Hypotheker: beeldbellen scheelt 1 afspraak in adviestraject

De Hypotheker heeft sinds het begin van de coronacrisis de dienstverlening uitgebreid met 'advies op afstand', waarbij klanten via beeldbellen gesprekken voeren met de adviseur. dat heeft een versnellend effect op het adviestraject, merkt de keten: "Er is sprake van veel kortere doorlooptijden en een grotere efficiency."

Op bijna alle vestigingen wordt via de webcam advies gegeven. “Het totaal aantal fysieke afspraken tijdens een hypotheektraject kan daardoor met één afspraak verminderd worden.” Het aantal dagen tussen het eerste afspraakverzoek en de fysieke of digitale afspraak is met een kwart afgenomen. “Een extra voordeel is dat digitale afspraken gemakkelijker kunnen worden ingepland en voor zowel de klant als de adviseur minder tijd kosten dan fysieke afspraken.” Er was al gestart met een proef met online klantgesprekken, maar die is nu versneld. “Onze klanten zijn erg positief: het is persoonlijk, biedt veel flexibiliteit en het is efficiënt, omdat je de deur niet uit hoeft.” Er zijn inmiddels 300 adviseurs die videoafspraken maken.

Hybride variant veel in trek

De Hypotheker-vestigingen bepaalden zelf of ze na het ingaan van de corona-maatregelen de deuren wilden sluiten. “Er was een duidelijk verschil: In Brabant gingen de meeste vestigingen dicht omdat daar de uitbraak het hevigst was, in het noorden bleven ze over het algemeen open”, zegt woordvoerder Carina Kloet. In het zuiden van het land vonden dan ook de meeste online adviesgesprekken plaats. “Als een vestiging open was, kregen de klanten de keuze of ze langs wilden komen of wilden beeldbellen. We zien nu ook veel de hybride variant waarbij klanten het oriënterend gesprek op afstand doen en daarna langskomen.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.