'Bij a.s.r. geven we adviseur de leiding over het beheer van de wagenparkverzekering van de klant'

'Bij a.s.r. geven we adviseur de leiding over het beheer van de wagenparkverzekering van de klant'

Het verzekeren van wagenparken is niet altijd eenvoudig. Door de complexiteit van het aanvraagproces brengt dit vaak veel werk mee voor de adviseur. Bij a.s.r. heeft de adviseur nu zelf de tool in handen om de leiding te nemen over het beheer van de wagenparkverzekering van de klant. Michael Helmer, adjunct directeur zakelijk schade, vertelt er meer over.

"Voorheen was het aanvraagproces voor wagenparken tijdrovend en complex, zeker als het veel voertuigen betrof. Daarom hebben we bij a.s.r. een nieuwe groepscontractmodule voor wagenparken ontworpen op basis van feedback van gebruikers. Dankzij dit nieuwe systeem is het nu mogelijk om het volledige aanvraagproces digitaal uit te voeren, waardoor het voor adviseurs aanzienlijk efficiënter wordt om wagenparken te beheren. Deze groepscontractmodule is te gebruiken via Cockpit.

"Adviseurs kunnen nu zelf aanvragen en wijzigingen doorvoeren. Ze kunnen kentekenbestanden en overige benodigde gegevens uploaden in het systeem. Het groepscontract voor het wagenpark wordt per relatie digitaal ingeregeld, waarna het contract te beheren is door de adviseur.

"Bovendien kijken we jaarlijks kritisch naar de contracten en schadelast. We beoordelen of de premie nog passend is bij het risico. Dat doen we niet alleen als een wagenpark regelmatig schade heeft en de premie verhoogd moet worden, maar ook als dit in het voordeel van de klant is: dan kan de premie worden verlaagd. Premiewijzigingen zijn dan ook individueel en worden individueel gecommuniceerd. Door dit proces helpen we de adviseur actief met het beheren van wagenparken door hem of haar proactief te voorzien van de juiste informatie. Zo kan de adviseur de klant een passend advies geven.

We denken graag mee met de adviseur, ook bij moeilijk verzekerbare risico’s.”

"We vinden het belangrijk om ervoor te zorgen dat risico’s verzekerbaar blijven. Er past een breed scala aan producten binnen onze groepscontractmodule: van vrachtwagen tot bromfiets. Elektrisch of niet elektrisch. We denken graag mee met de adviseur, ook bij moeilijk verzekerbare risico’s. Door onze individuele benadering zijn we in staat om risico’s goed te beoordelen en te monitoren. Deze benadering biedt ons de mogelijkheid om buiten de kaders te denken. Zo hebben we zelfs elektrische deelscooters verzekerd.

Schade voorkomen met de preventiespecialist

"Wat we nu zien, is dat steeds meer wagenparken bestaan uit elektrische voertuigen. Dat kan effect hebben op de schadelast en daarmee het rendement, al valt dat tot op heden in de praktijk nog mee. Het rendement van een wagenpark wordt beïnvloed door meerdere factoren, waaronder het type voertuigen, maar ook het rijgedrag van de chauffeurs. Doordat wij onze wagenparken continu monitoren, kunnen we ook in gesprek gaan met de wagenparkbeheerders over het voorkomen van schade. En wanneer de klant of adviseur daar behoefte aan heeft, kan hij of zij ook in gesprek gaan met onze preventiespecialist die zich heeft toegelegd op wagenparken. Hij kan ook meedenken hoe we de schadelast gezamenlijk kunnen beperken.

"Natuurlijk verkennen we ook data gedreven tools voor schadepreventie. Dat kan inzicht geven in de factoren die het rendement van een wagenpark beïnvloeden. Wij zijn uiteraard groot voorstander van grip houden op je wagenpark. En dat wagenparkbeheerders weten waar de risico’s zitten. Als klanten of adviseurs hier behoefte aan hebben, kunnen wij ook met ze meedenken wie ze daar bij kan helpen; wij hebben immers een groot netwerk.

We beheren wagenparken samen met de adviseur, we kijken breder dan enkel naar schadereductie.”

"Wij zijn niet de maatschappij die schadereductie en kostenbesparing ten koste van alles willen realiseren. Uiteraard volgen en monitoren wij innovaties en ontwikkelingen in de markt continu. Maar we stellen onszelf ook belangrijke vragen, zoals: wanneer weet je voldoende als verzekeringsmaatschappij? Willen we dan ook inzicht in privéritten of zijn de zakelijke ritten voldoende? Dit zijn moeilijke onderwerpen die we op het moment nog aan het verkennen zijn. We willen klanten helpen, niet controleren. Daarom hebben we nu voldoende aan de manier waarop wij wagenparken beheren: met goed contact met de adviseur. We stellen de adviseur in staat om een goed advies te kunnen geven met een werkbare tool en door het beschikbaar stellen van specialistische kennis. Samen kijken we breder dan enkel naar schadereductie."

Verder denken dan wagenparken

"Met onze wagenparkportefeuille vinden we vooral de duurzame relatie met de adviseur en de klant belangrijk. Natuurlijk kijken we naar rendement, zoals elke verzekeringsmaatschappij. Maar dat doen we vanuit ons maatwerk voor elke klant, de individuele benadering. Zo denken we verder dan alleen de wagenparken: we hebben bijvoorbeeld ook een transportspecialist in dienst die samen met de adviseur de klant kan voorzien van een passend advies wat betreft de transportverzekeringen én kan meedenken over het voorkomen van schade."

Dit artikel is gesponsord door a.s.r.