Klanten waarderen contact met verzekeraar beter

Klanten waarderen contact met verzekeraar beter

Klanten hebben het afgelopen jaar vooral meer waardering gekregen voor het contact met hun verzekeraar. De score op dit punt liet in 2019 de sterkste verbetering zien. Op het vertrouwen in de eigen verzekeraar had dit geen merkbare invloed; dat daalde licht van 7,2 naar 7,1.

Dat blijkt uit de ranglijst VerzekeraarsInBeeld die het onderzoeksbureau Kantar heeft opgesteld in opdracht van het Verbond van Verzekeraars. Op verzekeraarsinbeeld.nl kunnen consumenten kijken hoe hun verzekeraar scoort en verzekeraars onderling vergelijken.

Klantbediening

Het onderzoek geeft de scores weer die klanten van verzekeraars geven aan zes aspecten van klantbediening: klantgerichtheid, deskundigheid, contact, duidelijkheid, vertrouwen en tevredenheid. De ruim 10.000 deelnemers gaven een cijfer van 1 tot 10. De gemiddelden hiervan vormen de ranglijst. Daarnaast zijn bijna 2.500 klantreacties opgenomen op de website.

Ranglijst

Net als voorgaande jaren wordt bij de schadeverzekeraars de ranglijst aangevoerd door de Zeeuwse verzekeraar ZLM (gemiddeld cijfer 8,4), gevolgd door Nh1816 (7,8) en VvAA (7,8). Bij de levensverzekeraars staat Klaverblad met een 7,6 op de eerste positie, op de voet gevolgd door Dela (7,5) en Interpolis (7,3).

NowGo

De nieuwe schadeverzekeraar NowGo die voor de tweede keer deelneemt stijgt in de ranglijst van schadeverzekeraars met een score van 7,3 naar de middenpositie (plaats 22). Een opvallende verschuiving is er voor De Goudse, die op de achtste positie eindigt; vorig jaar stond die nog op de zeventiende plaats.

Vertrouwen

Bij het onderdeel ‘vertrouwen’ meldt Univé zich in de kopgroep door op te schuiven van een vijfde naar de derde positie. Bij het onderdeel ‘deskundigheid’ stijgt Unigarant (voorheen plek 9) naar de derde plaats met een score van 7,9.

Zachte factoren

Volgens algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond geven de klantreacties het beeld dat de klantwaardering voor verzekeraars vooral bepaald wordt door zogeheten zachte factoren als openheid, het gevoel serieus genomen te worden en luisterbereidheid. "De bedrijfsprocessen, snelheid van afhandeling en duidelijkheid zijn inmiddels doorgaans goed op orde. Het is nu zaak om ook op die andere minder tastbare punten verdere verbetering te laten zien."

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.