Luister hier naar de podcast:
Impact van AI op verzekeren
Bezoekers bleken benieuwd naar de laatste ontwikkelingen rond automatisering. Het heeft impact op de bedrijfsvoering van intermediairs en verzekeraars. “Alles gaat toch wat sneller en makkelijker naar de klant, met een druk op de knop heb je een polis verstuurd.”
Tijdens een talk laten Carla Verwijmeren en Nina Gonzalez van Y-digital zien hoe Artificial Intelligence waarde kan genereren voor de financiële sector. Y-Digital specialiseert zich in AI en in taal. De uitdaging is hoe AI concrete toepassing krijgt, ook bij het dagelijkse klantcontact. Denk aan chatbots, denk aan spraakassistenten in contactcenters. Verwijmeren: “Wat ook echt niet onderschat mag worden is de support voor medewerkers zelf.”
Elke verzekeraar zit op een goudmijn aan data, en AI kan dit ontsluiten. De komende vijf jaar zal de interface en de interactie met klanten enorm evolueren, verwacht een dataverwerkingsbedrijf. De verzekeraar als “augmented insurer” die wordt bijgestaan door technologie om slimmer klantengericht te gaan werken.
Verzekeren blijft toch mensenwerk
Op de beursvloer verwachten standhouders dat het intermediair meer zal diversificeren en zich zal richten op niches, onder invloed van de opkomst van AI. Concrete toepassing vindt AI bij bedrijven als Simplifai en insurtech Zego. Bij Zego gebruiken ze data om met name zakelijke automobilisten veiliger en groener te laten rijden. Het werpt zijn vluchten af, vertelt Sander Kernkamp van Zego. Nieuwe toepassingen zitten in de pijplijn. Bezoekers menen dat verzekeren toch mensenwerk blijft. “Ik ben niet zo heel erg bezig met de toekomst, meer met hoe ik mijn klanten zo goed mogelijk kan bedienen.”