Vergroot pakkans en investeer in fietsveiligheid

Vergroot pakkans en investeer in fietsveiligheid

Volgens de laatste cijfers van het CBS zijn er in 684 mensen omgekomen in het verkeer in 2023. Dat zijn er 61 minder dan in 2022, maar elk verkeersslachtoffer blijft er één te veel. De Verkeersveiligheidscoalitie blijft daarom de noodzaak benadrukken van versnelde structurele investeringen in verkeersveiligheid.

Eerder dit jaar deed de Verkeersveiligheidscoalitie een appèl aan de politiek om flinkte investeren in verkeersveiligheid om de wegen veiliger te maken voor alleweggebruikers. De meeste winst voor de verkeerveiligheid is volgens de coalitie tebehalen met de volgende vijf ingrepen:

  • Investeer in veilige fietsinfrastructuur, zoals vrij liggende en bredere fietspaden. Dat is de beste manier om ongevallen te voorkomen.
  • Stimuleer het dragen van een fietshelm en geef meer informatie en advies over het gebruik van fietshelmen.
  • Stimuleer 30 km/u binnen de bebouwde kom, waar het onveilige situaties verbetert.
  • Innoveer met handhaving: geef boa’s meer bevoegdheden om op te treden bijverkeersovertredingen + plaats meer Monocams tegen appen in het verkeer.
  • Maak de investeringsimpuls van het strategisch plan verkeersveiligheid (SPV)een structurele financiering.

In 2023 zijn er 684 verkeersdoden door het CBS vastgesteld. Dat zijn er 61 minder dan vorig jaar, maar de trend blijft nog altijd zorgelijk. In totaal kwamen 270 fietsers om het leven en 194 inzittenden van een personenauto. 32% van de fietsdoden viel bij een eenzijdig ongeluk. Ook werden afgelopen jaar 76.400 fietsers behandeld op de Spoedeisende Hulp als gevolg van een verkeersongeval.

“Afgelopen jaar zijn er 684 mensen niet thuisgekomen door een ongeval in het verkeer. Aan dit soort cijfers mag je toch nooit gewend raken”, aldus Marga de Jager, namens de Verkeersveiligheidscoalitie. “Het aantal verkeersdoden mag dan iets gedaald zijn ten opzichte van 2022, het blijft onverminderd hoog. Daarom is het noodzakelijk om te investeren in veilige fietsinfrastructuur en om de handhavingscapaciteit te vergroten. Als er meer kans is om aangehouden of beboet te worden, zorgt dit voor ander gedrag op de weg.”

De Verkeersveiligheidscoalitie bestaat sinds 2017 is een samenwerkingsverband van enkele tientallen maatschappelijke organisaties, private partijen en kennisinstellingen die zich inzetten voor betere verkeersveiligheid. De Coalitie bestaat uit de ANWB, Aon, BOVAG, CBR, Connekt, kennisplatform CROW, de Vereende, Evofenedex, Fietsersbond, de gemeenten Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht, Interpolis, Interprovinciaal Overleg (IPO), Koninklijk Nederlands Vervoer, leerinhetverkeer.nl, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, NXP, RAI Vereniging, RDW, Royal HaskoningDHV, Stichting Toekomstbeeld der Techniek, SWOV, TeamAlert, TLN, TNO, TU/e Eindhoven University of Technology, Veilig Verkeer Nederland, Verbond van Verzekeraars, Vereniging Verkeersslachtoffers, Vervoerregio Amsterdam VIA en VNA.

Dit is een partnerbericht van de Vereende. Bekijk het partnerdossier

Niet voldaan aan een polisclausule, toch dekking omdat causaal verband ontbreekt?

Niet voldaan aan een polisclausule, toch dekking omdat causaal verband ontbreekt?

Het komt helaas nog al eens voor dat na een schade blijkt dat niet is voldaan aan een polisclausule en de schade daarom niet is gedekt. Maar als dit niets te maken heeft met de schade zoals die zich heeft voorgedaan, voelt dat soms onredelijk. Tegelijkertijd geldt: afspraak is afspraak.

Hoe gaat de Vereende om met mensen met een betalingsachterstand?

Hoe gaat de Vereende om met mensen met een betalingsachterstand?

Verzekeraars kunnen, door constructief om te gaan met klanten met betalingsproblemen, eraan bijdragen dat de financiële problemen van deze groep klanten niet groter worden. Verzekeraars kunnen hen soms zelfs juist helpen deze problemen aan te pakken. Hiervoor is een protocol bij betalingsachterstanden opgesteld waarin regels voor verzekeraars in de omgang met klanten met betalingsproblemen zijn opgenomen. Het gaat daarbij onder andere om communicatie en informatievoorziening, afspraken met incassopartners, meewerken aan schuldsanering en weer verzekeren van mensen die een schuldsaneringstraject hebben doorlopen.

Overstroming primaire keringen: verzekeren of regelen?

Overstroming primaire keringen: verzekeren of regelen?

De Vereende is er om oplossingen te bedenken voor maatschappelijke issues in de schadeverzekeringsbranche. Overstromingsrisico is zo'n issue. Sinds een aantal jaren is schade als het gevolg van een secundaire waterkering (dijk of dam) via veel verzekeraars voor particulieren verzekerd. Schade door primaire waterkeringen - zoals Noordzee, grote rivieren en IJsselmeer - nog niet. En daar is nu nieuws over.

Optreden als bindend adviseur: hoe zit het met de aansprakelijkheid?

Optreden als bindend adviseur: hoe zit het met de aansprakelijkheid?

In de regel zal een makelaar of taxateur door één opdrachtgever worden ingeschakeld. Voor een taxateur gelden in dat geval onverkort de verenigingsregels om onpartijdig en onafhankelijk te taxeren, ondanks dat er maar één opdrachtgever is. Het kan echter ook voorkomen dat een makelaar of taxateur door meerdere partijen wordt benaderd, of door de rechtbank wordt gevraagd om (vanwege de expertise) als bindend adviseur op te treden. Hoe zit het ook alweer met de eventuele aansprakelijkheid? Cornélie Arnouts, vastgoedadvocaat & beroepsaansprakelijkheid Dentons, legt uit.