Nieuwe sprekers op AMacademy Kifid Cases

Kifid-kwesties staan centraal tijdens de AMacademy Kifid Cases op dinsdag 5 oktober. Al voor de vierde keer organiseert AM de succesvolle kennisbijeenkomsten; dit keer met nieuwe zaken én ook enkele nieuwe sprekers.

Tijdens dit fysieke event nabij Kifid in Den Haag praten verzekeringsadvocaten deelnemers aan de hand van belangrijke recente uitspraken van het Kifid bij over de nieuwste inzichten op het gebied van advies, zorgplicht en de kleine lettertjes.

Rosenquist werkte eerder bij Kifid

Dieuwertje Rosenquist is een van de sprekers. Zij werkt sinds 2009 als advocaat en is gespecialiseerd in verzekerings- en aansprakelijkheidsrecht; in 2019 trad ze in dienst van V&A Advocaten. Daarvoor was ze werkzaam bij Kifid. Ze kent het klachtinstituut dus van binnenuit. In 2015 rondde ze haar master Verzekeringskunde af aan de Amsterdam Business School. V&A advocaten is een nichekantoor, gespecialiseerd in het verzekerings- en aansprakelijkheidsrecht. Voor verzekeraars, assurantiemakelaars en andere assurantietussenpersonen, experts en bedrijven adviseert en zo nodig procedeert V&A Advocaten over vragen en geschillen op deze rechtsgebieden.

Beoordelen verzekeringsvoorwaarden

Ook Rosenquists collega Chris Banis geef acte de présence. Hij werkte voordat hij advocaat werd enkele jaren bij Aon en hield zich daar vooral bezig met het redigeren van verzekeringsvoorwaarden. Hij heeft dan ook veel affiniteit met zowel het opstellen als het beoordelen van algemene (verzekerings)voorwaarden. Banis heeft naast algemene aansprakelijkheidszaken, veel ervaring met (brand)regreszaken en bouwschades. Ook behandelt hij zaken op het gebied van bestuurdersaansprakelijkheid. Verder staat hij verzekeraars bij in polisgeschillen, waaronder ook polisgeschillen bij kredietverzekeringen en D&O verzekeringen. Hij adviseert bovendien over portefeuillerecht.

Problemen met dagelijkse bedrijfsvoering

Andere sprekers zijn Robin van Beem en Coen Fledderus van Polis Advocaten. Zij gaven ook tijdens de vorige sessies van Kifid Cases een presentatie. Beiden zijn gespecialiseerd in juridische dienstverlening voor de financiële branche, met name gericht op het intermediair. Zij helpen adviseurs, (beurs)makelaars, serviceproviders en gevolmachtigd agenten bij het voorkomen en oplossen van problemen in hun dagelijkse bedrijfsvoering.

Verbonden aan AMkifid-uitsprakenbank

De advocaten zijn ook verbonden aan de uitsprakenbank van Kifid. Op AMkifid-uitsprakenbank voorzien advocaten van drie kantoren de Kifid-uitspraken die op am:web zijn gepubliceerd van een juridische toelichting. Dat kan een duiding zijn van het vonnis of een praktijkles die eruit getrokken kan worden. De database wordt wekelijks aangevuld met nieuwe uitspraken plus duidingen. Toegang is beschikbaar voor AMmembers.

Hoe los je klachten op?

Hoe los je klachten klantvriendelijk op? Op die vraag gaat Eveline Ruinaard van Kifid in tijdens de kennissessie. Zij is sinds begin 2017 voorzitter van de geschillencommissie en daarnaast als directeur verantwoordelijk voor het financiële klachteninstituut. De praktijk van Kifid leert dat veel klachten kunnen worden opgelost dankzij bemiddeling. Dat kan de vraag oproepen: ‘Waarom is de verzekeraar er niet in geslaagd om een oplossing in de interne klachtenprocedure (IKP) met de klant te vinden?’ In deze sessie is er aandacht voor wat van belang kan zijn voor een succesvolle IKP. Hoe meer klachten de verzekeraar zelf in de IKP oplost, hoe minder de consument een beroep zal doen op Kifid.

Het event AMacademy Kifid Cases is bedoeld voor interne klachtenprocedure medewerkers van verzekeraars, tussenpersonen en volmachtpartijen, juristen, belangenbehartigers en mediators. Daarnaast is het programma ook zeer leerzaam voor andere financieel dienstverleners die willen leren van belangrijke Kifid-uitspraken.

Meer weten over de kennissessie of aanmelden. Ga naar de website.

Redactie

Redactie