Jos Baeten (ASR): 'Wij zullen niet heel hard door een faillissementsgolf geraakt worden'

De winst van ASR is ruim gehalveerd, maar de operationele resultaten zijn onverminderd goed. Reden voor ASR-ceo Jos Baeten om trots en tevreden te zijn. Aandachtspunten zijn er wel. Vitality wordt nog amper verkocht aan werkgevers en omdat 'in Nederland iedereen eigenwijs zonder helm fietst', neemt het aantal letselschades met fietsers toe. Een interview over resultaten, perspectief en de onrust in de branche over actieve provisietransparantie.

ASR neemt de overige 50 procent van de aandelen in de ppi Brand New Day over. Wat zijn jullie plannen met het bedrijf?
“Wij hebben de afgelopen jaren onze positie in de dc-markt behoorlijk uitgebreid. Dat zie je ook in ons halfjaarbericht, een groei van 42 procent in dc-pensioenen. Daarmee bereiken we met name grote en middelgrote bedrijven in Nederland. Terwijl in de elf jaar dat de ppi bestaat je ziet dat daar vooral het midden- en kleinbedrijf terecht komt. Zeven, acht medewerkers, die orde van grootte. Die klantengroep zien we via het intermediair ook heel sterk terug in bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid. Dit is dus een heel mooie aanvulling om onze positie in dc-pensioenen met name in het mkb verder uit te breiden.”

Wat gaan adviseurs ervan merken dat Brand New Day een ASR-onderdeel wordt?
“De ppi was al toegankelijk voor adviseurs. Nu komt dat stukje van de pensioenmarkt ook onder ons eigen merk ASR voor adviseurs beschikbaar.”

Brand New Day heeft een grote bekendheid in Nederland. Was er geen mogelijkheid om de naam te behouden voor de ppi?
“Het bedrijf Brand New Day gaat gewoon door met andere activiteiten. Dat was geen optie.”

We waren een van de eerste verzekeraars waar weer persoonlijk contact tussen de buitendienst en het intermediair mogelijk was”

Een half jaar geleden was u ‘extreem blij’ met de groei die ASR liet zien. Hoe is uw gemoedstoestand nu?
“Dat ik trots en tevreden ben met het resultaat over het eerste halfjaar. Ons operationele resultaat is mooi overeind gebleven. 2019 was een recordjaar, ook het eerste halfjaar was toen al supergoed. Als je daar slechts 18 miljoen onder zit, mag je daar tevreden over zijn. Temeer omdat ons intermediair positief is over hoe we het tijdens de crisis doen. We waren een van de eerste verzekeraars waar weer persoonlijk contact tussen de buitendienst en het intermediair mogelijk was. En onze medewerkers zijn zonder problemen met 4.000 man thuis gaan werken. Onze klanten hebben daar geen negatieve effecten van gemerkt. Als je dat allemaal bij elkaar optelt en je zet daar nog bij de solide balans die we hebben met 199 procent solvabiliteit, dan mag je ondanks de crisis best een beetje trots en tevreden zijn.

U zegt in de toelichting dat het jaarresultaat vooral afhankelijk zal zijn van de financiële markten. Verwacht u ook nog een impact op de operationele resultaten?
“Stel dat we nu de wereld kunnen bevriezen en het wordt niet anders dan dat het vandaag is, dan zijn we iets positiever over de tweede helft van het jaar dan in mei toen we een Q1-update gaven. En denken we dat het resultaat ergens tussen 2018 en 2019 uitkomt.”

Maar wat verwacht u concreet van de schadetak?
“Dat vind ik heel lastig. Ik zou willen dat ik daar een antwoord op had. Je ziet nu dat bij arbeidsongeschiktheid de druk hoog blijft. Dus daarvan hoop ik dat het iets beter zal zijn dan in de eerste helft van dit jaar, maar het zal zeker niet op het niveau zijn van vorig jaar. Bij schade zien we in de toename van het verkeer dat het aantal letselschades langzaam weer toeneemt. Er zijn ook meer verkeersongevallen waar fietsers bij betrokken zijn. En omdat in Nederland iedereen eigenwijs is en zonder helm fietst, zie je relatief veel fietsers met letsel. Tel daarbij op de toegenomen brandschades op auto, dan verwacht ik dat het tweede halfjaar een normaler schadeverloop zal hebben dan het eerste deel van dit jaar.”

Omdat in Nederland iedereen eigenwijs is en zonder helm fietst, zie je relatief veel fietsers met letsel”

De lockdown heeft dus een postief effect gehad op de schadelast?
“Je hebt gewoon minder verkeer gezien, dus minder letselschades. En mensen waren thuis, dus we hebben ook minder insluip- en inbraakschades gehad. Maar dat is nu echt wel weer aan het normaliseren.”

Verschillende kredietverzekeraars verwachten dat Nederland een faillissementsgolf staat te wachten als de steunmaatregelen ophouden. In hoeverre kan dat ASR raken?
“Wij kijken natuurlijk naar onze klantenkring. Als er meer faillissementen komen, dan zal dat ons ongetwijfeld ook raken. Maar we zitten iets minder in de branches die op dit moment het hardst geraakt lijken te worden. We merken het wel in onze vastgoedbeleggingen. We hebben een retailportefeuille waar winkels in zitten. Dus we gaan er wel vanuit dat daar de leegstand de komende periode wat toe zal nemen.”

Grote klappen vanwege omvallende bedrijven verwacht u niet?
“Gegeven de samenstelling van onze portefeuille, de diversificatie, denk ik niet dat we daar heel hard door geraakt worden. Natuurlijk gaan we het merken. Ik vind het met name dramatisch voor de mensen die het betreft. Maar als je kijkt naar de doorvertaling in de cijfers, dan zijn we wat optimistischer dan we drie maanden geleden waren. Dat wordt ook geschraagd door de recente CPB-publicaties, die zijn ook optimistischer geworden.”

Minder dan een maand nadat DNB dividendbetalingen weer toestond, besloot ASR weer dividend uit te keren en het aandeleninkoopprogramma op te starten. Vindt u dat met het oog op de onzekere toekomst niet wat voorbarig?
“Het is een teken van kracht van onze balans. Wij sturen het bedrijf al jaren op de vier verschillende stakeholders: de samenleving als geheel, onze medewerkers, onze klanten en onze aandeelhouders. Die aandeelhouders stellen kapitaal ter beschikking en verwachten daar een rendement op. Ik kan niet uitleggen dat we met het resultaat dat we boeken, met de sterke balans die we hebben, dat je dan geen dividend zou uitkeren. Bovendien zijn veel beleggers in het aandeel ASR pensioenbeleggers. Dus uiteindelijk komt dat geld ook weer terecht bij beleggingsinstellingen die de pensioenen beheren. Het draagt ook bij aan het overeind houden van een gezonde pensioensituatie in de wereld.”

U hervatte de dividendbetalingen toen u minder optimistisch was dan u nu bent.
“Wij hebben steeds gezegd: het opschorten van het dividend heeft niet te maken met de financiële situatie bij ASR, maar is een keuze van de toezichthouders in Europa, die daarin werden gesteund door DNB. Onze financiële positie maakte het niet nodig, maar tegelijkertijd hebben we er wel gehoor aan gegeven omdat het een sterke oproep was van de toezichthouder. We hebben ons normale beleid weer opgepakt op het moment dat de toezichthouders hebben aangegeven dat verzekeraars weer dividend konden uitkeren.

ASR Vitality heeft nu 16.000 betalende klanten. Valt dat niet wat tegen, afgezet tegen de enorme reclamecampagne afgelopen najaar?
“Wij zijn blij met 16.000 klanten. Onze inzet was om dat verder te laten groeien, met name via bedrijven die hun medewerkers ervoor opgeven. Door de coronacrisis hebben we die inzet niet kunnen plegen. Het wijkt af van wat we van plan waren. Dat wijt ik volledig aan het feit dat onze buitendienst en het intermediair niet met klanten hebben kunnen praten hoe mooi dat programma is voor werkgevers.”

U zei vorig jaar dat Vitality een project is van minstens zeven jaar. Wat is het groeidoel voor Vitality?
“Het groeidoel is dat wij Nederlanders helpen om gezonder te leven, dat we daardoor langer vitaal blijven en zo de verzuimkosten in Nederland omlaag brengen. Ik ga daar nu geen getal op plakken.”

Opvallend is dat ook de hypotheekproductie een enorme stijging laat zien. 2,3 miljard euro in 2020 tegenover 1,3 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar. Hoe verklaart u dat?
“In alle eerlijkheid: daar waren we zelf ook wat verrast over. Als je terugkijkt naar de crisis in 2008, dan hadden we er ook wel rekening mee gehouden dat het iets zou teruglopen. Je ziet een paar bewegingen. De rente is nog heel laag en mensen willen daar graag gebruik van maken. En je ziet dat mensen met een appartement in de stad toch liever buiten de stad een huis met een tuin willen en een extra kamer voor het thuiswerken. De vraag naar woningen neemt dus toe.”

Tot slot: het Wijzigingsbesluit Financiële Markten zorgt voor behoorlijk wat onrust in de branche. Hoe zit u in de discussie?
“Het consultatiedocument dat het ministerie heeft uitgebracht kiest een duidelijke lijn. Wij zijn in het verleden altijd duidelijk geweest waarvoor we staan. En de mening die de minister daar neerlegt sluit best goed aan hoe wij er als ASR naar kijken.”

Tekencommissie is een vergoeding die je geeft voor uitbestede werkzaamheden. Daar staat iets tegenover, ik denk dat je er zo naar moet kijken”

Dus wat u betreft is een gemiddelde provisie of een percentage voldoende om transparantie te bereiken?
“Je moet je altijd afvragen welk probleem je oplost. Ik denk dat in de schademarkt de situatie nu anders is dan die in het verleden was. Ik denk dat je niet tegen actieve transparantie kunt zijn, dat het belangrijk is dat een intermediair transparant is over de manier waarop hij beloond wordt. En de oplossing die de minister in het consultatiedocument lijkt te kiezen, is wat mij betreft een stap in de goede richting.”

Volgt ASR de mening van het Verbond, dat een transparante tekencommissie ook besproken dient te worden?
“Daar is het laatste woord nog niet over gezegd. Ik denk dat dat een discussie is die we eerst binnen het Verbond verder moeten voeren. Het heeft geen zin om daar verder olie op het vuur te gooien. Ik denk wel dat tekencommissie ten principale iets anders is dan provisie. Tekencommissie is een vergoeding die je geeft voor uitbestede werkzaamheden. Daar staat iets tegenover, ik denk dat je er zo naar moet kijken.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.