De adviseurs die weer aan het werk zijn, hebben een berisping gekregen en ontvangen dit jaar geen bonus. Een woordvoerder van de bank wil dat in grote lijnen wel bevestigen, maar onthoudt zich van verder commentaar zolang het onderzoek naar de fraudezaak nog loopt.
Mogelijk meer fraudeurs
Zeker 90 hypotheekadviseurs van ABN Amro hebben de afgelopen jaren handtekeningen van klanten gekopieerd om hun dossier te kunnen sluiten. Volgens de interne richtlijnen moet een hypotheekadvies achteraf aangepast worden als het afwijkt van de offerte. Daarvoor is een handtekening van de klant noodzakelijk. Dat speelde soms maanden na het sluiten van de lening. Volgens het FD zou de groep van 90 nog groter kunnen worden: enkele tientallen medewerkers worden nog onderzocht door de interne dienst.
Handvol ontslagen
Bij het bepalen of de betrokken medewerkers al dan niet ontslagen moeten worden, kijkt ABN Amro naar het aantal keren dat een adviseur de fout in is gegaan. Enkele tientallen adviseurs komen er vanaf met een berisping en het inhouden van de bonus over dit jaar, al dan niet aangevuld met een bezoek aan de tuchtcommissie. "Complicerende factor daarbij is dat een bankmedewerker die de fout in is gegaan voordien al de bankierseed moet hebben afgelegd. Deze is echter pas in april van dit jaar verplicht geworden, terwijl de hypotheekdossiers teruggaan tot 2013", schrijft het FD.
Volgens de krant is "een handvol" adviseurs ontslagen. Voor de rest van de geschorste medewerkers wordt de komende weken duidelijk of zij kunnen terugkeren op de werkvloer. Bij ABN Amro werken circa vierhonderd hypotheekadviseurs.
Het onderzoek, dat nog maanden in beslag zal nemen, spitst zich ook toe op de vraag of en in hoeverre leidinggevenden op de hoogte waren van de kopieerpraktijken. Adviseurs zouden in het verleden bij het management hebben aangegeven dat de interne procedure niet werkbaar was.