VKG steekt energie in de lokale adviseur

VKG steekt energie in de lokale adviseur
De nieuwe slogan is: wij zijn de energie achter financiële rust

Serviceprovider VKG biedt aangesloten advieskantoren al jaren uitgebreide ondersteuning. Die ondersteuning wordt doorlopend verder versterkt. "We zijn het jaar goed begonnen met een nieuwe website en huisstijl", kondigt commercieel directeur Eric-Jan van den Berg aan. "We willen kantoren nog beter in staat stellen om zich écht voor 100% op adviseren te richten."

“Onze nieuwe slogan is: wij zijn de energie achter financiële rust. VKG heeft ook de huisstijl vernieuwd en dat doorgevoerd in de nieuwe website: www.vkg.nl. Wij stralen in ons beeldgebruik graag energie uit; energie waar een bepaalde rust vanuit gaat.”

Met financiële rust bedoelt VKG dat iedereen rustig moet kunnen slapen, zonder zich zorgen te maken over financiële risico’s. “Daarom zetten wij ons in voor een Nederland met altijd en overal een deskundige financieel adviseur in de buurt.”

De kracht van lokale kantoren

“We zien in de markt dat veel kantoren worden overgenomen of samengaan. In elke plaats een adviseur: die ambitie heeft VKG. Dat is wat we, als grootste serviceprovider met 2.700 kantoren in de boeken, al zo’n beetje verwezenlijkt hebben. Het is belangrijk dat in elke wijk van een grote stad of in elke plaats wel een advieskantoor aanwezig blijft”, geeft Van den Berg aan.

Tegenover de overnames van investeerders die kantoren opkopen, wil VKG de kracht van lokale kantoren zetten. Daarvoor is onder meer Portefeuille Match beschikbaar, een dienst die advieskantoren helpt bij de aan- of verkoop van portefeuilles. “Als iemand zijn kantoor verkoopt, is het toch veel fijner als de koper een andere lokale speler is waarbij de klant voor contact niet bij een callcenter elders in het land terechtkomt?”, zegt Van den Berg.

“Daar richten wij ons op. Wij brengen via Portefeuille Match kopers en verkopers met elkaar in contact. Bovendien kunnen wij kantoren de middelen verstrekken om een overname mogelijk te maken.” De belangstelling bij kantoren is er, merkt Van den Berg. “Waar de mogelijkheden bij banken beperkt zijn, is financiering bij VKG vaak wel mogelijk. We hebben al tientallen transacties gedaan de afgelopen anderhalf jaar.”

Adviseur ondersteunen in digitalisering en in zijn online strategie

Het klantgedrag verandert. Met name de particuliere klant wil zelf meer online kunnen doen. “We zien dat de direct writers op online gebied een voorsprong hebben ten opzichte van intermediairs. Lokale kantoren kunnen dankzij de steun van VKG tegenwicht bieden aan direct writers, die mede door de coronacrisis meer grip hebben gekregen op de markt voor particulieren en zzp’ers”, zegt Van den Berg.

“Wij ondersteunen advieskantoren om zelf online beter vindbaar te worden en de direct writers tegenspel te bieden. We hebben een geavanceerde digitale polismap waarin de klant alles kan doen. Daarop blijven we de komende jaren inzetten, zodat de adviseur genoeg tijd overhoudt. Tijd voor bijvoorbeeld de zakelijke risico’s, waarbij zaken vaker besproken moeten worden. Met zijn advies maakt de adviseur het verschil.”

Eric-Jan van den Berg: “We merken dat klanten het prettig vinden om via de digitale polismap contact te hebben.”

Het afhandelingsproces verloopt dankzij de digitale polismap soepel. “Klanten kunnen zo veel meer zelf doen, maar de adviseur bepaalt de speelruimte. Die kan zelf aangeven wat zijn klant wel en niet kan doen”, geeft Van den Berg aan. Duidelijk is wel dat de polismap een succes is: “Je komt met minder contactmomenten tot hetzelfde resultaat en de klant kan beter zelf bepalen wanneer hij behoefte heeft aan een persoonlijk gesprek. We merken dat klanten het prettig vinden om via de digitale polismap contact te hebben.”

VKG ondersteunt adviseurs tot slot ook bij het hypotheekadvies. “Dat zien we terug in een mooie waardering van adviseurs voor VKG Hypotheken & Kredieten; een 8,2 in het onderzoek van Bureau DFO.”

Breed aanbod

Een breed aanbod is een van de speerpunten van VKG. “Het aantal volmachtgevers krimpt. We kijken naar nieuwe volmachten, maar zien de markt niet groeien. Wat we ook zien, is dat risicodragers kritischer worden en hun beleid aanscherpen. Dus ook in onze provinciale tak zien we mogelijkheden om de adviseur verder te ondersteunen. Wij werken samen met bijna alle verzekeraars waardoor er vaak een oplossing te vinden is. Lukt het niet om een risico 100% bij een partij onder te brengen, dan zoeken we mogelijkheden op de beurs. Door dat brede aanbod kunnen we risico’s vaak onderbrengen.”

Wij werken samen met bijna alle verzekeraars waardoor er vaak een oplossing te vinden is”

Onder eigen vlag is het aanbod van VKG overigens al zeer breed, geeft Van den Berg aan. “Onze TotaalOpvangPolis combineert het aanbod van alle volmachtgevers in een pakketpolis waar uit meer dan 100 producten kan worden gekozen. Adviseurs kunnen dat brede aanbod dus digitaal vergelijken en afsluiten. Laatst hebben we daar Bovemij bijvoorbeeld aan toegevoegd. Ook voor zakelijke verzekeringen is een pakketpolis beschikbaar: de BedrijvenOpvangPolis. We zien dat in de zakelijke markt de behoefte bij klanten om te sparren met adviseurs vaak groter is.”

2021: het jaar van 100% advies

Kortom: ook dit jaar kunnen adviseurs rekenen op brede en innovatieve steun vanuit VKG, zodat zij zich 100% kunnen richten op het adviseren van de klant. Want dat moeten zij in 2021 nog meer gaan doen, vindt Van den Berg. “Daarvoor heb je efficiënte tools nodig."

"Essentieel is dat de adviseur zijn klant online kan bedienen. Het inzetten van zo’n polismap helpt de adviseur daar enorm bij. Door met VKG samen te werken hoef je geen verschillende aanstellingen en extranetten meer bij te houden. En Portefeuille Match blijft dé marktplaats voor de aan- en verkoop van portefeuilles. Zo is VKG de energie achter financiële rust.”

Dit artikel is gesponsord door VKG.