Autolease als vervangend verdienmodel voor intermediair

Autolease als vervangend verdienmodel voor intermediair
De trend van bezit naar gebruik geldt met name voor autobezit.

De afgelopen jaren is het aantal private leaseauto's enorm toegenomen. Het gevolg daarvan is dat steeds meer kantoren royementen van autoverzekeringen krijgen. Door zelf autolease aan te bieden, kan het intermediair het tij keren. En waar eerder nog de behoefte leek te liggen bij standaard online leasepakketten, groeit de vraag naar maatwerk. Een artikel van Tim Rijvers, algemeen directeur bij DAK Intermediairscollectief.

Al jaren zien we dat mensen steeds minder de behoefte hebben aan aanschaf en onderhoud van bezit. Mensen huren, leasen, delen of lenen liever. De trend van bezit naar gebruik geldt met name voor autobezit.

Elektrificatie van het wagenpark speelt lease ook in de kaart. De hogere aanschafprijs van elektrische auto’s vormt een drempel, maar het aantal elektrische leaseauto’s neemt hard toe. In 2020 had al een op de vier geleasete auto’s een stekker. Lease biedt bovendien zorgeloze mobiliteit en de zekerheid van vaste maandlasten. Steeds meer consumenten, de hard groeiende groep zzp’ers en het MKB kiezen dan ook voor lease van zowel personen- als bestelauto’s. Deze ontwikkeling heeft bovendien een maatschappelijk voordeel: de auto’s zijn nieuw en dragen bij aan een schoner en veiliger wagenpark.

Vol gas op autolease

De cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen spreken boekdelen. In 2014 reden er 17.000 private leaseauto’s rond. Eind 2019 waren dat er 188.000: een stijging van 25,6% ten opzichte van 2018. Autolease bleek overigens niet ongevoelig voor de coronacrisis. In 2020 groeide het totale autoleasepark met ‘slechts’ 1,5% naar 1.145.000 voertuigen. Kostenbesparingen hebben geleid tot een daling van –2,1% van zakelijk geleasete personenauto’s. Daarentegen groeide het aantal bestelwagens met 2,9%. Private lease blijft bovendien sterk groeien met 14% naar 214.300 auto’s.

De hogere aanschafprijs van elektrische auto’s vormt een drempel, maar het aantal elektrische leaseauto’s neemt hard toe”

De adviseurs merken met name de gevolgen van de blijvend sterke groei van private lease. Hoe meer mensen kiezen voor lease, hoe meer royementen van autoverzekeringen. Dat was in 2020 de aanleiding om te zoeken naar oplossingen om het verlies aan inkomen van adviseurs te compenseren. Het antwoord is DAK Autolease. De filosofie achter het product is simpel: het intermediair is bij uitstek de expert op het gebied van maandlastenadvisering. De overstap van verzekeringen en hypotheken naar autolease is dan ook relatief klein. Lease is bovendien eenvoudig mee te nemen in het adviesgesprek.

De filosofie achter het product is simpel: het intermediair is bij uitstek de expert op het gebied van maandlastenadvisering.

Het aanbieden van autolease compenseert niet alleen het verlies aan inkomen uit autoverzekeringen. Het gemak van autolease leidt ook tot loyaliteit, wat een groot voordeel is. De trend is dat het aandeel duurdere auto’s groeit en dat leasecontracten over steeds langere termijnen lopen. Meer dan 70% van de leasecontracten heeft een looptijd van 36 maanden en langer.

De belangstelling voor het in 2020 gehouden webinar van DAK Academy over autolease was dan ook groot. Inmiddels hebben meer dan 300 adviseurs de verplichte training gevolgd en rijden er al tientallen auto’s rond.

Van standaardpakketten naar maatwerk

Het autoleaseplatform biedt een ruime keuze van standaard leasepakketten. Met de calculator van het platform worden de maandlasten van de leaseauto vergeleken met de werkelijke maandlasten van de eigen auto. Alle aspecten, van afschrijving en verzekering tot wegenbelasting en onderhoud, worden meegenomen. Dan blijkt dat de klant voor die maandlasten een veel betere, nieuwe auto kan rijden en is het alleen nog een kwestie van kiezen. De adviseur en de klant doorlopen samen met een paar klikken het bestelproces.

Voor zo’n 80% van de aanvragen voldoet het standaard aanbod prima. In de praktijk blijkt de klantbehoefte echter complexer. We zien, net als bij verzekeringen en hypotheken, een duidelijke verschuiving naar maatwerk.

De zakelijke rijder vraagt bijna altijd om maatwerk. Maar ook een toenemend aantal particuliere klanten is geïnteresseerd in toegang tot alle merken, modellen en opties. Er is daarom in het portaal een straat ingericht om maatwerkoffertes aan te vragen. Hierin kan de adviseur precies aangeven wat de klant zoekt, voor zowel personen- als bestelauto’s. Binnen een werkdag ontvangt de adviseur – binnen het portaal – de offerte.

Auteur Tim Rijvers.

Betrouwbaar

Vertrouwen is belangrijk voor elke financiële dienst. De autoleasemarkt is echter zelfregulerend en de Wft is niet van toepassing. Om consumenten zekerheid te bieden, heeft de markt het Keurmerk Private Lease in het leven geroepen. Het keurmerk, waarvan de voorwaarden zijn opgesteld in samenwerking met de Consumentenbond, is ook van toepassing op DAK Autolease. Er is al een sterke vertrouwensrelatie tussen de klant en de adviseur. Met dit keurmerk wordt dat nog eens extra bevestigd.

Voor de adviseur snijdt het mes aan twee kanten. Enerzijds vergroot lease de meerwaarde van de adviseur voor de klant. Anderzijds biedt lease een heel transparant verdienmodel. Per segment in de private lease zijn er vaste vergoedingen vastgesteld. Voor de zakelijke leaseauto’s geldt een vast percentage. Bovendien moet er bij de zakelijke leaseauto’s separaat een verzekering worden afgesloten, waardoor ook de verkoop van autoverzekeringen weer een boost krijgt. En bedenk: de steeds langere looptijden van leasecontracten leiden tot grotere loyaliteit. Autolease is dan ook een uitstekend vervangend verdienmodel voor de adviseur.

Dit artikel is gesponsord door DAK.