De coronamaatregelen zetten vorig jaar een streep door een groot aantal vakantiereizen. Reisorganisaties gaven toen vouchers uit, waarmee een geannuleerde reis later kon worden ingehaald. De eerste vouchers werden een jaar geleden uitgegeven. "Toen werd afgesproken dat vouchers in ieder geval na een jaar terugbetaald moeten worden. Nu blijkt dat een aantal reisorganisaties zich niet houdt aan die afspraak", geeft DAS aan. "De betrokken reisorganisaties geven aan dat ze het geld niet hebben en hopen dat het voucherfonds snel actief wordt, zodat ze alsnog kunnen uitkeren."
Reisbemiddelaars vinden fonds te klein
Een onlangs opgericht fonds moet reisagenten ondersteunen bij het uitkeren van de waarde van de vouchers. Maar veel reisbemiddelaars, waaronder bijvoorbeeld D-reizen, vinden dat het fonds een te lage vergoeding geeft. Daardoor moeten de agenten te veel uit eigen zak betalen en dat zet hun voortbestaan op het spel, is het argument. Een aantal partijen is een kort geding begonnen tegen de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), die het fonds beheert. Dat fonds is € 400 miljoen groot; reisbemiddelaars en touroperators kunnen daaruit 80% lenen van het bedrag dat aan voucheurs moet worden betaald. Struikelblok: Brussel moet nog wel goedkeuring verlenen.
D-reizen en Corendon hebben klanten afgelopen week al een brief gestuurd met de mededeling dat ze voorlopig niet op een vergoeding hoeven te rekenen.
Lang wachten op betaling vouchers
Volgens DAS is ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) scherp op de situatie. 'Mensen lopen tegen een muur aan. Het vervelende aan de situatie is dat de gedupeerde reizigers lang moeten wachten op terugbetaling', zegt Sjaak Drinkenburg, jurist bij DAS. 'Procederen tegen reisorganisaties die niet willen betalen, is uiteindelijk de enige oplossing, maar dat is een langdurig proces. Alleen als blijkt dat een reisorganisatie niet kan betalen en failliet is, kunnen reizigers een beroep doen op de SGR-garantieregeling. Maar ook dan moeten reizigers lang wachten voordat ze geld terugzien.'
Melden bij SGR
Drinkenburg adviseert om de onbetaalde vouchers in ieder geval binnen twee maanden na de vervaldatum te melden bij de SGR om ervoor te zorgen dat vouchers gedekt zijn. 'Als reizigers dat niet doen, is de kans aanwezig dat ze het bedrag niet terugkrijgen als de reisorganisatie failliet gaat. Meld ze ook aan bij Consuwijzer zodat de ACM weet wat het aantal niet betaalde vouchers is.'