Alicia introduceert deze digitale verzekeringsoplossing samen met launching partner Smartphonehoesjes.nl, die momenteel jaarlijks een aantal miljoen beschermingsgerelateerde producten verkoopt voor telefoons, tablets, laptops en dergelijke, legt telefoonspecialist Ronald van Weelde van Alicia uit.
Alicia maakte eerder al naam met een digitale aov-verzekering voor zzp'ers. Wat maakt dit product zo innovatief?
Patrick Boom, CCO bij Alicia: “Doordat Ronald vanuit zijn Harmony-achtergrond veel ervaring heeft met telefoonverzekeringen weten we goed waar we over praten. Ons model is gebaseerd op het gemak van de gebruiker. Tussen de vijf- en de tienduizend mensen zoeken elke maand online naar een telefoonverzekering. Maar heel weinig hiervan sluiten er een af.”
Is dat percentage in de winkel niet veel beter?
Boom: “Ja, in de winkel is dat percentage beter, daar sluit ongeveer een kwart een verzekering af, maar online, waar de meeste smartphones verkocht worden, is dat percentage heel veel lager. Dus een dikke negentig procent van de nieuwe smartphones is niet verzekerd. Tegen schade, diefstal, enzovoorts. Toch gebeurt dat relatief veel. En relatief veel mensen ervaren ongemak. Want die schades komen er echt wel. Dat is wat wij als uitgangspunt nemen.”
De salesfunnel herkent de telefoon en calculeert daarmee de verzekeringspremie”
Hoe werkt deze verzekering dan?
Van Weelde: “Met Alicia hebben we een hen kenmerkend slim en intuïtief online platform opgezet waarmee de aankoop binnen enkele minuten is geregeld. De salesfunnel herkent de telefoon en calculeert daarmee de verzekeringspremie. Klanten kunnen smartphones verzekeren die maximaal 1 jaar oud zijn. Ook het indienen van een claim is slechts een kwestie van een paar klikken.”
Hoe gaat het reparatieproces?
Boom: “We hebben met ThePhonelab, met elf vestigingen in Nederland, een overeenkomst dat de telefoon daar gerepareerd wordt. Doordat de aanmelding online gaat kan de klant, op het moment dat het uitkomt, naar een vestiging om het toestel te laten repareren. Er zit geen weekend tussen waarin niets gebeurt en de klant een kapotte telefoon thuis heeft. De klant heeft met dit systeem heel snel weer zijn telefoon gerepareerd terug. Of, als reparatie niet kan, een refurbished exemplaar. In het uiterste geval geven we een vergelijkbare telefoon terug.”
Zijn jullie niet bang voor heel veel fraude?
Van Weelde: “Nee, mijn ervaringen met telefoonverzekeringen zijn dat er weinig fraude gepleegd wordt. Met onze slimme software vissen we die enkele sjoemelaar er snel uit. Maar we denken ook dat mensen dat niet doen, met onze voorwaarden. Je krijgt immers nooit contant geld, altijd een gerepareerde of refurbished telefoon. Dus een kwaadwillende klant kan er nooit zelf geld mee verdienen.”
Hoe hebben jullie het risico verzekerd?
Van Weelde: “We hebben in MS Amlin Insurance een verzekeraar gevonden die dit risico wil en kan dragen.”
Hoe hoog is de premie?
Boom: “Afhankelijk van de aanschafwaarde van je telefoon ligt dat tussen de vijf en de zeventien euro per maand. Maar: als je de verzekering via Smartphonehoesjes.nl afsluit en verklaart dat je het hoesje gebruikt, krijg je daar twintig procent korting op. Zo komen we de klant tegemoet. Het leuke is dat Smartphonehoesjes.nl als mantra heeft: ‘We’ve got you covered’. Nu is dat des te meer van toepassing.”
Hoeveel verzekeringen denken jullie te verkopen?
Van Weelde: “Dat is lastig te zeggen, we zijn net begonnen. Maar als je je bedenkt dat er elk jaar tussen de 4,5 en de 5 miljoen smartphones in Nederland worden verkocht, kan dat best oplopen.”
Is dit product niet heel eenvoudig te kopiëren door andere partijen?
Boom: “Wij denken dat dat lastig wordt. Je hebt een online infrastructuur nodig zoals wij die met Alicia al hadden, je hebt de marktkennis nodig die Ronald vanuit Harmony meebrengt, je hebt een partner zoals Smartphonehoesjes.nl nodig die zo’n groot bereik heeft, en je hebt een verzekeraar als MS Amlin nodig die deze nieuwe visie op verzekeren snapt en durft te verzekeren.”