Alles over Innovatie

Kun je te veel wind in de zeilen hebben?

Kun je te veel wind in de zeilen hebben?

De combinatie van een lage rente, stijgende huizenprijzen, complexe financiële producten en de behoefte aan een persoonlijk advies maken dat veel hypotheekadviseurs de wind in de zeilen hebben. Dat is positief zou je zeggen. Of zit er misschien ook een andere kant aan deze medaille?

CEO Jack Vos (l) en oprichter en CTO Dennie van den Biggelaar

Onesurance trekt groeigeld aan om verder te innoveren en AI te verbeteren

Onesurance, een toonaangevende speler op het gebied van AI-oplossingen voor de verzekeringssector, heeft groeikapitaal aangetrokken dankzij een investering van Curiosity VC.

Ronald van Weelde (l) en Patrick Boom

Alicia lanceert smartphoneverzekering, MS Amlin risicodrager

Waarom zou je het klassieke verkoopproces van verzekeringen niet eens omdraaien en van het gemak van de klant uitgaan? Alicia Insurance, de slimme Rotterdamse Insurtech die in 2022 de NVGA AM Innovatieprijs won, prolongeert dit user centric denken met de lancering van een naar eigen zeggen innovatieve verzekering voor smartphones.

Smile blijft groeien. CEO: 'Tussen traditionele verzekeraar en jonge insurtech'

Smile blijft groeien. CEO: 'Tussen traditionele verzekeraar en jonge insurtech'

Met haar dertig jaar is Smile Insurance naar eigen zeggen de oudste nog bestaande insurtech. CEO Joséphine Chamoulaud, spreker tijdens AMdag 2024, vertelt meer over hoe Smile met haar verfrissende aanpak thuisland Zwitserland verovert, de sweet spot waar Smile zich bevindt én ze licht een tipje van de sluier op omtrent hun 'Freemium'-model.

Investeringen in fintech gedaald, belangstelling in AI stijgt

Investeringen in fintech gedaald, belangstelling in AI stijgt

Het eerste half jaar zijn wereldwijd de investeringen in de fintechsector gedaald, aldus een recent Pulse of Fintech-rapport van KPMG. Daarentegen steeg de belangstelling in AI-investeringen. Zo werd cyberverzekeringsmaatschappij Corvus voor 384 miljoen euro overgenomen door Travelers. Regtechs beginnen eveneens aan een opmars. Insurtechs beginnen, zeker in Nederland, ook een rol te spelen op het wereldtoneel.

'Potentieel disruptief'; gaat FIDA wél de verwachte innovaties teweegbrengen?

'Potentieel disruptief'; gaat FIDA wél de verwachte innovaties teweegbrengen?

De nieuwe verordening FIDA is potentieel disruptief. Maar hóe disruptief, dat weet niemand. Maarten Bakker, vicepresident van Oliver Wyman/Innopay: "Een klant moet wel verleid worden om zijn gegevens te willen delen."

Jurjen Oosterbaan

Meer innovatie in onze sector, en hoe dan?

"Er is weinig veranderd." Die zin komt vrijwel altijd terug wanneer je praat met mensen die een aantal jaren geleden uit onze sector zijn vertrokken en weer zijn teruggekeerd op het oude nest. Wij, die elke dag in de sector werken, zien wel degelijk allerlei veranderingen. De opkomst van kunstmatige intelligentie, de consolidatie binnen de hele keten en de veranderingen rondom provisie zijn hiervan slechts drie voorbeelden.

NIBC nadert 30 miljard hypotheekportefeuille. 'Branche mist innovatief vermogen'

NIBC nadert 30 miljard hypotheekportefeuille. 'Branche mist innovatief vermogen'

Of de hypothekenbranche wel voldoende innovatief is? Daar hebben Michel Kant en Richard Leijnse weleens hun twijfels over. Maar het brondata-convenant; daar scharen ze zich volledig achter. In dit deel van een tweeluik: de ambities, hoop en zorgen van NIBC binnen het hypothekenlandschap. "Soms denk ik: zijn de regels die we met zijn alleen verzinnen niet een beetje tegenstrijdig?"

Lowtech efficiënter en effectiever voor schadelastbeheersing dan hightech

Lowtech efficiënter en effectiever voor schadelastbeheersing dan hightech

Jaren geleden publiceerde Trend-Rx met een collega consultant een rapport waarin we het de facto einde van schadeverzekeraars voorspelden. Briljante technologie en ongelimiteerde data met de bijbehorende even ongelimiteerde analyse zouden schadegevallen vrijwel volledig voorkomen en schadeverzekeraars, en daarmee assurantieadviseurs, overbodig maken. We genereerden er de nodige aandacht mee en stelden daarna al snel vast dat we eigenlijk behoorlijk veel onzin hadden verkondigd. We waren vol in de val van techno-optimisme gestapt.

Stormbot Achmea: 'Meer tijd voor claims waar persoonlijk contact ertoe doet'

Stormbot Achmea: 'Meer tijd voor claims waar persoonlijk contact ertoe doet'

Klanten van Achmea die bij calamiteiten telefonisch hun schades willen melden, kunnen tegenwoordig ook bellen met de stormbot. Hiermee wil de verzekeraar de wachttijd voor het melden van een claim tijdens calamiteiten verminderen en zo meer tijd maken voor de mensen die wel persoonlijk contact nodig hebben en willen. Hoe de bot precies werkt en wat deze voor de praktijk betekent, vroeg AM aan directeur Schade Particulieren bij Achmea, Karianne van de Stadt.