artikel

Bugs Business wil alle verzekeringsbedrijven bedienen

Branche 578

Softwarebedrijf Bugs Business levert zogeheten frontend software dat op alle bestaande software van verzekeringsbedrijven gekoppeld kan worden. In aanloop naar de am:dag vertelt algemeen directeur Pepijn Bakker wat de ambitie is.

Bugs Business wil alle verzekeringsbedrijven bedienen
Pepijn Bakker

Welke ambitie hebben jullie in de verzekeringsbranche?

“Onze ambitie is om de hele verzekeringsbranche te voorzien van innovatieve standaard frontend softwareoplossingen, in de cloud, die zijn te koppelen aan alle backofficesystemen. Er is op dit moment eigenlijk geen partij in de markt die een betaalbare oplossing biedt, die ook nog eens aansluit op allerlei andere software.”

“Natuurlijk bestaan er al frontendoplossingen, maar die zijn vaak beperkt tot één leverancier. We hebben inmiddels twintig klanten die met onze systemen werken. De meesten werken met CCS-software. Inmiddels is onze eerste koppeling met ANVA live en hebben we ook plannen voor de UNIT4 markt. Met onze oplossingen willen we alle partijen, van groot tot klein, de kans bieden om snel in te kunnen spelen op een veranderende markt met deze frontendoplossing.”

Welke rol willen jullie spelen in de vele veranderingen binnen de verzekeringsbranche?

“Er is heel veel veranderd binnen de verzekeringsbranche. Liep je vroeger bij een adviseur binnen om een verzekering te sluiten, doen we dat nu via onze smartphone met behulp van een app. De verdienmodellen staan onder druk, onder andere door het provisieverbod en de intrede van uurtarieven die beide veel impact hebben op bestaande softwareoplossingen.”

“Wij ontwikkelen software die zich aanpast aan elke situatie en die op elk apparaat te gebruiken is. Het is generiek en staat zo los mogelijk van de verzekeringsinhoud. Om die rol te kunnen spelen, werken we heel veel samen met onze klanten. We krijgen dan ook vaak te horen als we ergens een demonstratie geven dat onze software daadwerkelijk hun probleem oplost.”

Hoe kijken jullie naar consoliderende markt en welke kansen zien jullie nog?

“Daar hebben we inderdaad goed over nagedacht. Natuurlijk hebben wij ook klanten verloren door overnames. Door alle overnames zie je grote partijen ontstaan die met hun huidige software nauwelijks meer uit de voeten kunnen. En bij conversie van gegevens treedt er altijd vervuiling op.”

“Niet alleen is onze software schaalbaar, flexibel en kan die grote aantallen aan, het filtert ook nog eens alle conversievervuiling en toont alleen dat wat nodig is op gestructureerde wijze. Dit willen we naar de hele markt uitrollen. Onze collega’s en partners spelen hier een hele belangrijke rol in.”

Op welke manier draagt jullie ambitie bij aan hoger niveau van softwareoplossingen?

“Het is onze ambitie om dé toonaangevende en innovatieve softwareleverancier in de verzekeringsbranche te zijn, daardoor worden wij uitgedaagd om continu te blijven nadenken over hoe wij onze tijd investeren. Dat betekent dat onze software generiek, eenvoudig, onderhoudbaar en betaalbaar moet zijn.”

“De total cost of ownership is heel belangrijk. Dat betekent dat wij met zo min mogelijk mensen zo veel mogelijk klanten willen bedienen. Veel bedrijven zijn veel tijd en mensen kwijt aan het onderhoud en in de lucht houden van hun systemen. Dat is killing voor je bedrijf.”

Hoe willen jullie dat hoge niveau bereiken?

“Door niet alleen maar vooruit te kijken maar op zijn tijd ook een stap terug te doen. Wij zijn continu in ontwikkeling om legacy te voorkomen en waar dit al geconstateerd is, dit aan te pakken en te verbeteren zodat onze software toekomstbestendig blijft.”

“Wij zetten echt in op de lange termijn en willen daar het verschil mee maken. Dat doen we samen met onze klanten en met partnerships. Wij willen de complete verzekeringsmarkt bedienen en dat kunnen we niet alleen. We zijn nu bezig met het sluiten van strategische partnerships zodat wij samen naar de beste oplossing kunnen. Op de am:dag willen we graag laten zien waartoe we in staat zijn.”

Deze tekst is gesponsord door Bugs Business.

Reageer op dit artikel