AM Talent: 'We moeten beter naar buiten brengen wat de verzekeringssector doet'

AM Talent: 'We moeten beter naar buiten brengen wat de verzekeringssector doet'
Alysia Boone.

De verzekeringsbranche kampt met een imagoprobleem. Saai, conservatief en vol grijze haren. Toch koos de Zeeuwse Alysia Boone (22) bewust voor de branche. De acceptant van De Zeeuwse, onderdeel van De Goudse, moet aan leeftijdsgenoten nog wel eens uitleggen wat de verzekeringsindustrie zo boeiend maakt.

Na haar stage bleef ze werken bij De Zeeuwse. “Toen ik het laatst iemand vertelde reageerde die met ‘oh, wat saai’. Dus ik denk dat we beter naar buiten moeten brengen wat we doen. Het is zoveel meer dan alleen verzekeringen”, zegt Boone, die onlangs deelnam aan het rondetafelgesprek met 7 medetwintigers die allen dit jaar in de AM top 25 verzekeringstalent staan.

Sector staat midden in de maatschappij

Boone was de jongste aan tafel. HDI-underwriter Roy Aarts, met zijn 29 jaar de senior van de groep, herkent het vooroordeel waar Boone mee te maken had. “Ik hoor het nog steeds: vooral mannen, grijze pakken, kleine lettertjes. Terwijl als je gaat kijken, dan staan we midden in de maatschappij. Je moet inspringen op alles wat er gebeurt.” Helaas was er op het kantoor van elipsLife in Hoofddorp, waar het gesprek plaatsvond, niemand om te overtuigen. Dat moet op de universiteiten en hogescholen gebeuren. Maar het imago van de branche is er niet best.

Bancaire sector niet slaapverwekkend

Thijmen Speldekamp, actuaris bij Nationale-Nederlanden, vraagt zich hardop af waarom de vergelijkbare bancaire wereld het stigma van een slaapverwekkende business niet draagt. Daar zijn immers minstens zoveel grijze pakken te vinden. “Toen ik afstudeerde werden banken veel interessanter gevonden”, herinnert de NN-analist zich. Een schot voor de boeg: “Misschien omdat banken meer de tech-kant op zijn gegaan.”

Banken zijn innovatiever

Er is echter wel degelijk een verschil tussen de banken en de verzekeringsbranche, vindt Burak Duru, business analyst bij Willis Towers Watson. “Banken zijn veel verder. Er wordt anders gewerkt, ze zijn innovatiever. Dat hebben wij nog niet. De branche moet zich realiseren dat er vernieuwd moet worden. Geen manager zal zeggen: innovatie is slecht. Maar we hebben er nog geen visie op.”

Onder de jongeren in zijn omgeving merkt Duru dat ze hun creativiteit lang niet altijd kwijt kunnen. “Als ik naar ons bedrijf kijk: we zijn met 450 man. Het overgrote deel van de populatie is ouder dan 35. In mijn optiek kunnen we als branche veel sneller innoveren en daarmee jongeren een plek te geven in onze business.”

Een frisse wind helpt

Die mening wordt niet overal gedeeld. Willemijn Schravesande, underwriter Health & Accident bij Zurich, herkent het in ieder geval niet bij haar eigen werkgever. “Bij Zurich hebben we heel veel jonge nieuwe medewerkers. We kunnen vrij snel met innovatie en nieuwe ideeën aan de slag. Die worden lokaal afgetekend en daar kunnen we op doorpakken. Een frisse wind die door het gebouw waait, dat helpt.”

Bart van de Laak

Bart van de Laak

Hoofdredacteur AM