Arjen Banach: Ouderwetse organisatiestructuur remt innovatie

Arjen Banach: Ouderwetse organisatiestructuur remt innovatie

De enige voorsprong die gevestigde verzekeraars nu nog hebben op start-ups en insurtechs is dat ze georganiseerd zijn. Maar volgens 'Chief Happiness Officer' Arjen Banach hebben veel organisaties een ouderwetse structuur die vernieuwing in de weg staat. Daarom moet je leren van anderen, zegt Banach, die op 17 september dagvoorzitter is op am:innosurance. Inspiratie op het innovatie-event komt onder andere van De Persgroep (eigenaar van Independer), Bol.com en Vitality Group.

Wendbaarheid is volgens Banach - veelgevraagd spreker en dagvoorzitter op het gebied van verandering, innovatie, organisatiecultuur, duurzame inzetbaarheid en werkgeluk - een noodzakelijke eigenschap om klaar te zijn voor de wereld van morgen. Structuren van bestaande organisaties zijn vaak ouderwets ingericht en kunnen innovatie remmen. Zij lopen daardoor het risico ingehaald te worden door insurtechs, start-ups of andere op vernieuwing ingerichte ondernemingen. “Daarom is het erg belangrijk dat je je laat inspireren en activeren over hoe je kunt bouwen aan een nieuwerwetse organisatie. Waar structuren vooral zijn om te zorgen dat er vernieuwd kan worden”, aldus Banach die op 17 september in De Fabrique in Utrecht dagvoorzitter is van am:innosurance.

Van buiten naar binnen

Thema van am:innosurance is dit jaar Van buiten naar binnen. Vernieuwers van buiten de financiële sector dienen als inspirerende voorbeelden voor verzekeraars. Zo komt Persgroep-CEO Erik Roddenhof vertellen over waarom een mediaconcern zich met de overname van Independer ook op de verzekeringsmarkt begeeft. Tim Akkerman, senior product owner mobile bij Bol.com, spreekt over hoe retailers inspelen op de platformeconomie.

Ook geeft hoogleraar ethiek & techniek Ibo van der Poel van de TU Delft een lezing. Van de Poel ziet het als een uitdaging om morele overwegingen een rol te laten spelen in het ontwerp en de ontwikkeling van nieuwe, innovatieve techniek zoals bij de zelfrijdende auto.

Vitality Group

Van binnen de branche, maar wel uit een ander werelddeel komt keynote speaker Francis Bakos van Vitality Group uit Zuid-Afrika. Hij legt uit hoe Vitality consumenten met premiekortingen en cadeautjes verleidt gezonder te leven en veiliger te rijden. Dit najaar brengt Vitality het concept ook naar Nederland. De verzekeraar gaat samenwerken met ASR.

Jaap Godrie van ontwerpbureau Breukers – Godrie sluit de dag af. Samen met filosoof Walter Breukers ontwikkelde hij een nieuw perspectief op innovatie. Dat perspectief laat zien hoe innovatie uit vertrouwen voortkomt. Of nog scherper: dat als er geen vertrouwen is, er überhaupt geen innovatie kan zijn.

am:innosurance: Van buiten naar binnen

Disruptie komt bijna altijd van buiten. Daarom gaan we tijdens am:innosurance 2019 op dinsdag 17 september in De Fabrique in Utrecht niet navelstaren. We willen leren van andere branches. Daarbij kijken we bijvoorbeeld naar nieuwe partijen die zich mengen in de verzekeringswereld. We halen expertise van grote retailbedrijven naar binnen en we signaleren nieuwe technologische ontwikkelingen. De vertaling daarvan naar binnen is niet minder belangrijk!

Het is nu mogelijk tickets met vroegboekkorting te kopen.

Redactie

Redactie