Frank Rensen (ARAG): 'Onze nieuwe verzekeringen passen bij de nieuwste wensen'

Frank Rensen (ARAG): 'Onze nieuwe verzekeringen passen bij de nieuwste wensen'
“We hebben de producten van scratch af aan opgebouwd na gesprekken met consumenten, klanten en intermediairs”, vertelt Frank Rensen.

Na twintig jaar nam ARAG afgelopen voorjaar afscheid van de ProRechtPolis en de Flexpolis. Deze rechtsbijstandverzekeringen zijn vervangen door de producten Basis Verzekerd, Uitgebreid Verzekerd en Excellent Verzekerd. "We hebben de producten van scratch af aan opgebouwd na gesprekken met consumenten, klanten en intermediairs", vertelt manager Commercie Frank Rensen.

ARAG heeft de producten Basis, Uitgebreid en Excellent Verzekerd zo opgebouwd dat ze aansluiten op de maatschappelijke ontwikkelingen en passen bij het type klant waar ze voor zijn gemaakt.

Rensen: “Voor Basis Verzekerd hebben we twee doelgroepen geïdentificeerd. De ene groep bestaat uit mensen die financieel wat minder daadkrachtig zijn en daardoor een lage premie willen betalen, maar die wél goede juridische ondersteuning willen wanneer dat nodig is. De andere groep wil vooral niet te veel opsmuk hebben en alleen een dekking als het echt nodig is. Een vaste dekking voor juridische conflicten die je niet zelf kunt oplossen, maar waarvoor je graag de expertise van ARAG-juristen inroept. Wij willen het recht toegankelijk maken voor iedereen en bieden hiermee juist ook voor deze groep mensen een betaalbaar product."

"De verzekering Uitgebreid Verzekerd past heel goed bij, oneerbiedig gezegd, de gemiddelde Nederlander. Een verzekering die flexibel is en dekking biedt voor de meest voorkomende juridische conflicten."

"Excellent Verzekerd biedt de meest complete dekking. Dit is een product voor mensen die heel goed verzekerd willen zijn. Met veel flexibiliteit en extra dekkingen. Speciaal ook voor mensen die een aantal fiscale bijzonderheden bezitten, zoals een tweede of derde woning.”

Zorgvuldig proces

"Er is een zorgvuldig proces vooraf gegaan aan de totstandkoming van de nieuwe producten", schetst Rensen.

Onze afdeling Marketing, Rendement & Risico valideerde een aantal zaken bij onze businesspartners en klanten”

“Onze afdeling Marketing, Rendement & Risico valideerde een aantal zaken bij onze businesspartners en klanten. Vragen als: Wat zien jullie voor ontwikkelingen in de markt? Welke behoeften leven er? Welke juridische conflicten komen vaak voor? Waar wordt veel op afgewezen? Vervolgens is er een multidisciplinair team gevormd waarbij IT, Marketing, Productontwikkeling, Commercie en Actuariaat zijn aangehaakt. Zij zijn met elkaar in discussie gegaan om tot de nieuwe producten te komen."

"Voor Commercie is het van groot belang dat de prijs van de producten concurrerend is, maar vanuit actuarieel perspectief moet het natuurlijk ook een renderend product zijn.  De balans moet gevonden worden tussen een prijs die past bij de kwaliteit van ARAG en de marktpositie. Het proces heeft enige tijd geduurd, maar daardoor is er wel een productlijn gekomen die breed door de organisatie wordt gedragen én die de concurrentie in de markt kan aan gaan, zowel op prijs als kwaliteit.”

Spelen met modules en dekkingen

Volgens Rensen zit het grote verschil tussen de oude en nieuwe producten in de modulaire opbouw. “Met de nieuwe productlijn wordt meer flexibiliteit geboden om te spelen met modules en dekkingen. Bovendien zijn de modules op een wat andere manier opgebouwd. We starten nu met de module verkeer en consument. Een bewuste en weloverwogen keuze. De module verkeer is een vanzelfsprekendheid. Iedereen neemt dagelijks deel aan het verkeer en als je een auto koopt, is een rechtsbijstandverzekering helemaal onmisbaar. Wij koppelen daar de module consument aan vast. Dat hebben we besloten na contact met klanten."

Met de nieuwe productlijn wordt meer flexibiliteit geboden om te spelen met modules en dekkingen ”

"Iedere consument koopt, zowel online als offline, veel producten bij veel verschillende bedrijven. Daar kleven risico’s aan. Dat je niet het juiste product krijgt, het product kapot is of het product überhaupt niet wordt geleverd. Wij zien een toename in het aantal claims op dit gebied en daarom starten we met de module verkeer en consument. Dat past bij de wens en de behoefte van de klant van tegenwoordig.”

Clausules toevoegen

Productontwikkeling is een continu proces. ARAG schaaft haar producten voortdurend bij als de markt daarom vraagt, vervolgt Rensen. “Wij monitoren maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van rechtsbijstand, jurisprudentie en alle uitspraken die daarover worden gedaan. Als er maatschappelijke ontwikkelingen zijn die een aanpassing vragen van het product, dan voegen wij bijvoorbeeld clausules toe of passen op deelniveau de voorwaarden aan, zodat de producten te allen tijde voldoen aan de huidige tijd. Bovendien moeten wij elke drie jaar onze producten langs de POG-vereisten (Product Oversight en Governance) houden, zodat de belangen van de klant altijd worden gewaarborgd.”

Service Center

De rechtsbijstandverzekeraar helpt klanten altijd als ze een juridische vraag hebben, of je nu verzekerd bent of niet. “Hiervoor kunnen ze bellen met ons Service Center. Dit team bestaat uit zo’n 65 juristen. Is jouw conflict niet verzekerd? Dan verwijzen zij de klanten bij een vraag door naar een derde partij, geven hen een bepaalde routing mee of voorzien hen van een voorbeeldbrief waarmee ze verder kunnen. Ook hebben wij een team ARAG Direct on Demand, waar tegen betaling juristen klaar zitten om je te helpen. Daarnaast helpt het Service Center onze klanten met een verzekerd conflict door eerstelijns opvang. Is er sprake van een verzekerd juridisch conflict? Dan helpen onze gespecialiseerde juristen of advocaten van de afdeling Rechtshulp je verder."

De rechtsbijstandverzekeraar helpt klanten altijd als ze een juridische vraag hebben, of je nu verzekerd bent of niet.
De rechtsbijstandverzekeraar helpt klanten altijd als ze een juridische vraag hebben, of je nu verzekerd bent of niet.

"Ten tijde van de coronacrisis kwamen er veel vragen over de reisvouchers. Dit was voor ons aanleiding om ook digitaal mensen verder op weg te helpen. Wij zijn gestart met het ontwikkelen van online RechtChecks. Op onze website kunnen zowel verzekerden als niet verzekerden inmiddels terecht voor onze verschillende RechtChecks; Reizen & Vouchers, Werk & Inkomen, Wonen & Verbouwen en Consumentenkoop. Door gebruik te maken van AI en beslisboomtechnologie worden klanten verder op weg geholpen op het gebied van veel voorkomende juridische conflicten. Wat begon als de 'Vouchercheck' waarmee klanten konden zien of zij recht hadden op een voucher bij geannuleerde reizen, is inmiddels uitgegroeid tot verschillende RechtChecks die inzicht geven in jouw persoonlijke rechtspositie. Zo geeft de RechtCheck Reizen & Vouchers nu ook meer duidelijkheid over jouw rechten door problemen als gevolg van de drukte op Schiphol. Zo bieden wij klanten snel toegang tot het recht, zonder dat het een complete casus hoeft te worden.”

Voldoen aan de marktstandaarden

Rensen komt tot slot terug op de ProRechtPolis en Flexpolis. “De verzekeringen zijn de afgelopen twintig jaar zeker met hun tijd meegegaan. In de loop der jaren kwam het cyberrisico naar voren en hebben wij dat toegevoegd aan onze polisvoorwaarden. Alleen op een gegeven moment is het product door de levenscyclus heen en dan moet je nieuwe producten ontwikkelen die voldoen aan de huidige marktstandaarden en -wensen. De producten Basis Verzekerd, Uitgebreid Verzekerd en Excellent Verzekerd voldoen hier zeker aan. We kunnen hier jaren mee vooruit.”

Dit artikel is gesponsord door ARAG.