentarium van de adviseur door het partnerschap verder uitgebreid.

Voor mijn gevoel was Hello Mobility een beetje het paradepaardje uit jullie innovatiecentrum Sparklab. Waarom zet Nationale-Nederlanden het nu op afstand?

“Het is maar hoe je ernaar kijkt. Het is in mijn ogen ook het paradepaardje en dat blijft het. Het idee is juist dat we Hello Mobility door de samenwerking met VVCR Prodrive breder kunnen inzetten en laten groeien. Het staat op afstand, maar het zijn dezelfde mensen vanuit ons die het oppakken. Het is niet zo dat we denken: ‘de baby is geboren en we geven het een pleeggezin’, absoluut niet.”

Hello Mobility wordt wel eigendom van VVCR Prodrive.

“Ja, maar wij hebben ook een minderheidsbelang genomen in VVCR. We hebben nagedacht wat de beste manier is om Hello Mobility te laten groeien. Dan kom je bij praktische zaken. Hoe regel je het crm? Je financiële processen? Hoe zorgen we voor een professionele bedrijfsvoering en voor optimale condities voor de scale-up fase. VVCR is een heel ondernemend bedrijf dat flinke groeit. Dat gaat ons helpen om het groter te maken. Hello Mobility is nu vooral een propositie voor de ondernemer - de beheerder van een wagenpark. Terwijl VVCR aanvullend trainingen aanbiedt voor individuele chauffeurs. Daarmee completeert het de propositie die we aanbieden.”

Wat hoopt NN zelf nog uit Hello Mobility te halen onder de nieuwe eigenaar?

“Onze ambitie is tweeledig. We willen Nederland een stukje veiliger maken en we willen ondernemers verder helpen. Wat belangrijk is: onze strategie op zakelijk gebied is om dat samen te doen met de verzekeringsadviseurs die bij die ondernemers aan tafel zitten. Die willen we niet alleen bedienen met goede verzekeringsproducten, maar ook met aanvullende diensten. Dus Hello Mobility en aanvullende diensten op het gebied van mobiliteit willen we op deze manier via adviseurs bij de klant krijgen.

Met de stap van vandaag denken we de propositie te kunnen verrijken. Kijken we naar de toekomst dan zien we ongelooflijk veel verandering op het gebied van mobiliteit. De fietskoeriers van een paar jaar terug rijden tegenwoordig allemaal op elektrische bakfietsen. Je ziet allemaal nieuwe vervoersmiddelen, de Picnic-auto’s en noem het op. Als we in die zakelijke mobiliteit een rol willen blijven spelen, dan moeten we dat niet in ons eigen coconnetje proberen te doen, maar dan moeten we een strategische partner zoeken waarmee we daar succesvol in kunnen zijn.

Het is een minderheidsbelang dat we in VVCR hebben genomen, maar wel een serieus belang. Geen 5 of 10 procent, het is een belang dat ons helpt strategisch verder te komen.”

Het is niet zo dat we de deuren openzetten om taxibedrijven binnen te krijgen. We schuiven wel op richting koeriersbedrijven”

Heeft Hello Mobility in de eerste twee jaar al concrete resultaten geboekt voor de gebruikers?

“Het gebruik slaat aan. Alleen de daling van de onderhoudskosten kunnen we niet kwantificeren. Wel kunnen we zeggen dat het aantal schades gemiddeld afneemt met 10 procent en de brandstofkosten dalen met 5 procent. Vooraf berekenen we het besparingspotentieel en we bieden een niet-goed-geld-terug-garantie aan.

Belangrijker vind ik de feedback van onze klanten. We hebben nu zo’n vijftig bedrijven die gebruik maken van onze diensten. Waar ze tevreden over zijn, hoe we ons dashboard verder kunnen optimaliseren, dat heeft ons ook veel gebracht. Een dashboard is een goede basis, maar het is belangrijker om ook de juiste coaching als follow-up te geven. De persoonlijke aandacht, en met gamification zorgen dat chauffeurs er ook de lol van inzien om betere rijscores te halen, dat is wat we verder uitgewerkt hebben. Je moet zorgen dat mensen het na een maand nog steeds leuk vinden.”

Hello Mobility is geen heel goedkoop product. Dat moet je in een branche met kleine marges wel terug kunnen verdienen.

“Hello Mobility is gestart vanuit preventie. Er waren wagenparken met slechte schaderesultaten waar de verzekeraar zegt: je moet dit doen, anders krijg je van mij geen verzekering. Wat je nu ziet is dat we Hello Mobility ook aanbieden bij bedrijven die niet bij ons verzekerd zijn. Dus het zijn de ondernemers zelf die de voordelen zien en besluiten de dienst af te nemen. Die doen dat niet om überhaupt een verzekering te krijgen.”

Hello Mobility is een instrument dat de verzekerbaarheid dient. Betekent het dat NN op termijn ook weer taxibedrijven kan verzekeren?

“Het is niet zo dat we de deuren openzetten om taxibedrijven binnen te krijgen. We schuiven wel op richting koeriersbedrijven. Het probleem met zowel taxi’s als koeriers is dat er een aantal notoire brokkenmakers in het speelveld zitten die het verpesten voor de hele branche. Tooling als Hello Mobility helpt om goed zicht te krijgen op bedrijven die wel streven naar een goede bedrijfsvoering en verkeersveiligheid. Die filter je er wel uit. We staan nog niet helemaal open voor taxibedrijven, maar we kijken wel naar hoe we de koeriersdiensten kunnen verzekeren.”

De afgelopen renewal-periode hebben we juist heel veel positieve feedback gekregen dat we actief zijn gebleven in segmenten waar andere verzekeraars zich terugtrokken”

Nu zijn er adviseurs die al die innovatieve projecten als Hello Mobility heel mooi vinden, maar liever zouden zien dat Nationale-Nederlanden zich inspant om de afgestoten sectoren weer verzekerbaar te krijgen.

“Het een sluit het ander niet uit. We komen uit een situatie waarin verzekeraars, waaronder ook NN, een aantal moeilijke jaren hebben doorgemaakt. Dat heeft ertoe geleid dat we afscheid hebben genomen van een aantal segmenten waarin we onvoldoende kennis hadden en waar we verlies maakten. De afgelopen renewal-periode hebben we juist heel veel positieve feedback gekregen dat we actief zijn gebleven in segmenten waar andere verzekeraars zich terugtrokken. We zijn ook aan het kijken hoe we op terreinen waar we de expertise wel hebben en waar weinig verzekeringscapaciteit is, hoe we daar een rol kunnen spelen.”

‘Een rol spelen’, is dat terugkeren?

“Ja, op onderdelen is dat terugkeren. Het vroegere beleid van NN was bijvoorbeeld om alleen te kiezen voor de kleinere wagenparken tot 50 auto’s. Transportbedrijven alleen van beperkte omvang. En agrarisch was een lastige markt. Daar zijn we ingebleven juist vanuit de vraag van adviseurs omdat er maar heel weinig te kiezen was. Ik denk dat dat ook een markt is waar we in de toekomst onze positie verder kunnen versterken.

Dus als je kijkt waar we nu staan, dan denk ik dat we echt weer aan het verruimen zijn. Anderzijds zijn we een grote speler en willen we ook een betrouwbare speler zijn. Dus we gaan niet blind een markt instappen waar veel vraag is zonder dat we de expertise hebben. We doen dat wel op een manier die bij ons past: langs de as van deskundigheid.”

Wat is het volgende innovatieve project dat uit Sparklab komt rollen?

“We zijn op een aantal terreinen bezig. Een domein waar we naar kijken is bijvoorbeeld duurzame bouw. Daar hebben we veel expertise. Hoe kunnen we bouwondernemers verder faciliteren? Dat gaat over veiligheid op de bouwplaats, duurzaam gebruik van productiemiddelen, elektrificatie van werktuigen. Het andere domein waar we mee bezig zijn is zakelijke mobiliteit. En dan vooral de last mile delivery. Heel veel stadscentra worden ontoegankelijk voor diesels en vrachtwagens. Dan wordt er gekeken naar andere vervoersmiddelen, dus daar zouden we ook een rol in kunnen nemen.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.