Volgens interne richtlijnen bij ABN Amro moesten hypotheekadviezen aangepast worden als die afweken van de offerte. De medewerkers hadden daar de handtekening voor nodig van de klant. Volgens de Tuchtcommissie kwamen de medewerkers tot hun daden door ‘de druk van het door de bank gecreëerde, moeizame werkproces.’ De leidinggevenden stuurden op targets en luisterden niet naar de geluiden van medewerkers over een onwerkbaar systeem.
De Tuchtcommissie Banken vindt dat een verzachtende omstandigheid en laat daarom de schorsingen lager uitvallen dan de gebruikelijke drie maanden. “De duur van de opgelegde beroepsverboden is afhankelijk van het aantal hersteladviezen waaronder gekopieerde handtekeningen zijn gezet. Voor één advies twee weken, voor twee tot en met vijf adviezen vier weken en voor zes of meer adviezen zes weken. De maatregelen worden opgenomen in het tuchtregister.”
Geen bonus
ABN Amro vindt dat de medewerkers best zwaar gestraft zijn. Retaildirecteur Frans van der Horst zegt tegen persbureau ANP dat de bank had gehoopt op maximaal een berisping in plaats van een beroepsverbod. "Tevens vind ik het heel vervelend dat op dit moment nog 66 collega’s in onzekerheid zitten.''
Toen de zaak in december 2016 aan het licht kwam, werd duidelijk dat een handvol hypotheekadviseurs al was ontslagen. Anderen kregen na intern onderzoek een berisping en ABN Amro pakte hun de bonus voor dat jaar af. De adviseurs overtraden met hun gedrag de bankierseed, maar veel van de overtredingen waren al gepleegd voordat de eed begin 2016 verplicht werd.