Lussenburg Advies: HIP én ambassadeur ANVA

Wat is het HippoLine Insurance Platform (HIP) en wat levert dat klanten van ANVA op? Dat verhaal kan het best worden verteld door ervaringsdeskundigen: Ronald Witte en Philippe Brackel van Lussenburg Advies uit Breda. Het bedrijf werkt met HIP en de ‘mannen van Lussenburg’ zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van het managementinformatiesysteem.
Ronald Witte, Edith Heslinga (Hippoline) en Philippe Brackel: "Alle partijen willen een managementinformatiesysteem dat werkt. Lussenburg is op het juiste moment ingestapt."

Kort, voor wie HIP niet kent. Je logt in op je laptop, tablet of telefoon. HIP heeft verschillende dashboards, over klanten, schades, polissen, portefeuille, bedrijfsvoering en resultaten. Elk dashboard heeft waardevolle informatie en de gebruiker kan alle vragen stellen. Bijvoorbeeld: welke klanten hebben wel een opstal, maar geen inboedelverzekering? Wat is het aandeel van bepaalde maatschappijen in de provisie? Welke relaties zijn geholpen met preventiemaatregelen? HIP omvat op één plek het totale assurantiebedrijf met de data uit ANVA.

HIP omvat op één plek het totale assurantiebedrijf met de data uit ANVA

Lussenburg Advies werkt met HIP en is door ANVA benoemd tot ambassadeur. Hoe zit dat?
Ronald Witte, MT-lid: “Een nieuw managementinformatiesysteem vinden we belangrijk. Wij zitten graag vooraan in de trein. Het is goed dat ANVA een nieuwe weg is ingeslagen met BI-specialist HippoLine. De lijnen met het ontwikkelteam zijn kort. Wij hebben rechtstreeks contact en geven onze input op zaken die we graag terugzien in de dashboards.”
Witte geeft een voorbeeld: “Wij sluiten in polissen in volmacht en moeten de maatschappijen jaarlijks een experience rating aanleveren. Zij willen inzage in de verzuimcijfers en de polisgegevens. Dat is een jaarlijkse exercitie die veel tijd kost. Op ons verzoek is in één van de apps een extra bladwijzer gebouwd.”

Collega Philippe Brackel, assurantieadviseur, vult aan: “Wij zijn early adopters, maar er zijn meer kantoren die meedenken. Ik zie dat iedereen zin heeft om HIP te helpen bouwen en dat is bijzonder, want in onze branche houden partijen maar wat graag de kaarten tegen de borst. Alle partijen willen een managementinformatiesysteem dat werkt. Lussenburg is op het juiste moment ingestapt.”

Hoe verliep het afscheid van ANVA Analytics en de start van HIP?
Ronald Witte: “Toen ik hoorde ‘we gaan wat nieuws doen’ stond ik niet meteen te springen. We hadden behoorlijk wat tijd en energie in ANVA Analytics gestoken. Maar toen ik HIP voor het eerst zag was ik meteen aangenaam verrast. Je kunt zien dat HippoLine veel ervaring heeft in de branche. Als je de structuur van HIP snapt dan heb je snel resultaten, daar hoef je niet voor op cursus. Ik heb overigens wel het gevoel dat HIP meer te bieden dan ik nu weet. We hebben met HippoLine afgesproken dat ze een trainer invliegen die ons alle functionaliteiten leert te gebruiken. Dat is next level, om te voorkomen dat we nuttige inzichten over het hoofd zien.”

Toen ik hoorde ‘we gaan wat nieuws doen’ stond ik niet meteen te springen, maar toen ik HIP voor het eerst zag was ik meteen aangenaam verrast

Hoe belangrijk is data voor het verzekeringsbedrijf?
Ronald Witte: “Ik heb de urgentie sterk zien veranderen. Het onderwerp staat bovenaan elke agenda. Op een volmachtbijeenkomst wordt data besproken. Praat ik met de volmacht over onze resultaten, dan passeren de data. Het volmachtbedrijf moet z’n data op orde hebben en er zijn deadlines. Wat Lussenburg Advies betreft. Ik werk hier 28 jaar en wij waren niet bepaald datagedreven. Dat zijn we wel geworden, een jaar of drie vier geleden. Omdat we exact willen weten waar we staan, hoe we efficiënter kunnen sturen en onze klanten beter van dienst kunnen Onze directeur-eigenaar, Appie Lussenburg, zit bovenop de cijfers.”

Jij bent MT-lid Ronald. Hoe gebruik jij HIP?
Ronald Witte: “Ik kijk dagelijks naar de apps. Vooral naar portefeuille en omzet. Ik kan selecties maken, inzoomen op de actualiteit, historie en de context van ontwikkelingen. Wij hebben bijvoorbeeld onlangs besloten geen ‘ongevallen inzittenden’ meer te adviseren, maar ‘schade inzittenden’. Met HIP heb ik binnen een paar tellen in beeld wie welke dekking heeft. HIP is ook een uitstekend instrument om de prolongatie van de verzuimverzekeringen op orde te brengen, die doen wij ook in volmacht. Met een paar muisklikken haal ik uit HIP welke verzuimverzekeringen we hebben, welke arbodienst aan de polis is gekoppeld en welke buitendienstmedewerker op de klant zit.’

En hoe gebruik jij HIP als adviseur Philippe?
Philippe Brackel: “Ik gebruik HIP om te controleren of het proces nauwkeurig verloopt. Zijn de zaken administratief op orde en wat is de status van de polis. Wordt die geboekt, dan zie ik dat in HIP. Ik maak ook combinaties in HIP om te kijken of ik hiaten kan signaleren. Een voorbeeld: ik heb wel een ziekteverzuimverzekering afgesloten, maar geen WEGAS-verzekering. Die kan ergens anders lopen, maar dan wil ik dat zeker weten. HIP is toegankelijk, ik kan snel uitdraaien maken op alle niveaus en beter adviseren.”

Wat zijn jullie ervaringen met de bouwers van HIP?
Ronald Witte: “Support en helpdesk reageren snel. We kunnen de mensen makkelijk rechtstreeks aanspreken. Als ik een vraag heb wordt begrepen waar ik naartoe wil. De mensen die het platform doorontwikkelen weten wat er in de verzekeringsbranche speelt. We spreken dezelfde taal.”

Nog wensen voor de toekomst?
Philippe Brackel, assurantieadviseur: “Ik wil in de toekomst graag een dashboard op relatieniveau, waarmee ik aan mijn klant kan laten zien wat we de afgelopen drie jaar samen hebben gedaan qua premies, schades en lopende polissen. Is de informatie nog correct, kloppen de contactgegevens, e-mail, IBAN et cetera. De layout van HIP is prachtig en flexibel, met een extra klantenkaart ben ik meer dan happy.’

Dit artikel is gesponsord door Hippoline.