nieuws

Helga van Leur: Verhuizen is een mijlpaalmoment voor duurzaamheid

Financiële planning 1420

Steeds meer consumenten verwachten dat hun financieel adviseur de (financiering van) energiebesparende maatregelen meeneemt in een adviesgesprek. In de praktijk blijkt duurzaamheid lang niet altijd onderwerp van gesprek. Weervrouw Helga van Leur stelt dat de adviseur een belangrijke rol kan spelen als het om een duurzame toekomst gaat. Op 25 juni spreekt zij op am:hypotheken.

Helga van Leur: Verhuizen is een mijlpaalmoment voor duurzaamheid

Je bent pleitbezorger van een duurzame, klimaatstabiele toekomst. Wat houdt dat voor jou in?
“Samen werken aan een toekomst, waarin dingen betaalbaar en veilig zijn, en waarin je de zekerheid hebt dat je toegang hebt tot grondstoffen, zoals energie en water. Heel simpel eigenlijk. We zijn over het algemeen bezig met het ge- en verbruiken van grondstoffen, een proces waarbij alles verloren gaat en je opnieuw in de grond moet boren. Het kan ook anders. We zijn onderdeel van één groot ecosysteem, de aarde. Laten we ons gedragen als behorende bij dat ecosysteem; dan is er niets aan de hand.”

Alles wat je binnen een paar jaar kunt terugverdienen, moet je eigenlijk meteen doen

Hoe kun je als huiseigenaar een bijdrage leveren aan die duurzame toekomst?
“Je huis is datgene wat mensen het meeste raakt. Je huis is het ultieme middel om ervoor te zorgen dat je op een andere manier keuzes maakt. Voor je eigen bestwil, zodat je er direct profijt van hebt. Je kunt bijvoorbeeld besparen op energiegebruik, door heel simpel gordijnen op te hangen; de meeste warmte gaat immers verloren via ramen. Of koop radiatorfolie bij de bouwmarkt. Je kunt ook de thermostaat op tijd een graadje lager zetten. Of doe een fleecedeken om je heen in plaats van dat je de hele kamer verwarmt. Het zit echt in kleine dingen. Volgende stap is echt isoleren. Alles wat je binnen een paar jaar kunt terugverdienen, moet je eigenlijk meteen doen. Het is je eigen portemonnee, maar je pakt het klimaat er in mee.”

Als adviseur kun je een rustpunt zijn voor de klant, zodat hij weet welke duurzaamheidsstappen hij kan zetten

Welke rol zie jij weggelegd voor de financieel adviseur?
“Voor de hypotheekadviseur is het belangrijk om te beseffen dat verhuizen een mijlpaalmoment is. Dan zijn mensen het meest ontvankelijk om allerlei zaken om het gebied van duurzaamheid op te pakken. Als adviseur hoef je natuurlijk niet alles te weten over duurzaamheid. Je kunt wel een netwerker zijn, verbindingen leggen, de schakel zijn naar mensen die er wel verstand van hebben. Uiteindelijk kan ongelooflijk veel bespaard worden met verduurzaming. Daarbij denk je niet meteen aan het klimaat, maar aan comfortabel wonen, dat het huis bij verkoop meer oplevert en dat bespaard wordt op de energierekening. Dat is de kern. Kijk samen met de klant naar wat mogelijk is. Met 30.000 euro ben je bijna helemaal om naar duurzaamheid; dan heb je ook een warmtepomp. Je kunt voor je klant een checklist maken; dat vindt de klant ook fijn, want er komt heel veel op hem af als hij een nieuw huis koopt. Als adviseur kun je een rustpunt zijn voor de klant, zodat hij weet welke duurzaamheidsstappen hij kan zetten.”

Welke bijdrage lever je zelf aan die duurzame toekomst?
“Mijn eigen jaren ‘70 huis ombouwen naar energieneutraal kost 60.000 tot 70.000 euro. Ik doe het in stappen. Mijn cv-ketel liep op z’n eind en ik heb nu gekozen voor een hybride oplossing. Als het echt koud is in de winter kan de ketel nog bijstoken, maar voor de rest van de tijd kan de warmtepomp het overnemen. Ik heb al het glas vervangen en het huis geïsoleerd. Het enige wat ik nog kon doen, was elektrisch rijden; dat doe ik inmiddels ook. Ik houd er rekening mee met de boodschappen. En ik ben net terug uit Parijs. Met de trein.”

Komt u op 25 juni naar am:hypotheken?

De hypotheekmarkt is niet meer los te zien van het onderwerp duurzaamheid. De aankoop van een huis wordt gezien als hét moment om over duurzaamheid na te denken. Terecht? Helga van Leur, metereoloog, praat hierover op event am:hypotheken.

Tijdens dit compleet vernieuwde event am:hypotheken dineert u met hypotheekspecialisten en wordt u bijgepraat op diverse terreinen. Zo krijgt u een inkijkje in een van de belangrijkste websites in dit domein: Funda. Wat zijn de plannen van de Head of Strategy & Business Development?

Maar ook de Autoriteit Financiële Markten is van de partij. Vorig jaar experimenteerde de toezichthouder met vouchers om het betaalgedrag van consumenten te beïnvloeden. Wat zijn de resultaten en wat is het vervolg?

Meer informatie en aanmelden: hypotheken.amweb.nl

 

Reageer op dit artikel