Relevantie rechtsbijstandverzekering blijkt tijdens coronacrisis

Relevantie rechtsbijstandverzekering blijkt tijdens coronacrisis
Charles Staats, lid van de raad van bestuur bij DAS

Kan ik kosteloos mijn vakantie annuleren? Kan mijn werkgever mij verplichten vakantiedagen op te nemen? Mag je werkgever eenzijdig de reiskostenvergoeding stopzetten als je thuiswerkt vanwege corona? Het is een kleine selectie uit de vragen die bij DAS binnenkomen. Het resulteerde in een speciale Q&A-pagina met ruim 200 coronagerelateerde vragen en antwoorden.

Charles Staats, bij DAS als lid van de raad van bestuur verantwoordelijk voor commercie, werkt net als vrijwel alle medewerkers vanuit huis. “Wij zijn ons kantoorpand wel geschikt aan het maken conform de RIVM-regels, maar vooralsnog blijft het devies aan onze medewerkers thuiswerken, tenzij”, zegt Staats.

Hij deelt tegelijkertijd een pluim uit naar afdelingen als ICT, facilitair en communicatie die het mogelijk maken dat iedereen probleemloos thuis kan werken en dat de onderlinge communicatie en informatie-uitwisseling blijft plaatsvinden.

“Wij zien dat het overgrote deel van onze medewerkers prima functioneert in deze nieuwe situatie. Diegenen die het daar wat moeilijker mee hebben, staan wij bij met raad en daad. Ik ben ongelooflijk trots op de flexibiliteit van onze medewerkers.”

Rechtsbijstandverzekering zeer relevant

Staats constateert dat in deze tijd het aantal verzoeken om hulp omhoog schiet.

“We hebben het echt over duizenden verzoeken. We zien bij de hulpvragen vooral contractuele en arbeidsrecht-gerelateerde vragen en er ontstaat een brede awareness dat voor juridische hulp een verzekering handig zou zijn. Een brandend huis kun je niet verzekeren, en dat is ook de reden dat we allerlei andere (betaalde) diensten aanbieden. Zo kunnen we mensen zonder dekking toch toegankelijk en betaalbaar helpen. Maar deze tijd toont wel onomstotelijk aan dat een rechtsbijstandverzekering een hele relevante verzekering is."

We zetten echt elk mogelijk kanaal in om informatie en kennis te delen”

"In de praktijk zie je dat het uiteindelijk toch fijn is om precies te weten waar je aan toe bent. We nemen een deel van de onzekerheid weg die nu ontstaat. Of je nu consument, werknemer of ondernemer bent. Dat geeft een comfortabel gevoel”, zegt Staats.

Belangrijke schakel

“De impact van corona op onze distributiepartners, dan heb ik het in dit geval over het intermediair, en hun klanten is heel groot. Zij zijn altijd al een hele belangrijke schakel in onze keten. Zij kennen hun klanten als geen ander. Ze weten wat er speelt in hun omgeving en zijn onderdeel van de couleur locale in hun stad, dorp en gemeenschap. Reden dat wij fors investeren in de persoonlijke contacten met ons intermediair. Nu delen we ook heel veel kennis en informatie over deze crisissituatie, zodat zij hun klanten goed kunnen helpen en advies kunnen geven.”

Webinars

Een van de manieren om razendsnel informatie uit te wisselen en kennis te delen is het organiseren van webinars. “Dat neemt onder invloed van corona een enorme vlucht. Het aantal live kijkers voor deze webinars varieert van ruim driehonderd tot ruim zevenhonderd. Met daarna nog eens een veelvoud daarvan. Duizenden ondernemers die wij op die manier bereiken dus. Het biedt ons de mogelijkheid om heel snel een onderwerp dat leeft te kiezen en uit te diepen. En zeker nu zijn we veel bezig met corona gerelateerde onderwerpen. Zo organiseren wij op 8 juni een webinar over de volgende NOW-regeling die net bekend is gemaakt. Het intermediair krijgt daar van klanten veel vragen over en wij spelen daar op deze manier op in”, aldus Staats.

Naast webinars verzorgt DAS ook Instagram Live sessie en zijn er podcasts te beluisteren. “We zetten echt elk mogelijk kanaal in om informatie en kennis te delen, niet alleen met onze distributiepartners, maar met iedereen die daar behoefte aan heeft.”

Recht toegankelijk maken

Staats benadrukt dat iedereen die aanklopt met juridische vragen, kan rekenen op de hulp van DAS. “Klant of geen klant. Het past in onze missie: Het recht toegankelijk maken voor iedereen. Op de website hebben wij de al eerder genoemde Q&A staan voor particulieren, maar we hebben ook een Q&A voor ondernemers.  Daarnaast hebben we bijvoorbeeld ook een ‘Rechtshulp On Demand’ voor mensen die niet bij ons verzekerd zijn. Je krijgt binnen 24 uur juridische hulp, voor een vast bedrag per oplossing. Het is een eenmalige dienst dus je zit nergens aan vast en je wordt geholpen door onze zeer ervaren juristen.”

Overeenkomsten en contracten

Voor ondernemers is ook het onderdeel ‘Overeenkomsten en contracten’ interessant. “Dat bied je de mogelijkheid om zelf overeenkomsten en contracten voor een relatief klein bedrag op te stellen. Wil je feedback op de eigen overeenkomst of contract en tips voor verbetering? Dan is dat tegen betaling mogelijk en het contract of de overeenkomst op maat gemaakt en helemaal afgestemd op de wensen van de ondernemer is ook mogelijk. Ook dit tegen betaling.”

In de webshop is het bovendien mogelijk om binnen vijf minuten je eigen juridische document te maken voor een vaste lage prijs. “Het is belangrijk om niet alleen een platform te bieden om geschillen op te lossen, maar ook om te helpen voorkomen”, aldus Staats.

Dit artikel is gesponsord door DAS