Trustoo vergaart data van online zoekgedrag naar financieel adviseurs

Trustoo vergaart data van online zoekgedrag naar financieel adviseurs

Trustoo is een relatief nieuw platform dat financieel adviseurs een digitaal podium geeft om zich regionaal te profileren. De vindbaarheid wordt vooral vergroot door het onderscheid op basis van kwaliteit en professionaliteit. De waardevolle data die het bedrijf in korte tijd heeft verzameld over het zoekgedrag naar financieel adviseurs levert een aantal interessante bevindingen op.

Trustoo is inmiddels een half jaar onderweg als vergelijkingsplatform voor financieel adviseurs. Dat online bedrijfsprofilering de laatste jaren steeds belangrijker is geworden, was al duidelijk, maar in dit door corona geteisterde jaar is die ‘noodzaak’ van een digitale etalage voor bedrijven in het algemeen, en financieel adviseurs in het bijzonder, alleen maar duidelijker en groter geworden. Trustoo heeft in de afgelopen maanden al een schat aan belangrijke data vergaard en de belangrijkste conclusies hieronder op een rijtje gezet.

Diensten die van financieel adviseurs vooral worden gezocht

Niet geheel verrassend valt het grootste gedeelte van de zoekopdrachten van potentiële klanten in de categorie hypotheek- en woningadvies. Toch is 60% van de online zoekers daarnaast nog altijd op zoek naar andere vormen van financieel advies, waarvan – na hypotheek- en woningadvies – algemene financiële planning, pensioenadvies en spaar- en beleggingsadvies op respectievelijk de tweede (22,9%), derde (10,8%)  en vierde plaats (7%) staan.

De locatie van het advies

Uit de verzamelde data van Trustoo blijkt dat voor wat betreft de locatie van het advies (thuis, op kantoor of ‘op afstand’) 44% van de mensen graag op kantoor en 33% liever thuis wilt afspreken. Hieruit blijkt eens te meer hoe belangrijk persoonlijk contact is in deze branche, zelfs in de huidige tijd waarin fysiek contact, als gevolg van de coronamaatregelen, nog steeds zoveel mogelijk wordt afgeraden.

Trustoo: platform voor dienstverleners
Trustoo is hét platform dat consumenten en bedrijven in contact brengt met de beste dienstverleners in hun regio. Je bepaalt als financieel adviseur daarbij zélf wat voor type opdrachten je wilt ontvangen. Doe je als financieel adviseur bijvoorbeeld enkel hypotheek- of pensioensadvies? Dan word je alleen gevonden door consumenten die daar naar op zoek zijn. Financieel adviseurs kunnen dus finetunen op het soort advies waar potentiële klanten naar op zoek zijn.
Verder zitten er bij Trustoo geen abonnementskosten verbonden aan de dienstverlening. Pas op het moment dat een klant een daadwerkelijke aanvraag indient en zijn gegevens achterlaat, wordt een klein vast bedrag in rekening gebracht.
De meeste bedrijven die het platform gebruiken zijn vooral te spreken over de vindbaarheid op basis van het onderscheidende bedrijfsprofiel en de kwaliteit van de dienstverlening. In dit artikel lees je meer over de ervaringen van financieel adviseurs met Trustoo.

Het belang van reviews

Om te bepalen wat de beste adviesbedrijven zijn in de regio, houdt Trustoo rekening met een veelheid aan factoren, waaronder vakbekwaamheid – op basis van onder meer opleiding en ervaring. Maar wat vooral van groot belang is, zijn de reviews die bedrijven krijgen.

Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat 83% van de consumenten reviews het belangrijkste criterium vindt bij de keuze voor een bedrijf. Voor financieel advies ligt dit niet anders. Wat hierin vooral belangrijk is, is dat de reviews recent zijn, in ieder geval niet ouder dan een maand. Ook blijkt dat er sprake moet zijn van een minimaal aantal van 15 reviews. Bedrijven met oudere reviews, of minder dan het minimum ‘vereiste’ aantal, worden over het algemeen dan ook minder vaak door consumenten gekozen.

Hoe doen de financieel adviseurs het in dat opzicht?

In alle reviews die online te vinden zijn, krijgen de financieel advieskantoren gemiddeld 4,5  (van de vijf) sterren toebedeeld door klanten. Bij slechts 5% van de kantoren ligt die reviewscore gemiddeld onder de 3,5. Financieel adviseurs hoeven dus allerminst bang te zijn voor slechte reviews. Kantoren die geen of weinig reviews hebben, wordt dan ook geadviseerd standaard een review uit te vragen op het moment dat een klant naar tevredenheid is geholpen. Dit kan bijvoorbeeld via Google, maar ook Trustoo heeft een reviewtool ontwikkeld waarmee je gemakkelijk klanten kunt uitnodigen om een review achter te laten.

Sta jij nog niet op Trustoo? Meld je dan nu aan en ontvang drie gratis aanvragen van potentiële klanten.

Dit artikel is gesponsord door Trustoo.