Herverzekeren saai? Welnee!

Herverzekeren saai? Welnee!

De verzekeringssector heeft de naam niet de meest sexy sector te zijn. Vaak is het voor mensen onduidelijk wat het werk allemaal inhoudt. En als je het hebt over herverzekeren, gaan de ogen helemaal rollen. Toch is herverzekeren een hele dynamische niche binnen de sector, vinden Sjoerd Hoeksema (actuaris) en Elisabeth Juillard (accountmanager) van Nationale-Nederlanden. Zo dynamisch dat er een Reinsurance Game is ontwikkeld.

Zowel Sjoerd (34) als Elisabeth (49) droomden in hun jeugd niet van een carrière in de verzekeringsbranche. Sjoerd koos wel voor de studie Econometrie met als afstudeerrichting Actuariaat. “Ik was goed in wiskunde en economie, dat leek een logische keuze.” Toch start hij niet in de verzekeringsbranche, hij kiest voor de dynamiek van de beurshandel. “Twaalf schermen voor je neus en gaan”, lacht Sjoerd. Na een half jaar blijkt dat het toch niet te zijn. Zijn volgende stap is Delta Loyd waar hij op de afdeling Risk komt te werken en zich vooral bezighoudt met het ontwerpen van modellen voor Solvency II. Delta Loyd komt in handen van NN en Sjoerd gaat fulltime aan de slag bij de herverzekeraar van NN.

Het carrièrepad van Elisabeth, van oorsprong Française, is ook geen rechte lijn van A naar B. Zij en haar man kiezen twintig jaar geleden voor een buitenland avontuur en komen in Nederland terecht, waar ze nooit meer zijn weggegaan. Met haar studie Bedrijfskunde met als specialisatie Finance, komt Elisabeth terecht bij kredietverzekeraar Atradius. Met haar overstap naar De Goudse stapt ze echt de verzekeringssector binnen. Inmiddels werkt ze alweer zes jaar bij NN Re heeft herverzekeren haar hart gestolen.

Herverzekeren is onbekend, niet saai

“De onbekendheid met ons werk, ook intern bij onze eigen collega’s, leidde tot het ontwikkelen van de Reinsurance Game. Geen PowerPointpresentaties met alleen maar vaktechnische sheets, maar een dynamische interactieve game met teams”, zeggen Elisabeth en Sjoerd. “Ik heb die game volledig ontwikkeld voor non-life binnen NN.” “Het is voor non-life makkelijker om het herverzekeren bij een schadeverzekeraar te simuleren dan bij een levensverzekeraar. Dat is een andere dynamiek en vaak veel meer lange termijn”, zegt Elisabeth die betrokken is bij de game voor de leventak.

Elisabeth: “De onbekendheid met ons werk, ook intern bij onze eigen collega’s, leidde tot het ontwikkelen van de Reinsurance Game. "
Elisabeth: “De onbekendheid met ons werk, ook intern bij onze eigen collega’s, leidde tot het ontwikkelen van de Reinsurance Game. "

Denkbeeldige verzekeraar

Het spel simuleert een denkbeeldige schadeverzekeraar, met daadwerkelijke situaties. Per game doen vier tot zes teams mee, elk bestaand uit drie tot vijf mensen en een coach. De totale game duurt ongeveer drie uur en is tot op heden, door corona, alleen nog online gespeeld.

“Alle deelnemers krijgen een uitgebreid informatiepakket, met een balans, met alle investeringen et cetera. Ze krijgen een niet-optimaal herverzekeringspakket voor de onderdelen Motor, Property en Liability. Ze krijgen de beschikking over alle historische gegevens en per ronde moeten ze bepalen welke herverzekering ingekocht wordt en welke investeringen de verzekeraar zou doen. Om het niet al te ingewikkeld te maken, krijgen ze meerkeuzevragen voorgelegd”, legt Sjoerd uit. “Dat is omdat niet iedereen dezelfde vaktechnische kennis heeft.”

Fanatiek

Na iedere ronde krijgen de deelnemers een nieuw overzicht van de balans en hoe die er dan na 1 jaar uitziet. Welke investeringen hebben gerendeerd, hoe is het schadeverloop voor en na herverzekering, hoe is het met de solvabiliteit en de winst. Na een aantal rondes wordt de score opgemaakt en bepaalt het algoritme wie de winnaar is. Dat is het team met de hoogste solvabiliteit en winst. “Je krijgt strafpunten als je verlies draait en bonuspunten als je een hogere solvabiliteit hebt dan vereist”, zegt Sjoerd. “Het is echt een competitie met deadlines en naarmate de game vordert zie je iedereen bloedfanatiek worden.”

Teamspirit

De Reinsurance Game voor de herverzekeraar van de leventak is anders omdat het daar vaak om langlopende afspraken gaat. “Dat maakt het inderdaad iets lastiger, maar zeker niet minder leuk”, lacht Elisabeth. “In onze game schetsen we een situatie waarbij verzekeraar A verzekeraar B overneemt. Beide hebben verschillende herverzekeringsportefeuilles en het doel is tot één herverzekeringsportefeuille te komen voor beide verzekeraars.”

“Waar wij vooral op letten is dat iedereen binnen het team goed mee kan doen. De teams krijgen extra punten voor het samenwerken. Wij spelen het spel binnen NN Group en dat betekent dat ook andere landen deelnemen. Taal kan dan ook een barrière zijn.”

Sjoerd; “Mooi om te zien dat onze collega’s van andere onderdelen die de Reinsurance Game spelen een veel beter begrip krijgen van ons werk."
Sjoerd; “Mooi om te zien dat onze collega’s van andere onderdelen die de Reinsurance Game spelen een veel beter begrip krijgen van ons werk."

Spannend en impactvol

Zowel Sjoerd als Elisabeth merken dat hun vak opeens begint te leven bij de deelnemers. “Mooi om te zien dat onze collega’s van andere onderdelen die de Reinsurance Game spelen een veel beter begrip krijgen van ons werk en dat ze zien dat het ongelooflijk spannend en impactvol is. Het gaat om enorme bedragen bij het herverzekeren. We hebben net nog een paar zware stormen gehad. Als je zulke natuurevenementen niet goed herverzekert, dan is de impact op je resultaat enorm.”

Impact maken

Het spel wordt gespeeld met interne collega’s van andere onderdelen, maar ook met trainees. “We hopen natuurlijk dat de trainees zo enthousiast zijn, dat ze daarna kiezen voor een baan bij ons”, zegt Sjoerd. De bedoeling is ook dat het spel straks met studenten van diverse universiteiten gespeeld kan worden. Dat stond al op de planning op de Universiteit van Groningen, maar corona gooide roet in het eten.

“Als ik tijdens mijn specialisatie Actuariaat zo’n game had kunnen spelen, dan was ik veel eerder in herverzekeren terechtgekomen”, lacht Sjoerd.

“Je ziet dat studenten nu vooral willen werken bij een werkgever die impact maakt, duurzaam is en die daadwerkelijk doet wat hij belooft, die ergens voor staat. Zo’n Reinsurance Game kan bijdragen aan dat beeld”, zeggen Elisabeth en Sjoerd.

Dit is een partnerbijdrage van NN Group – Lees hier meer in hun partnerdossier.

Lees ook van NN Group:

NN Group

Lees hier meer van deze partner: Partnerdossier NN Group