AMdag 2023 podcast: de opmars van artificial intelligence bij verzekeren

AMdag 2023 podcast: de opmars van artificial intelligence bij verzekeren

Een jaar na de doorbraak van AI is elke partij in de branche wel bezig met automatisering, zo valt te beluisteren in de podcast-reportage met bezoekers en deelnemers aan de AMdag 2023. Wat is de volgende stap bij de toepassing van AI door verzekeraars en wat staat het intermediair daarbij te wachten?

Luister hier naar de podcast:

Impact van AI op verzekeren

Bezoekers bleken benieuwd naar de laatste ontwikkelingen rond automatisering. Het heeft impact op de bedrijfsvoering van intermediairs en verzekeraars. “Alles gaat toch wat sneller en makkelijker naar de klant, met een druk op de knop heb je een polis verstuurd.”

Tijdens een talk laten Carla Verwijmeren en Nina Gonzalez van Y-digital zien hoe Artificial Intelligence waarde kan genereren voor de financiële sector. Y-Digital specialiseert zich in AI en in taal. De uitdaging is hoe AI concrete toepassing krijgt, ook bij het dagelijkse klantcontact. Denk aan chatbots, denk aan spraakassistenten in contactcenters. Verwijmeren: “Wat ook echt niet onderschat mag worden is de support voor medewerkers zelf.”

Elke verzekeraar zit op een goudmijn aan data, en AI kan dit ontsluiten. De komende vijf jaar zal de interface en de interactie met klanten enorm evolueren, verwacht een dataverwerkingsbedrijf. De verzekeraar als “augmented insurer” die wordt bijgestaan door technologie om slimmer klantengericht te gaan werken.

Verzekeren blijft toch mensenwerk

Op de beursvloer verwachten standhouders dat het intermediair meer zal diversificeren en zich zal richten op niches, onder invloed van de opkomst van AI. Concrete toepassing vindt AI bij bedrijven als Simplifai en insurtech Zego. Bij Zego gebruiken ze data om met name zakelijke automobilisten veiliger en groener te laten rijden. Het werpt zijn vluchten af, vertelt Sander Kernkamp van Zego. Nieuwe toepassingen zitten in de pijplijn. Bezoekers menen dat verzekeren toch mensenwerk blijft. “Ik ben niet zo heel erg bezig met de toekomst, meer met hoe ik mijn klanten zo goed mogelijk kan bedienen.”

Jan-Willem Oomen

Jan-Willem Oomen

redacteur AM

Dit zijn de grootste stijgers en dalers in de AM top 100

Dit zijn de grootste stijgers en dalers in de AM top 100

In de AM top 100 van dit jaar vinden in totaal 78 positiewisselingen plaats. Er zijn 53 stijgers, 22 dalers en 3 nieuwe binnenkomers. Welke partijen maakten de grootste opmars en welke bedrijven gaven veel terrein prijs?

Top 100 intermediairbedrijven groeit naar meer dan 3 miljard omzet

Top 100 intermediairbedrijven groeit naar meer dan 3 miljard omzet

De grootste 100 intermediairbedrijven van ons land hebben vorig jaar de kaap van 3 miljard omzet geslecht; gezamenlijk hebben ze de inkomsten met 7,4 procent vergroot. De AM top 100 kent dit jaar relatief weinig nieuwkomers, maar daar staan wel enkele spectaculaire stijgers en dalers tegenover. Het Söderberg-netwerk is inmiddels (virtueel) de vierde partij in de markt.

Speciaal voor bezoekers van AMdag: AMmagazine met de Top 100 intermediair

Speciaal voor bezoekers van AMdag: AMmagazine met de Top 100 intermediair

Morgen is het zover: AMdag. Dan wordt ook de AM top 100 intermediair bekendgemaakt op AMweb. Pas later die week verschijnt de toplijst in AMmagazine. Speciaal voor bezoekers van AMdag is het al mogelijk om in de loop van de ochtend een exemplaar van het blad op de te halen in de stand van AM in loods 5.

Consolidatiegolf zet in 2023 door; hoge rente remmende factor

Consolidatiegolf zet in 2023 door; hoge rente remmende factor

De overnamegolf die de Nederlandse adviesmarkt al enkele jaren in zijn greep houdt, zet ook in 2023 door. Precieze aantallen zijn niet bekend, omdat daaraan slechts mondjesmaat bekendheid wordt gegeven. Voor IG&H in samenwerking met RiFD reden om 520 recente overnames onder de loep te nemen. Jan Pieter van der Helm, Emma Hersée en Marijn Schneider van IG&H analyseerden wie de grote kopers zijn en welk type advieskantoor veel gekocht wordt.