'Ik ben Iris, en o ja, ik heb reuma…'

'Ik ben Iris, en o ja, ik heb reuma…'

Als een klant arbeidsongeschikt raakt kun je je als verzekeraar en adviseur van je menselijke kant laten zien. Door persoonlijk contact en hulp te bieden als iemand niet meer kan werken, maar ook al vóórdat iemand arbeidsongeschikt raakt. Dat deed Klaverblad Verzekeringen toen zelfstandig projectmanager Iris na een periode van hevige reuma-aanvallen in gesprek wilde. Samen kwamen ze tot een oplossing die haar het beste zou helpen: spraakherkenningssoftware. Iris vertelt haar verhaal.

Toen Iris begon als zelfstandig ondernemer wist ze zeker dat ze een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) wilde afsluiten, voor als werken niet meer gaat. Wat ze ook zeker wist, was dat ze zich niet zomaar ergens wilde verzekeren.

“Een AOV is niet goedkoop. Daarom vind ik het belangrijk om een goed gevoel te hebben bij de verzekeraar waar ik hem afsluit. Als ik ooit arbeidsongeschikt raak, dan wil ik er namelijk op kunnen vertrouwen dat ik echt geholpen word.” Alhoewel Iris nog geen aanspraak heeft gemaakt op haar AOV, heeft ze wel gemerkt wat menselijk verzekeren inhoudt.

Een open gesprek

“Op mijn drieëndertigste werd ik gediagnosticeerd met reuma. Het begon met een ontsteking in mijn pols, wat uitstraalde naar mijn arm. Inmiddels heb ik de pijnaanvallen ook in mijn knieën, tenen, voeten, ellenbogen en schouders gehad. Na mijn laatste pijnaanval in februari 2020 merkte ik dat vooral het typen steeds minder fijn voelde na een dag werken."

Iris vervolgt: "Het was niet makkelijk, maar ik nam contact op met mijn verzekeraar om te vertellen over mijn situatie. Door een open gesprek te hebben met mijn contactpersoon daar ontstond er direct een vertrouwensband. Er werd naar me geluisterd en met me meegedacht.”

Spraakherkenningssoftware als preventie

Vaak denkt men dat een AOV er alleen is voor als je daadwerkelijk arbeidsongeschikt raakt, maar ook preventieve hulp is mogelijk. “Snel na het gesprek kwam mijn contactpersoon samen met een arbeidsdeskundige langs om te kijken waar ik het meeste tegenaan loop in mijn werkzaamheden als projectmanager. Dat was het typen. Vanuit daar is Health2Work aangehaakt en hebben zij een ergonomisch toetsenbord, laptopstandaard, microfoon én spraakherkenningssoftware voor me geregeld. Ik kreeg ook trainingen om te leren hoe ik de software het beste kan gebruiken.”

Geruststellende hulp

Openheid bij beide partijen zorgt ervoor dat Iris zich als mens geholpen voelt. En dat ze het vertrouwen heeft dat haar verzekeraar er voor haar is voor, tijdens en na eventuele arbeidsongeschiktheid. “De geruststelling dat er hulp is al vóórdat ik aanspraak doe op mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering, dat is een hele fijne gedachte."

Ik heb de reuma en deze nieuwe manier van werken geaccepteerd.”

"Daar waar ik een tijd geleden nog het gevoel had: ‘ik heb reuma en ik ben Iris’, is het nu: ‘ik ben Iris, en o ja, ik heb reuma’. Die gedachte maakt dat ik de reuma en deze nieuwe manier van werken heb geaccepteerd. Een reumacoach heeft mij daarbij geholpen. En ook de band die ik met mijn contactpersoon bij Klaverblad heb, heeft hier aan bijgedragen.”

Kijken naar de mogelijkheden

De spraakherkenningssoftware die Iris heeft gekregen, helpt de pijn door het typen te verminderen. En daardoor is ook de kans op arbeidsongeschiktheid kleiner. Toch is ze zich ervan bewust dat reuma haar werkende leven voorgoed heeft veranderd.

“Natuurlijk heb ik me wel eens afgevraagd of ik ooit weer ‘normaal’ kan werken. Eerlijk gezegd, denk ik van niet. Nu is het vooral aftasten wat er precies gebeurt met mijn lijf als ik veel of weinig uren maak. Ik vind het vooral belangrijk om te kijken naar de mogelijkheden. Om bezig te zijn met wat ik nog wél kan doen. En gelukkig kan ik nog veel, mede dankzij de spraakherkenningssoftware.”

Het belang van luisteren, meedenken en vertrouwen

Misschien nog wel meer dan bij andere verzekeringen, vraagt de relatie met een AOV-klant om veel luisteren, meedenken en vertrouwen. Als verzekeraar en adviseur speel je daar een belangrijke en onmisbare rol. Zo blijkt ook uit het verhaal van Iris. Door met elkaar in gesprek te gaan én blijven, krijg je namelijk voor beiden partijen het beste resultaat: een geholpen klant.

“De band die is ontstaan na ons eerste gesprek en het persoonlijke contact wat er sindsdien is geweest, is erg fijn. En het bevestigt voor mij waarom ik deze arbeidsongeschiktheidsverzekering heb afgesloten.”

Dit artikel is gesponsord door Klaverblad Verzekeringen.