Passagiersdrone landt bij Achmea in Apeldoorn

Passagiersdrone landt bij Achmea in Apeldoorn

Verzekeraar Achmea maakt de innovatie in mobiliteit en de gevolgen daarvan op verzekeraars deze week op een bijzondere manier tastbaar voor de medewerkers op het kantoor in Apeldoorn. De hele week staat er in de hal bij de verzekeraar een Ehang 216 passagiersdrone. Achmea-bestuurder Robert Otto heeft hoge verwachtingen van onbemande luchtvaart maar ziet ook nog wel wat uitdagingen.

De drone van Chinese makelij kan twee passagiers vervoeren en wordt de in de lucht gehouden door 16 propellers. Tijdens de Amsterdam Drone Week eind vorige maand vertelde Robert Otto, bestuurder bij Achmea, dat onbemande luchtvaart nog nauwelijks toekomstmuziek is te noemen. “Als je kijkt naar de huidige ontwikkelingen bij passagiersdrones denk ik dat deze in de nabije toekomst, misschien binnen 5 jaar, operationeel zullen zijn. Autonome passagiersdrones zijn er misschien nog wel eerder dan dan zelfrijdende auto's omdat het luchtruim meer uniform gereguleerd is en er geen voetgangers en fietsers zijn (…).”

Andere functie dak

Toch ziet Otto verdere regulering al een van de twee voornaamste uitdagingen bij autonoom luchtvervoer. “Alles moet opnieuw uitgevonden voor onbemande luchtvaart. (…) hoe snel zullen drones mogen vliegen, vliegen drones naast of boven elkaar, hoe borg je de privacy als er drones in de lucht zijn, hoe ga je om met een reddingsdrone enzovoorts.” De andere uitdaging ligt volgens hem in het aanpassen van de fysieke omgeving. “Drones moeten ergens landen. Daken zouden ideaal kunnen zijn, maar dit verandert de functie van een dak.”

Traditionele benadering

Ook voor Achmea zelf bieden de ontwikkelingen op het gebied van onbemande luchtvaart stof tot nadenken. Otto: “Het belangrijkste voor ons is om te leren van deze ontwikkelingen zodat we verzekeringsproducten en diensten kunnen ontwikkelen. Door een gebrek aan data kunnen we in dit geval niet een traditionele benadering voor het ontwikkelen van verzekeringen gebruiken. We zullen nieuwe technieken nodig hebben om de risico's te begrijpen. De beste manier om over deze risico's te leren is om uit het gebouw te gaan en daar te zijn zijn waar de ontwikkelingen plaatsvinden.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.