Bocholtz ligt midden in het schadegebied. Hebben jullie het op kantoor droog kunnen houden?
“Nee, maar dat mag geen naam hebben. Wij hoefden alleen ’s ochtends en ’s avonds water weg te zuigen uit de kelder totdat de grondwaterstand niet meer steeg. Dat is niks in vergelijking met wat de mensen hier - ze hebben soms wel een meter water in huis gehad - is overkomen. Bij ons staan de spullen op pallets in de kelder, zoals dat hoort in een kelder. Je weet dat je daar een laagje water kunt hebben.”
Wij hebben een korte lijn met een expertisebureau, waardoor wij nu al voorlopige rapporten binnenkrijgen en kunnen schakelen met klanten”
Hoeveel schademeldingen zijn er inmiddels?
“We zitten met gemak op 150 schademeldingen van particulieren en bedrijven. En de meldingen blijven binnenstromen. Mensen die de grootste schades hebben, hebben zich eigenlijk vrijwel direct gemeld, omdat ook noodhulp geboden moest worden en expertisediensten moesten worden ingeschakeld. Gelukkig hebben wij een korte lijn met een expertisebureau in Zuid-Limburg. Dat scheelt enorm, waardoor wij nu al voorlopige rapporten binnenkrijgen en daardoor verder kunnen schakelen met klanten. Wij verwachten zeker de komende week meer meldingen van kleinere schades.”
Met welke schades hebben jullie klanten te maken?
“We hebben veel klanten met kleinere schades; dan gaat het om schade als gevolg van de hevige regenval. Maar we hebben ook klanten met grote schades; dan heb je het erover dat er ergens tot 1,80 meter water binnen heeft gestaan. We hebben klanten in Valkenburg dat het meest getroffen is samen met het dorpje Nijswiller, waar soms sprake is van totaalverlies van de inboedel. Ik heb rapporten voorbij zien komen met schades van 60.000 tot 125.000 euro. Het gaat vaak om een combinatie van schade aan de inboedel en de opstal. Al heb ik op dit moment nog niet overal zicht op. In Valkenburg zijn woningen bijvoorbeeld nog niet toegankelijk wegens instortingsgevaar. Van de expertise heb ik begrepen dat daar sprake is van fundering die op mergelstenen rust. Mergel heeft de eigenschap dat het volzuigt met water, waardoor het zo kan zijn dat er enorme schade aan die panden is.”
Zijn er verzekeraars die de schade niet vergoeden?
“Ik heb daar op dit moment geen weet van. De Goudse en ASR zeiden meteen dat ze gaan betalen. We hebben direct geschakeld met Nationale-Nederlanden, omdat overstroming als uitsluiting in de voorwaarden staat. Ook NN heeft laten weten soepel om te gaan met schade als gevolg van overstroming van de Gulp en de Geul.”
Bij ons wordt bijna alle schade vergoed, omdat wij in een gebied zitten dat getroffen is door hevige regenval”
Komt alle schade voor vergoeding in aanmerking?
“Bij ons wordt bijna alles vergoed en dat komt met name omdat wij in een gebied zitten dat getroffen is door hevige regenval. Ook hebben we hier te maken met overstromingen van kleine riviertjes en niet-primaire waterkeringen. Wij hebben minder klanten in het gebied rondom de Maas; daar moet je echt naar de Wts voor een vergoeding vanuit de overheid. Overigens hebben we niet alleen te maken met klanten die waterschade hebben; we krijgen ook veel vragen van klanten uit niet-getroffen gebieden die schade lijden als gevolg van annuleringen.”
Komt die schade voor vergoeding in aanmerking?
“Nee. Die klanten zitten bijvoorbeeld in de hoger gelegen gebieden als Vaals en Vijlen. Toen gecommuniceerd werd om vooral niet naar Limburg te komen om de ramptoerist uit te hangen, regende het annuleringen terwijl je hier veilig kon recreëren. Horecaondernemers kunnen dit er echt niet bij hebben in coronatijd. Dit is echt een schadepost. Maar ook de ondernemers in Valkenburg lijden schade nu de noodverordening is opgeheven; dan stopt de verzekeraar met betalen. Maar er gaat nu natuurlijk niemand naar Valkenburg op vakantie. Deze schade is wel het gevolg van de wateroverlast; daar zou de overheid iets aan moeten doen vanuit bijvoorbeeld de Wts.”
Als het water weg is, is het gevaar zeker niet geweken”
Verwacht je nog andere schades?
“Als het water weg is, is het gevaar zeker niet geweken. Wanneer de stroom wordt ingeschakeld, is de kans op kortsluiting aanwezig. Een klant van ons die in een bedrijfsverzamelgebouw zit, heeft daarmee te maken gehad. Er is dan geen schade door het water, maar wel brandschade.”
Kunnen jullie de hausse aan meldingen als kantoor goed aan?
“Wij hebben het geluk dat we deel uitmaken van de Heilbron Groep. Het fijne is dat wij met de klant kunnen praten in het eigen dialect en dat we de schadebehandeling kunnen doorzetten naar collega’s in andere delen van het land.”
;